2015-07-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här ser man trafiken framför kaféet, det kommer bilar hela tiden. Det är troligen inte samma klockslag som vid Lisas försvinnande, men det skulle ändå vara riskfyllt att bära eller släpa en tjej över vägen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan
Jag vidhåller att Lisa måste ha gått frivilligt till ladan och tappat handsken där.

Nej, det är definitivt inte samma klockslag som när LH försvann. Inslaget är filmat mitt på dagen runt lunch. Det kan du uttyda av hur solen står och var skuggan faller.

Då ser trafiken ut så. På kvällen ser det inte ut så. Oftast inte iaf med vissa undantag för olika evenemang på kullen.
Det finns väl ingen icke avstängd väg någonstans som är riskfri att korsa med någon eller någons kropp på släp, eller hur?
Men just den här smala vägen, just det här vägavsnittet, vid just den här platsen, hör inte till de mer riskabla vid den tidpunkt som LH försvann.
Risken finns, men chansen att lyckas är oerhört mkt större än att misslyckas.

Men alltså inte vid tidpunkten för ditt länkade inslag, då är det 99% dömt att misslyckas under samma goda väderförhållande. Vid vintertid samma tidpunkt, låt mig gissa 50/50.
2015-07-16, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Det är svensk polis som sköter utredningen om DNA-analyser och inget som Litauen har att göra med.

Det postades en länk för några dagar sen från en Lituaisk tidning, där endast små fibrer hade hittats som band GM med BO. Dock inget dna.
2015-07-16, 16:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Nej, det är definitivt inte samma klockslag som när LH försvann. Inslaget är filmat mitt på dagen runt lunch. Det kan du uttyda av hur solen står och var skuggan faller.

Då ser trafiken ut så. På kvällen ser det inte ut så. Oftast inte iaf med vissa undantag för olika evenemang på kullen.
Det finns väl ingen icke avstängd väg någonstans som är riskfri att korsa med någon eller någons kropp på släp, eller hur?
Men just den här smala vägen, just det här vägavsnittet, vid just den här platsen, hör inte till de mer riskabla vid den tidpunkt som LH försvann.
Risken finns, men chansen att lyckas är oerhört mkt större än att misslyckas.

Men alltså inte vid tidpunkten för ditt länkade inslag, då är det 99% dömt att misslyckas under samma goda väderförhållande. Vid vintertid samma tidpunkt, låt mig gissa 50/50.
Vid oddsen 50/50 skulle ingen försöka.

Här berättar Lowa att Lisa gick innan hon och Rebecka låste. https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/hon-var-sista-som-sag-lisa
2015-07-16, 16:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Här ser man trafiken framför kaféet, det kommer bilar hela tiden. Det är troligen inte samma klockslag som vid Lisas försvinnande, men det skulle ändå vara riskfyllt att bära eller släpa en tjej över vägen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan
Jag vidhåller att Lisa måste ha gått frivilligt till ladan och tappat handsken där.

Det som slår mig med det här klippet, är att de faktiskt verkar ha gått ut där på gaveln...
2015-07-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det postades en länk för några dagar sen från en Lituaisk tidning, där endast små fibrer hade hittats som band GM med BO. Dock inget dna.

Och hur pass tillförlitliga är Litauiska tidningar? Har dom mer information än svenska medier?
2015-07-16, 16:39
Medlem
Förresten rörande den tappade mobilsignalen så är det lite intressant vad polisen kan känna till om denna:
- om telefonen stängs av på korrekt sätt så får man en avrapportering till nätet. Eftersom man är så oklar över när telefonen försvunnit från nätet så har nog inte detta skett.
- nästa alternativ är att nätet försökt höra av sig till telefonen och inte hittat den. Detta kan ha skett pga några olika orsaker: SMS, telefonsamtal, eller inkommande data på dataabonnemanget. Det sistnämnda verkar dock vara en aning osannolikt så som de flesta datatjänster i en mobil fungerar (telefonen pratar med tjänster på nätet, det är inte ofta tjänster på nätet hör av sig till telefonen - detta är alltså i enlighet med den statistik som finns för hur olika tjänster kommunicerar över mobilnäten). De två första skulle kunna vara rimliga och ge ungefär den osäkerhet som antyds, men då hade det nog gått snabbare att få fram informationen.
- det tredje och mest troliga alternativet är att man bedömt tiden till 18.30 baserat på att Facebook och andra program slutat att skicka data vid denna tiden ungefär. Programmen kommunicerar inte kontinuerligt med nätet, vilket gör att detta blir en ungefärlig tid. Om batteriet tar slut eller telefonen går sönder så kommer helt enkelt bara kommunikationen att bli tyst.

Nätet i sig kommer (under förutsättning att man inte försöker kontakta telefonen) inte att upptäcka att telefonen är borta förrän en knapp timme efter att telefonen senast själv kommunicerade med nätet.

Om vi antar att en GM nu krossat telefonen (på förekommen anledning) för att få "tyst" på den så är det troligen avsaknad av Facebook-kommunikation (eller annan liknande tjänst) som är det som gjort att man kan tidsbestämma när telefonen "dog". Detta gör då att tidsfönstret för brottet mot Lisa också kan begränsas till ett ytterst litet tidsfönster från 18.23 till ca 18.30 (antagligen absolut senast denna tid då, polisen nog inte gärna skulle gå ut med en tidigare tid än sluttiden för brottets tidsfönster).

Ett så kort tidsfönster antyder ju då att telefonen gått sönder vid caféet snarare än på vägen bort från detsamma, vilket antyder att den primära brottsplatsen verkligen är i omedelbar närhet till caféet (möjligen ladan på andra sidan vägen, men knappast längre bort än så).

Så alla spekulationer om att Lisa skulle gått efter hjälp eller liknande kan man ganska lätt avfärda...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Och hur pass tillförlitliga är Litauiska tidningar? Har dom mer information än svenska medier?

Svenska medier har nästan ingen info. Det är möjligt att den yngre brodern och MGMs fru har lämnat lite info för medierna i Litauen.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Här berättar Lowa att Lisa gick innan hon och Rebecka låste. https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/hon-var-sista-som-sag-lisa

Tyvärr kan jag inte höra nånting alls av vad Lowa säger, hör endast reporterns frågor lite svagt. Men det kanske bara är jag som har det problemet...
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Nyfikenheten var nog inte så stor redan tisdagen efter försvinnandet, och bilarna kör inte nyfiket långsamt. Bara vid en tiondel så mycket trafik är det vanskligt att korsa vägen med en livlös Lisa.
Det vi kan säga är att om GM bar en livlös Lisa över vägen så lyckades han med det utan att bli sedd.
Vilka risker han var beredd att ta vet vi inte.
2015-07-16, 16:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tycker du att det verkar sannolikt att litauern planerat att våldta Lisa och skaffat sig GHB eller dylikt i förväg? Jag tror att han inte ens visste att Lisa fanns och jobbade i kafét. Om han är skyldig så var det oplanerat.

Nej det gör jag inte, och jag har inte sagt det heller, gå bakåt i tråden och läs varför jag skrev som jag gjorde.

Och som jag skrivit massor med gånger; jag tror INTE att någon av litauen bröderna mördade Lisa.
2015-07-16, 16:46
Bannlyst
Märkligt hur de flesta här är så säkra på att sex skulle vara motivet. Samma människor dissar alla alternativa motiv & tycker att det är fantasier. Ni som tror på sex som motiv anser att ni är lite mer smarta/fina/ordentliga än alla de som har udda teorier om motiv och vad som har skett. Undrar varför ni tycker så?

Sedan när de kommer till detaljer då har ni plötsligt sjukt mycket fantasi och ideer om diverse ting. Där är ni tydligen lite mer openminded. Fast sedan blir ni återigen statistiknördar helt plötsligt. Märkligt men det är ju ni som äger ordet i denna tråden.

Vi som tror på kidnappning som inte gick riktigt som någon inblandad ville vi är väl få men tills allt är på bordet så är vi lika nära sanningen som alla andra.
2015-07-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Svenska medier har nästan ingen info. Det är möjligt att den yngre brodern och MGMs fru har lämnat lite info för medierna i Litauen.

Den yngre brodern och MGMs fru har ingen insyn i polisens utredningsarbete. I dagsläget vet vi ingenting om hur långt polisen har kommit med sina DNA-analyser och andra spår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in