Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Så om räntorna sticker likt en apolloraket och värdet på ditt boende rasar i nästan samma takt då är det betydelselöst att du eller andra har hyfsat stora lån kvar?
JA det är ju troligt när vi har deflation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Blir rätt lustigt att du får din egna unika situation kan dumdrygt hävda vad som är rätt för alla!
Det enda jag sagt är att man inte ska ha alla ägg i samma korg. Att ha hela sitt kapital i en bostad är inte speciellt smart.
Särskilt inte på en marknad med höga bostadspriser. Aktier är ett sätt att sprida risker och på lång sikt är aktier i kvalitetsbolag i princip riskfritt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Någon sade tidigare i tråden att boendet var värt 8 milj och belånat med 4 milj, nog för att det snart är uppe i 9 milj och på sikt 10 milj, så hjälper det vid ett prisfall.
Det är klart att en prisstegring hjälper bra som en krockkudde. Men själv räknar jag aldrig med sådant när jag köper en bostad. Jag tittar bara på kostnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det som prisstegringen inte hjälper mot är snabbt stigande kostnader för de rätt stora lån som är kvar.
Vad ska driva upp kostnaderna menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Samtidigt som priset vänder ned och de billiga långa räntorna stiger än snabbare än de korta så att räntekostnaderna om man binder kanske blir tredubbelt så höga jmf dagens kostnader.
Härliga folehattsteorier. Det börjar bli exremt dyrt att vara foliehatt och det ser inte ljusare ut inför framtiden heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det är faran med stora lån i förhållande till inkomst.
Ett vanligt misstag foliehattar gör är att de tror att banker lånar ut pengar hejvillt till allt och alla. Men så är inte fallet. Kom in i verkligheten istället så kan vi börja diskutera bubblor på allvar!