Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Var lite mer konkret och nämn vilket område/kommun du har sett denna prisutveckling. Jag tror nämligen inte på det du säger stämmer utan detta radhus kostar säkerligen 3.5 miljoner nu då jag vet om ett område el kommuner med lägre pris år 1988 och nu ligger dom på 3.3-3.5. Detta är i huddinge kommun typ som har genomsnittliga priser i stockholmsområdet/stockholms län.
Dessutom var år 1988 mitt i den då bostadsbubblans topp nästan som smällde 1990-1991.
Jag köpte min lägenhet för lite mer än 500 000 år 2005 och nu går dom för 1.6 1.8 milj trots inflationen varit 10-20% max. HAH
Nja, nu ägnar du dig åt blinda gissningar.
Du får gå till Hemnet eller booli och leta rätt på slutpriser på några radhus/kedjehus som i snitt går för 2.2 MSEK. Och så tar du reda på vad de kostade 1988. Det sista kan ju bli lite knepigt.
Och det var därför som jag skrev nästa inlägg.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Förnekare skulle bara avfärda siffrorna i inlägget du citerar. Men här är data publikt tillgängligt. Vem som helst kan lätt verifiera).
Och här kan vi se att på 20 år så har småhuspriserna stigit med
219%.
Via ekonomifakta kan vi se att tjänstemännens löner stigit med
206%.
Vilket bara lämnar 13% åt förbättringar vilket rimligen är för lite.
Dvs lite grovt kan vi säga att priserna följt tjänstemannalönerna. Då får väl var och en grunna över om vi har en bubbla om priserna följer med lönerna.
Och så tog jag två exempelkommuner.
* Järfälla där det stigit med
282%
* Flen där det stigit med
112%
Ett bubbelresonemang skulle kunna vara att det råder en bubbla i Järfälla och en inverterad bubbla i Flen. Och när det kraschar i Järfälla och priserna går tillbaka till 219%-nivån så exploderar det i Flen och stiger till 219% nivån.
Ett annat resonemang är att folk omvärderat läget under 20 års tid. Och man betalar relativt mer för Järfälla än Flen. Och då skulle vi inte ha en bubbla.