2015-06-24, 21:07
Medlem
Babbys avatar
Jag har en fråga!

När får man betalt för övertid? Ex jag jobbar en del övertid i maj månad. Ska jag inte ha denna ersättning i juni-lönen? Är det olika beroende på företag? Har IF Metall.

Mvh
2015-06-24, 22:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Hur? På skatteverket?
Vad sägs om ett samtal till din påhittade AG?

Fattar fan inte vad du är ute efter, du vill inte ange din före AG som referens för hen kommer snacka skit om dig. I stället överväger du att ljuga och påstå att du jobbar kvar där. Lögnen kan enbart medföra att du förutom skitsnacket från din före AG även avslöjas som lögnare.
2015-06-25, 12:23
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vad sägs om ett samtal till din påhittade AG?

Fattar fan inte vad du är ute efter, du vill inte ange din före AG som referens för hen kommer snacka skit om dig. I stället överväger du att ljuga och påstå att du jobbar kvar där. Lögnen kan enbart medföra att du förutom skitsnacket från din före AG även avslöjas som lögnare.
Tack!
2015-06-27, 02:37
Medlem
eshkoshkas avatar
Möjligtvis att frågan inte hör hit, men känns inte lönt med en egen tråd.

Låt säga att man ska jobba sin sista dag en fredag och sedan börjar semestern. Om man blir sjuk på onsdagen och är sjuk resten av veckan, kan det orsaka problem? Man är ju sjuk fram till semestern drar igång så att säga.
2015-06-27, 22:08
Medlem
Hej!

Jag är anställd i en matvarubutik, således är det Handels kollektivavtal, närmare bestämt lönen, som jag har två frågor om. I oktober är det tre år sedan jag blev anställd, därför funderar jag över när löneförhöjningen baserat på erfarenhet träder i kraft. Det borde vara efter 36 månader kan tyckas, men jag är osäker eftersom jag fick högre lön efter 12 månader, men inte efter 24 (den kom först i maj med den allmänna höjningen).

Därför är min fråga:

Ska min lön höjas samma månad som jag har arbetat i 36 månader? Om inte så varför?

Det kanske är värt att nämna att jag hade få timmar då jag började (<10 i veckan) men eftersom min lön höjdes efter 12 månader så verkar inte det ha spelat någon roll...
2015-06-27, 22:21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Jag har en fråga!

När får man betalt för övertid? Ex jag jobbar en del övertid i maj månad. Ska jag inte ha denna ersättning i juni-lönen? Är det olika beroende på företag? Har IF Metall.

Mvh

Normalt skriver du väl en tidrapport i början på månaden och som avser månaden innan? Det borde betyda att övertid i maj betalas ut när du får lön i juni.

Om inte så kontaktar du din chef.
2015-06-27, 22:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Möjligtvis att frågan inte hör hit, men känns inte lönt med en egen tråd.

Låt säga att man ska jobba sin sista dag en fredag och sedan börjar semestern. Om man blir sjuk på onsdagen och är sjuk resten av veckan, kan det orsaka problem? Man är ju sjuk fram till semestern drar igång så att säga.

Att bli sjuk innan semestern är precis samma sak som att bli sjuk vilken vecka som helst. Du kontaktar din arbetsgivare självklart och förblir sjuk så lång tid som krävs.
2015-07-05, 20:24
Medlem
Ska på en anställningsintervju på tisdag och chanserna är stora att jag ror hem tjänsten. Det innebär tre veckors internutbildning (start redan veckan efter) med lön följt av 6mån provanställning. Dock vill jag ju bara ha ett jobb tills jag hittar ett jag vill ha inom mitt utbildningsområde, vilket detta verkligen inte är. Om jag får denna tjänst nu och sedan och får ett jobberbjudande jag vill ha ex. nästa månad, kan jag då avsluta/ångra internutbildningen/provanställningen eller finns det något eventuellt avtal som hindrar detta? Är det smartare att ta något mindre seriöst jobb så länge? Dessa söker medarbetare på lång sikt..
Senast redigerad av Somersone 2015-07-05 kl. 20:26.
2015-07-08, 00:02
Medlem
Hejsan.

Jag jobbar för närvarande som Barista på ett cafe (kedja) som jag helst inte namnger.
Vissa dagar har jag kommit till jobbet och blivit hemskickad direkt på grund av att det inte finns något att göra. Vissa dagar har jag blivit notifierad antingen en timme eller som max 24 timmar innan jag ska börja jobba att jag inte ska komma in. Jag har även vid flera tillfället ha fått gå hem efter bara bara 30 minuter även om jag har mellan 4-6 timmar schemalagt.

Jag vet att min arbetsgivare inte har rätt att göra något av detta. Men då jag inte har haft ett jättestort behov av pengarna och tyvärr är lite väl tillmötesgående har jag inte tagit upp detta.

Nu har jag dock bestämt mig att jag tänker säga upp min anställning. Och efter att min arbetsgivare idag sa att hon hade bokat in en utbildning till mig så tänkte jag att jag skulle vara schyst och varna om min kommande uppsägning. Jag sa alltså vilket datum jag hade för avsikt att sluta. Vilket inte är förens i slutet av Aug.

Nu är det så att min arbetsgivare har tagit bort mitt kommande schemalagda pass imorgon, igen. Pga att jag sa detta till henne. Och hon kommer troligtvis säga upp mig. Detta får hon göra med 2 veckors notis då jag för närvarande är provanställd.

Min fråga är, kan jag kräva att jag får betalt för den tiden som jag hade schemalagd då jag inte har fått jobba med så kort varsel? Och vilket stöd har jag i lagen? Och om hon skulle välja att inte låta mig jobba mer, har jag då rätt att kräva betalt för de två veckor som uppsägningen gäller? Jag skulle uppskatta om någon kan referera till specifika paragrafer i lag/kollektivavtal som kan tänkas gälla i mitt fall.

Min arbetsplats har kollektivavtal med Unionen och med HRF.
Tacksam för alla svar.

EDIT: Glömde nämna att min anställning är specificerad till 10h per vecka.
Senast redigerad av sysad 2015-07-08 kl. 00:35.
2015-07-08, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sysad
Hejsan.

Jag jobbar för närvarande som Barista på ett cafe (kedja) som jag helst inte namnger.
Vissa dagar har jag kommit till jobbet och blivit hemskickad direkt på grund av att det inte finns något att göra. Vissa dagar har jag blivit notifierad antingen en timme eller som max 24 timmar innan jag ska börja jobba att jag inte ska komma in. Jag har även vid flera tillfället ha fått gå hem efter bara bara 30 minuter även om jag har mellan 4-6 timmar schemalagt.

Jag vet att min arbetsgivare inte har rätt att göra något av detta. Men då jag inte har haft ett jättestort behov av pengarna och tyvärr är lite väl tillmötesgående har jag inte tagit upp detta.

Nu har jag dock bestämt mig att jag tänker säga upp min anställning. Och efter att min arbetsgivare idag sa att hon hade bokat in en utbildning till mig så tänkte jag att jag skulle vara schyst och varna om min kommande uppsägning. Jag sa alltså vilket datum jag hade för avsikt att sluta. Vilket inte är förens i slutet av Aug.

Nu är det så att min arbetsgivare har tagit bort mitt kommande schemalagda pass imorgon, igen. Pga att jag sa detta till henne. Och hon kommer troligtvis säga upp mig. Detta får hon göra med 2 veckors notis då jag för närvarande är provanställd.

Min fråga är, kan jag kräva att jag får betalt för den tiden som jag hade schemalagd då jag inte har fått jobba med så kort varsel? Och vilket stöd har jag i lagen? Och om hon skulle välja att inte låta mig jobba mer, har jag då rätt att kräva betalt för de två veckor som uppsägningen gäller? Jag skulle uppskatta om någon kan referera till specifika paragrafer i lag/kollektivavtal som kan tänkas gälla i mitt fall.

Min arbetsplats har kollektivavtal med Unionen och med HRF.
Tacksam för alla svar.

EDIT: Glömde nämna att min anställning är specificerad till 10h per vecka.

DU nämner inte så mkt om din anställning eller vad det står i kollektivavtalet men som det låter har du åtminstone rätt till lön motsvarande 10 h/vecka i genomsnitt, även om du inte jobbat så mycket.
2015-07-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty474
DU nämner inte så mkt om din anställning eller vad det står i kollektivavtalet men som det låter har du åtminstone rätt till lön motsvarande 10 h/vecka i genomsnitt, även om du inte jobbat så mycket.

Jag har tyvärr inte lyckats få fram mitt kollektivavtal. Går just nu på information från mina medarbetare och vad jag har lyckats hitta på internet. Men jag ska ha ett möte med min chef på torsdag och tänker då begära mitt kollektivavtal.

Som jag har fattat det från googlande är dock att jag har rätt till betalt för schemalagd tid även fast jag inte har jobbat pga brist på arbete. Oberoende av vad jag har specificerat i mitt kontrakt.

Vad är det du behöver veta om min anställning? Jag är provanställd med intentionen att få fast anställning. Sysselsättningsgraden är i mitt kontrakt specificerat till 10h per vecka. Men då jag blev lovad mer under sommaren så valde jag att inte söka sommarjobb utöver detta.

Det jag försöker komma fram till är. Kan jag retroaktivt kräva betalt för den arbetstid som var schemalagd men jag varken fick genomföra eller fick betalt för. Jag har inte ens kommit upp i min specificerade sysselsättningsgrad de 2 månader jag har jobbat där.
2015-07-08, 15:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Jag sa alltså vilket datum jag hade för avsikt att sluta. Vilket inte är förens i slutet av Aug.

Stort misstag då du inte har en tillsvidareanställning utan bara en provanställning

Citat:
Glömde nämna att min anställning är specificerad till 10h per vecka.

Då skall du jobba 10h per vecka. har du schema (bör du ha) så gäller det.
Finns lite olika regler beroende på kollektivavtal men normalt är det minst två veckor innan vis schema ändringar.

Citat:

Om din uppsägningstid är två veckor står du till arbetsgivarens förfogande har har rätt till lön för de 20h det gäller. Du måste dock prata med din arbetsgivare så att det inte kan missförstås som du själv gått med på att gå hem. Du bör du vara med i facket speciellt om du jobbar inom Hotell & Restaurang.

Vilket av kollektivavtalen gäller på din arbetsplats? Du behöver dessutom vara medlem för att få tillgång till dem på de flesta förbund. Hur som helst så är det sällan större skillnader än i lagen om anställningsskydd men du måste kolla vad som står i dessa eller ordna fram dem på något sätt. Dina länkar funkade inte.

12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Även denna paragraf kan vara intressant men jag är inte säker på att den gäller om man inte är tillsvidareanställd. Dessutom gäller den bara om man varit anställd en längre tid vilket du inte har.

17 § En arbetstagare som har fått besked enligt 15 § första stycket har rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in