2015-07-04, 13:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Konkreta fall är lite intressanta.

För 27 år sedan tittade jag på radhus. Då gick dom för ca 800 KSEK. Nu ser jag att slutpriserna för dessa ligger runt 2200 KSEK.
Dvs en prisuppgång på i snitt 3.8% per år.
KPI har under perioden stigit i snitt 2.0% per år.

Den fantastiska reala prisökningen som skett är således 1.8% per år. Dvs ungefär detsamma som att ha ett sparande på ett konto med lång uppsägningstid.

Det genomsnittliga av de husen lär ha moderniserats under dessa år vilket motiverar en prisökning.

Under samma tid så har reallöner och företagens kostnader stigit. Dvs alternativkostnaden att smälla upp ett nytt hus har stigit.

Dvs uppgången kan utan större ansträngning motiveras av inflation + reallöneökningar + modernisering. Och skulle inte det räcka så kan det lilla som blir kvar motiveras av att staden vuxit och marken blivit relativ mer attraktiv och därmed dyrare.

Var lite mer konkret och nämn vilket område/kommun du har sett denna prisutveckling. Jag tror nämligen inte på det du säger stämmer utan detta radhus kostar säkerligen 3.5 miljoner nu då jag vet om ett område el kommuner med lägre pris år 1988 och nu ligger dom på 3.3-3.5. Detta är i huddinge kommun typ som har genomsnittliga priser i stockholmsområdet/stockholms län.
Dessutom var år 1988 mitt i den då bostadsbubblans topp nästan som smällde 1990-1991.

Jag köpte min lägenhet för lite mer än 500 000 år 2005 och nu går dom för 1.6 1.8 milj trots inflationen varit 10-20% max. HAH
Senast redigerad av slemhog 2015-07-04 kl. 13:31.
2015-07-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bubbelbabblarna lyssnar på det när det passar deras agenda men annars avfärdar de det. Allt annat än en balanserad analys alltså. Därför hamnar de alltid snett.

Jag är väldigt intresserad av din agenda. Hur resonerade du när du amorterade bort alla dina lån på dina bostadsrätter? Såg du en risk i att ha dessa lån?
2015-07-04, 14:57
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Bubbelbabblarna lyssnar på det när det passar deras agenda men annars avfärdar de det. Allt annat än en balanserad analys alltså. Därför hamnar de alltid snett.

Kan vi snälla sluta med circlejerking i den här tråden? Vi behöver väl inte inlägg av typen "jag håller med dig".

Först var det Strasburg som placerade läpparna tätt inpå Gronphs skinkor och nu ska du börja med det också.

Sen är det bara larvigt det du skriver. Precis som ni, Lorreen-upp upp upp-fans ignorerar tunga namn som Anders Borg och Ingves när de varnar för privatelåneberget och bostadspriserna så är ni snabba på hoppa på nån annans tåg som tar upp något som ni tycker befäster er position som Loreen fans.

Bort med den typen av svammel-pajkastning mer diskussion.
2015-07-04, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Jag är väldigt intresserad av din agenda. Hur resonerade du när du amorterade bort alla dina lån på dina bostadsrätter? Såg du en risk i att ha dessa lån?

Nej självklart var det ingen risk för mig med lånen i sig eftersom jag hade en betydligt större förmögenhet. Det var då snarare det jag istället placerade pengarna i som innebar risk.

Nu har jag så stort kapital att jag kan leva på lågavkastande placeringar och väljer därför att ha betydande kapital där som bas. Från det får jag avkastning som jag kan leva gott på.

Men jag tar också måttliga risker med annat kapital som har högre potential, tex BR och aktier.

Totalt ger detta mycket låg risk och möjligheter att belåna mina BR för att köpa mer om vi skulle få en betydande nedgång på börsen. I annat fall rullar pengarna in i bra takt.

Men placeringsstrategier bör anpassas individuellt. När jag byggde upp min portfölj tog jag högre risker än nu även om de alltid varit noggrant övervägda. Nu behöver jag däremot inte ta mycket risk alls för att kunna leva på avkastningen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-07-04 kl. 17:12.
2015-07-04, 17:46
Medlem
Citat:
Nej självklart var det ingen risk för mig med lånen i sig eftersom jag hade en betydligt större förmögenhet. Det var då snarare det jag istället placerade pengarna i som innebar risk.

Nu har jag så stort kapital att jag kan leva på lågavkastande placeringar och väljer därför att ha betydande kapital där som bas. Från det får jag avkastning som jag kan leva gott på.

Men jag tar också måttliga risker med annat kapital som har högre potential, tex BR och aktier.

Totalt ger detta mycket låg risk och möjligheter att belåna mina BR för att köpa mer om vi skulle få en betydande nedgång på börsen. I annat fall rullar pengarna in i bra takt.

Men placeringsstrategier bör anpassas individuellt. När jag byggde upp min portfölj tog jag högre risker än nu även om de alltid varit noggrant övervägda. Nu behöver jag däremot inte ta mycket risk alls för att kunna leva på avkastningen.

Mycket bra inlägg svenne-i-banan. Exakt så resonerar jag också.

.
2015-07-04, 18:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Mycket bra inlägg svenne-i-banan. Exakt så resonerar jag också.

.

Bra då får du svara på eventuella följdfrågor eftersom jag kommer ha begränsade möjligheter att göra det.
2015-07-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Var lite mer konkret och nämn vilket område/kommun du har sett denna prisutveckling. Jag tror nämligen inte på det du säger stämmer utan detta radhus kostar säkerligen 3.5 miljoner nu då jag vet om ett område el kommuner med lägre pris år 1988 och nu ligger dom på 3.3-3.5. Detta är i huddinge kommun typ som har genomsnittliga priser i stockholmsområdet/stockholms län.
Dessutom var år 1988 mitt i den då bostadsbubblans topp nästan som smällde 1990-1991.

Jag köpte min lägenhet för lite mer än 500 000 år 2005 och nu går dom för 1.6 1.8 milj trots inflationen varit 10-20% max. HAH
Nja, nu ägnar du dig åt blinda gissningar.
Du får gå till Hemnet eller booli och leta rätt på slutpriser på några radhus/kedjehus som i snitt går för 2.2 MSEK. Och så tar du reda på vad de kostade 1988. Det sista kan ju bli lite knepigt.

Och det var därför som jag skrev nästa inlägg. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Förnekare skulle bara avfärda siffrorna i inlägget du citerar. Men här är data publikt tillgängligt. Vem som helst kan lätt verifiera).

Och här kan vi se att på 20 år så har småhuspriserna stigit med 219%.
Via ekonomifakta kan vi se att tjänstemännens löner stigit med 206%.
Vilket bara lämnar 13% åt förbättringar vilket rimligen är för lite.

Dvs lite grovt kan vi säga att priserna följt tjänstemannalönerna. Då får väl var och en grunna över om vi har en bubbla om priserna följer med lönerna.

Och så tog jag två exempelkommuner.
* Järfälla där det stigit med 282%
* Flen där det stigit med 112%

Ett bubbelresonemang skulle kunna vara att det råder en bubbla i Järfälla och en inverterad bubbla i Flen. Och när det kraschar i Järfälla och priserna går tillbaka till 219%-nivån så exploderar det i Flen och stiger till 219% nivån.

Ett annat resonemang är att folk omvärderat läget under 20 års tid. Och man betalar relativt mer för Järfälla än Flen. Och då skulle vi inte ha en bubbla.
2015-07-04, 18:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nja, nu ägnar du dig åt blinda gissningar.
Du får gå till Hemnet eller booli och leta rätt på slutpriser på några radhus/kedjehus som i snitt går för 2.2 MSEK. Och så tar du reda på vad de kostade 1988. Det sista kan ju bli lite knepigt.

Och det var därför som jag skrev nästa inlägg. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Förnekare skulle bara avfärda siffrorna i inlägget du citerar. Men här är data publikt tillgängligt. Vem som helst kan lätt verifiera).

Dvs lite grovt kan vi säga att priserna följt tjänstemannalönerna. Då får väl var och en grunna över om vi har en bubbla om priserna följer med lönerna.

Och så tog jag två exempelkommuner.
* Järfälla där det stigit med 282%
* Flen där det stigit med 112%

Ett bubbelresonemang skulle kunna vara att det råder en bubbla i Järfälla och en inverterad bubbla i Flen. Och när det kraschar i Järfälla och priserna går tillbaka till 219%-nivån så exploderar det i Flen och stiger till 219% nivån.

Ett annat resonemang är att folk omvärderat läget under 20 års tid. Och man betalar relativt mer för Järfälla än Flen. Och då skulle vi inte ha en bubbla.

Vilket område/kommun kostade radhuset 800 000 kr år 1988 och 2.2 milj idag sa du?
Det är du som ska säga vilket område el kommun du såg dom radhuspriserna när du påstår något som låter som bullshit, inte jag som ska sitta och jämföra hela Sveriges priser och 1988 års priser.

800 000 eller snarare 600-800 000 kostade radhusen i stockholms förorter år 1988 i Huddinge, järfälla, tyresö t ex. År 1984-1985 kostade ett mindre nybyggt radhus 450 000 kr i samma områden. Det är 950 000 idag inflationsjusterat.

Detta måste innebära du syftar på något radhus ännu mer centralt i stockholm eller närförort i Göteborg. Hur du får ihop att det går för 2.2 milj idag låter helt fantastiskt, för i flen kostade inga radhus 800 000 kr år 1988.
Senast redigerad av slemhog 2015-07-04 kl. 19:28.
2015-07-04, 19:36
Medlem
Citat:

Cherry picking.

Artikel från 2013 som hänvisar till SCB:s statistik:

"Under en tioårsperiod har priserna på villor ökat med nästan 100 procent och priserna på bostadsrätter med över 200 procent. Det kan jämföras med lönerna som under samma period har ökat med 33 procent."

http://www.svd.se/gapet-som-visar-risken-for-en-svensk-bostadsbubbla
2015-07-04, 19:38
Medlem
Ztoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Foliehatt på.. Tillväxten lär aldrig kunna ge Ahmed utan grundskoleexamen i betongförorten ett jobb som servitör... Otaliga står före honom i kön...och du föreslår att var gata ska ha femtioelva frisörer, fullt med tomma pizzerior, fast food med thaimat i var gatukorsning samt kompletterat gatubilden med den obligatoriska EU-tiggaren sittande vid ingången. På vägen dit blir du nästan överkörd på övergångstället av tillskyndande taxibilar som frågar om du vill ha lift.

[/i]

Haha. Det där var den bästa beskrivningen av Södertälje som jag någonsin läst.

Cred!
2015-07-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Köper man och säljer objekt så cashar man in värdeöknngen, som sedan betalar eller delbetalar nästa investering. Frågor på det?

Så du tänker köpa en billigare "sunkigare" lägenhet nästa gång då?
2015-07-04, 21:44
Medlem
Citat:

Ja helt fantastiskt, både Strasbourg (han knarkaren ni vet) och nu du har gjort sådana fantastiska bostadsaffärer så ni nu kan leva på avkastningen, bara att gratulera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in