2015-07-16, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vår vän Strasbourg påstod nyss att taket var 6 X inkomsten har du ett snitt på 42.000 kr dvs att båda tjänar 42.000 kr/ mån så vad landar du på då?
Är det det du kallar medelinkomsttagare? Bägge tjänar 42000 i månaden?

Nyss skrev du om en familj med inkomst på 40000, vilket är en helt annan sak. Har bägge 42000 i månaden har de inte svårt att dra runt ett lån på 4 Mkr, även om räntan stiger. Var är bubblan?
2015-07-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
eftersom du har lån, och köper aktier, så är det för lånade pengar du köper.

.

Exakt!
2015-07-16, 13:05
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har fel utgångspunkt om räntorna. Det är de stigande lönerna som kommer dra upp räntan. Inte tvärtom.
Du får det att låta som att bolån är riskfria oavsett utfall, att det kommer gå bra vad som än händer. Antingen går det dåligt för landet och då är det låga räntor och billigt att låna som gäller, alternativt går det bra för landet och alla har högbetalda jobb som med lätthet betalar deras skenande räntekostnader.

Är det ett rimligt antagande tycker du? Vad är det som gått fel i alla andra länder där man fått erfara en krasch? Det borde väl inte ha varit några problem med de fantastiska löner som automatiskt damp ner i brevlådan samtidigt som höjda räntor och boendekostnader blev ett faktum.
2015-07-16, 13:06
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Exakt!
Men man skall ju inte lägga alla ägg i samma korg! Det är inte riskfritt att amortera, vet du väl...
2015-07-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ja det finns ingen bubbelbabblare som kan få motivera mig att göra mig av med direktavkastningen mot att amortera bort mina lån.

Inte ens mot ett tioårigt bundet lån hade det varit lönsamt på långa vägar. Bubbelbabblarna är uppvisar grov ekonomisk okunnighet.

Att amortera ner ett helt bolån är att i princip samma sak som att lägga alla ägg i samma korg. Det är inte smart.

Ok om man bor på landet där husen inte kostar så mycket, då har det föga betydelse. Men när man äger bostäder på betydligt mer attraktiva adresser så tycker jag att man är ganska korkad om man ens försöker bli skuldfri.

Jaha jag som bubbelbabblare visar grov ekonomisk okunnighet

Jag är ju inte riktigt i mål än, har ca 7 år kvar till att jag är skuldfri.. men då med min okunnighet så kommer jag ha noll i lån, en mille i värdepapper, villa värd allt mellan 1,5-2 miljoner, en hyresfastighet med max 50% skuld på, hus på phuket..

Så vill jag byta med dig? Näää tror inte det
2015-07-16, 13:16
Medlem
Citat:

Att amortera ner ett helt bolån är att i princip samma sak som att lägga alla ägg i samma korg. Det är inte smart.

Jaså, trodde att priserna bara kunde gå upp, så en idiotsäker investering

Nja i kurtans svart/vita värld så kan man antingen amortera ned sina lån eller köpa aktier..

I BajsBosses guld/rosa värld så kan man amortera ner lån samtidigt som man köper aktier.. leva loppan å ha det gott. När sedan lånen är borta och utdelningarna från akiterna växer så kan man antingen köpa ännu mer aktier eller kan man bara leva livet..

Egentligen är det väldigt enkelt, lev av 70% av din lön, 20% amortera, 10% investera/spara, klarar man inte av att leva på 70% av sin lön så bor man förmodligen i ett för dyrt boende eller så lever man över sina tillgångar, förmodligen en kombination av båda.
2015-07-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och vad är inkomsten ovan?

Beror ju på vilket liv man vill leva, men 4% ränta på 4 mille blir typ 12 tusen i månaden, sedan 10 tusen på mat/liv i månaden, några tusen i månaden till bufferten, sedan 5-6 tusen i månaden till utlandsresan, 4-5 tusen i månaden till nästa bil, 2-3 tusen i månaden till nästa kök/badrum, sedan vill man kanske spara till dagen man skall sluta jobba och sedan vill man ju helst amortera lite oxå

Så allt under 40 k netto i månaden går ju inte om man vill leva ett bra liv.
2015-07-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ett vanligt misstag foliehattar gör är att de tror att banker lånar ut pengar hejvillt till allt och alla. Men så är inte fallet. Kom in i verkligheten istället så kan vi börja diskutera bubblor på allvar!

Jo det gör de, bara att kolla i taxeringskalendern va folk tjänar och sedan se hur de lever, bor, reser osv..
Pajjar tvättmaskinen kan de inte hala fram 5 tusen på stående fot utan drar kreditkortet
2015-07-16, 13:33
Medlem
Citat:
Kostnaden stiger för att låna, men anledningen normalt till att räntor gått upp är att även löner ökat och ekonomin går på högvarv.

Vi är långt ifrån där idag.

Ja var väl därför jag hade 10% högre lön i slutet på 80-talet då jag hade en ränta på 12,75%
2015-07-16, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo det gör de, bara att kolla i taxeringskalendern va folk tjänar och sedan se hur de lever, bor, reser osv..
Pajjar tvättmaskinen kan de inte hala fram 5 tusen på stående fot utan drar kreditkortet

Som om taxeringskalendern är någon slags bibel för vad folk verkligen tjänar
2015-07-16, 13:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Men man skall ju inte lägga alla ägg i samma korg! Det är inte riskfritt att amortera, vet du väl...

Inte ens pengar i madrassen är riskfritt, vilket borde få vissa bubbelbabblare att tänka om. Men icke!
2015-07-16, 14:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vår vän Strasbourg påstod nyss att taket var 6 X inkomsten har du ett snitt på 42.000 kr dvs att båda tjänar 42.000 kr/ mån så vad landar du på då?

Gå in själv och kolla.

Ett hushåll som har ca 40 i månadsinkomst kommer aldrig att få låna några fem miljoner.

Om båda tjänar 42 k är det en annan sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in