2015-07-16, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så om räntorna sticker likt en apolloraket och värdet på ditt boende rasar i nästan samma takt då är det betydelselöst att du eller andra har hyfsat stora lån kvar?
Blir rätt lustigt att du får din egna unika situation kan dumdrygt hävda vad som är rätt för alla!
Någon sade tidigare i tråden att boendet var värt 8 milj och belånat med 4 milj, nog för att det snart är uppe i 9 milj och på sikt 10 milj, så hjälper det vid ett prisfall.
Det som prisstegringen inte hjälper mot är snabbt stigande kostnader för de rätt stora lån som är kvar.
Samtidigt som priset vänder ned och de billiga långa räntorna stiger än snabbare än de korta så att räntekostnaderna om man binder kanske blir tredubbelt så höga jmf dagens kostnader.

Det är faran med stora lån i förhållande till inkomst.
Och vad är inkomsten ovan?
2015-07-16, 11:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så om räntorna sticker likt en apolloraket och värdet på ditt boende rasar i nästan samma takt då är det betydelselöst att du eller andra har hyfsat stora lån kvar?
JA det är ju troligt när vi har deflation.

Citat:
Blir rätt lustigt att du får din egna unika situation kan dumdrygt hävda vad som är rätt för alla!
Det enda jag sagt är att man inte ska ha alla ägg i samma korg. Att ha hela sitt kapital i en bostad är inte speciellt smart.

Särskilt inte på en marknad med höga bostadspriser. Aktier är ett sätt att sprida risker och på lång sikt är aktier i kvalitetsbolag i princip riskfritt.

Citat:
Någon sade tidigare i tråden att boendet var värt 8 milj och belånat med 4 milj, nog för att det snart är uppe i 9 milj och på sikt 10 milj, så hjälper det vid ett prisfall.
Det är klart att en prisstegring hjälper bra som en krockkudde. Men själv räknar jag aldrig med sådant när jag köper en bostad. Jag tittar bara på kostnaden.

Citat:
Det som prisstegringen inte hjälper mot är snabbt stigande kostnader för de rätt stora lån som är kvar.
Vad ska driva upp kostnaderna menar du?

Citat:
Samtidigt som priset vänder ned och de billiga långa räntorna stiger än snabbare än de korta så att räntekostnaderna om man binder kanske blir tredubbelt så höga jmf dagens kostnader.
Härliga folehattsteorier. Det börjar bli exremt dyrt att vara foliehatt och det ser inte ljusare ut inför framtiden heller.

Citat:
Det är faran med stora lån i förhållande till inkomst.

Ett vanligt misstag foliehattar gör är att de tror att banker lånar ut pengar hejvillt till allt och alla. Men så är inte fallet. Kom in i verkligheten istället så kan vi börja diskutera bubblor på allvar!
2015-07-16, 11:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JA det är ju troligt när vi har deflation.

Det enda jag sagt är att man inte ska ha alla ägg i samma korg. Att ha hela sitt kapital i en bostad är inte speciellt smart.

Särskilt inte på en marknad med höga bostadspriser. Aktier är ett sätt att sprida risker och på lång sikt är aktier i kvalitetsbolag i princip riskfritt.

Det är klart att en prisstegring hjälper bra som en krockkudde. Men själv räknar jag aldrig med sådant när jag köper en bostad. Jag tittar bara på kostnaden.

Vad ska driva upp kostnaderna menar du?

Härliga folehattsteorier. Det börjar bli exremt dyrt att vara foliehatt och det ser inte ljusare ut inför framtiden heller.

Ett vanligt misstag foliehattar gör är att de tror att banker lånar ut pengar hejvillt till allt och alla. Men så är inte fallet. Kom in i verkligheten istället så kan vi börja diskutera bubblor på allvar!
Så om räntorna stiger så påverkar det inte kostnaden att låna?
2015-07-16, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så om räntorna stiger så påverkar det inte kostnaden att låna?

Kostnaden stiger för att låna, men anledningen normalt till att räntor gått upp är att även löner ökat och ekonomin går på högvarv.

Vi är långt ifrån där idag.
2015-07-16, 11:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och vad är inkomsten ovan?
Vad vill du den ska vara? 100.000 I snitt toppat med några hundratusen kronor i aktieutdelning eller är det 35.000 kr mån eller 30.000 kr mån?
För en medelinkonsttagare är 4 milj i lån en hög summa som blir tung att dra runt om räntorna stiger.
2015-07-16, 11:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kostnaden stiger för att låna, men anledningen normalt till att räntor gått upp är att även löner ökat och ekonomin går på högvarv.

Vi är långt ifrån där idag.
Varför skulle snabbt stigande räntor följas av lika snabbt stigande löner?
Och om anledningen till ränteökningen inte är " normal"?
2015-07-16, 12:03
Medlem
Citat:
Varför måste man ha skitaktier när man kan satsa på kvalitet som alltid delar ut?

Ja jag har fått både värdeökning och höjd utdelning under flera år.

hur mycket värdeökning fick du 2008 ??
2015-07-16, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför skulle snabbt stigande räntor följas av lika snabbt stigande löner?
Och om anledningen till ränteökningen inte är " normal"?

Du har fel utgångspunkt om räntorna. Det är de stigande lönerna som kommer dra upp räntan. Inte tvärtom.
2015-07-16, 12:05
Medlem
Citat:
Investmentbolag is the shit, så slipper man bolagsrisken.
absolut, t ex Ratos har ju gått bra senaste 10 åren.
2015-07-16, 12:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
absolut, t ex Ratos har ju gått bra senaste 10 åren.

Ratos kan man köpa nu ja, men jag har andra favoriter. Industrivärden och Lundbergs är bättre köp.
2015-07-16, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
hur mycket värdeökning fick du 2008 ??

2008 hade jag inte lika mycket aktier som idag. Det mesta har jag köpt på mig under finanskrisen.

Det fina med aktier är att oavsett kurs så delas det alltid ut i kvalitetsbolag,
2015-07-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ratos kan man köpa nu ja, men jag har andra favoriter. Industrivärden och Lundbergs är bättre köp.
Ja Lundbergs har ju en mycket bra utdelning, hela 1,28% per år, det är ju mycket bättre än att amortera på ett lån. Idiot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in