2015-07-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Javisst men att ha ett måttligt bolån och motsvarande summa i börsen ger mycket mer pengar över.

gav det mycket pengar över 2008 ??

Köpa aktier för lånade pengar är det förståndigt menar du ?
2015-07-15, 11:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
gav det mycket pengar över 2008 ??

Ja det var lönsamt att månadsspara i börsen istället för att amortera även 2008.
2015-07-15, 11:23
Medlem
Citat:
82.434:-/m2 ??!!! Tjohoooo, jag kommer att tjäna minst 1 miljon per lägenhet när jag säljer 4 st spekulationsköp nästa år. Skååål!!

Är väl ingen mening att sälja, du är ju redan ekonomsikt oberoende 3 ggr om Och du slutade ju även att jobba för 5 år sedan och lever numera på avkastningen
2015-07-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag skulle inte få "många tusenlappar över" om jag skulle få för mig att amortera av rubbet på lånet.

Snarare skulle jag få mindre pengar eftersom jag då behöver sälja av mina aktier som ger mig passiv inkomst i värdeökning och direktavkastning.

Jaha, jag amorterar 9000:- i månaden utan att sälja av några akiter så om 7 år när jag är skuldfri så har jag 9000:- i månaden + det jag slipper betala i ränta.

Som sagt, 20% amortera av nettolönen och 10% investeringar av nettolönen gör susen för ekonomin och framtida rikedom.
2015-07-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ja det var lönsamt att månadsspara i börsen istället för att amortera även 2008.
Och det du månadssparade 2006-2007, låg du plus på det redan 2015 eller?
2015-07-15, 12:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och det du månadssparade 2006-2007, låg du plus på det redan 2015 eller?

Jag har inga bolån men i övrigt så är svaret ja, det hade du gjort om du månadssparade index för Stockholmsbörsen.

Om du dessutom räknar den totala summan du månadssparat sedan dess har det gått ännu bättre. Detta för att du då köpt billigt efter nedgången hösten 2008.

Med den strategin sänker man alltså skulden snabbare än med amortering.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-07-15 kl. 12:35.
2015-07-15, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
fick du mycket värdeökning på dina aktier 2008 ??

Jag har aldrig köpt aktier för lånade pengar.

Ja Jah har fått både värdeökning och löpande utdelning som gett mer än amorteringar skulle spara mig.
2015-07-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har aldrig köpt aktier för lånade pengar.

Ja Jah har fått både värdeökning och löpande utdelning som gett mer än amorteringar skulle spara mig.
eftersom du har lån, och köper aktier, så är det för lånade pengar du köper.

du svarade inte på hur stor värdeökning dina aktier gav dej 2008?

.
2015-07-15, 13:54
Medlem
Citat:
Jag har inga bolån men i övrigt så är svaret ja, det hade du gjort om du månadssparade index för Stockholmsbörsen.

Om du dessutom räknar den totala summan du månadssparat sedan dess har det gått ännu bättre. Detta för att du då köpt billigt efter nedgången hösten 2008.

Med den strategin sänker man alltså skulden snabbare än med amortering.

hela din teori bygger ju på att du tror dej veta, med säkerhet, att börsen alltid går upp på sikt. Där anser jag att du har tvärfel, finns inga som helst garantier för det, ingen kan sia om framtiden, den som påstår sej kunna det är en idiot.
2015-07-15, 14:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
hela din teori bygger ju på att du tror dej veta, med säkerhet, att börsen alltid går upp på sikt. Där anser jag att du har tvärfel, finns inga som helst garantier för det, ingen kan sia om framtiden, den som påstår sej kunna det är en idiot.

Vill du undvika all form av risk på kort sikt får du låsa in dig i en HR resten av livet. Då tar du ingen risk på kort sikt men det kommer garanterat vara mycket hög risk på lite längre sikt.

Dessutom leder amortering till en långsammare sänkning av skulden vilket i sig är en högre risk.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-07-15 kl. 15:21.
2015-07-15, 15:47
Medlem
Citat:
Man kan visst sia om framtiden, det är bara det där med externa störningar. Normalt händer saker ändå men när i tiden? Vi kanske behöver en smitta eller krig här. Inge hade ju förväntat sig det som skett efter 2007-krisen, som däremot stod i neonbokstäver.
2015-07-15, 16:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vissa köper inte för att börsen alltid går upp. Man köper för att få löpande utdelning som ger bättre avkastning än minusräntan hos banken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in