2015-06-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Höjd ränta ökad arbetslöshet etc..
En marginell ökning lär inte leda till mer än marginell effekt. Så jag antar att du avser mer kraftig ränteökning. Då följer också arbetslöshet som en konsekvens. I stort sett samtliga byggjobbare och hantverkare blir arbetslösa. Ingen har råd att köpa nyproducerat längre. Och annan lånefinansiering reduceras mycket. Så många blir arbetslösa. Och staten får höja skatten drastiskt för att ha råd med akassa och bidrag åt alla. Vilket leder till mer elände. Men, men, det var inte riktigt det frågan var.

Det lite intressant skulle jag säga är vad som driver upp räntorna så drastiskt. Vad kommer det att vara?

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Höjda räntor och finansiell instabilitet. Detta har sagts hur många gånger som helst. Du kan ju kika på vad Riksbanken och FI säger. Länkat tidigare.
Se ovan. Finansiell instabilitet säger du. Vad ska hända då? Vad är orsaken?
Kan du beskriva ett tänkbart scenario.

(Vi har inte fast växelkurs, så det som hände 92 kan du räkna bort. Inte heller finansieras bostäder på samma sätt som de gjordes/görs i USA. Så det kan inte inträffa här).
2015-06-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du ingen aning, hur kan du då vara säker på att det kommer ske?

Betyder "ingen aning" att det kan vara allt från 0,01 - 5% i höjning det kommande året?
Om det kan vara så lite som 0,01% kan det då också vara -0,01%?

Klart det kommer öka.
2015-06-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
En marginell ökning lär inte leda till mer än marginell effekt. Så jag antar att du avser mer kraftig ränteökning. Då följer också arbetslöshet som en konsekvens. I stort sett samtliga byggjobbare och hantverkare blir arbetslösa. Ingen har råd att köpa nyproducerat längre. Och annan lånefinansiering reduceras mycket. Så många blir arbetslösa. Och staten får höja skatten drastiskt för att ha råd med akassa och bidrag åt alla. Vilket leder till mer elände. Men, men, det var inte riktigt det frågan var.

Det lite intressant skulle jag säga är vad som driver upp räntorna så drastiskt. Vad kommer det att vara?

(Vi har inte fast växelkurs, så det som hände 92 kan du räkna bort. Inte heller finansieras bostäder på samma sätt som de gjordes/görs i USA. Så det kan inte inträffa här).

Snart rasar börsen och då får vi finansiell instabilitet.
2015-06-25, 23:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Klart det kommer öka.

Okej du säger det men samtidigt säger du att du inte har någon aning om hur mycket. Vad är den minsta ökningen som det kan bli frågan om enligt dig, kan det bli så lite som +0,01%?

Om ja, kan det då också bli minus 0,01%?
Om nej, det måste bli mer än 0,01%, vad är då den minsta ökningen som det kan bli?
2015-06-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

För att citera Finansinspektionens stabilitetsrapport.

"Samtidigt gör bankernas behov av marknadsfinansiering att de är känsliga för finansiell turbulens och störningar på deras finansieringsmarknader. Om investerare förändrar sin syn på risk kan det leda till tillgångsprisfall och finansiell turbulens."

Det är inte lätt att förutse Gromph. Om jag det visste med säkerhet så skulle jag vara rik. Tycker inte riktigt det hör till tråden men det är klart jag kan rabbla upp vad människor spekulerar i vad som kan vara nästa kris. Grexit, ny IT-krasch, kinesisk börs- och bostadsbubbla, skuggbanksektorn, obligationsbubbla etc. etc. Det är väldigt svårt för någon att säga och mest troligt är det något som marknaden inte är helt beredd på.

Svenska banker är exponerade mot marknaden och det kommer inte vi här i Sverige kunna ducka för, då kommer bristerna i den svenska ekonomin blottas. Den största bristen är just bostadsmarknaden och det skuldberg vi byggt upp.
2015-06-26, 00:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Okej du säger det men samtidigt säger du att du inte har någon aning om hur mycket. Vad är den minsta ökningen som det kan bli frågan om enligt dig, kan det bli så lite som +0,01%?

Om nej, det måste bli mer än 0,01%, vad är då den minsta ökningen som det kan bli?
Nej räntorna kommer aldrig öka och ränteavdraget blir kvar, några stigande elpriser kommer inte eller stigande oljepriser.
Priserna på fastigheter kommer bara stiga och stiga oavset hur reallöneökningarna ser ut i förhållande till fastighetspriserna, de graferna kan ha olika vinkel ut i oändligheten.

Bankerna har aldrig fel, finanskrisen kände givetvis alla till och inga svenska banker hade några som helst problem.

De facto kan inte fastighetspriser någonsin sjunka, bara titta på Danmark och Spanien, herregud inte ett hack i kurvan, debaclet vid 90 talskrisen händer aldrig igen och svensk BNP kommer snart öka per capita igen var så säker.

Hur kan en räntehöjning påverka fastighetspriserna? Omöjligt då stiger kostnaderna för de som äger hyresfastigheter och då vill ingen flytta dit ändå.

Jag ger mig för de stringenta resonemang som förs i tråden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-06-26 kl. 00:14.
2015-06-26, 00:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag ger mig för de stringenta resonemang som förs i tråden.

Det var frågor som ställdes i mitt inlägg du citerade men du valde att inte ge några svar, varför då? Har inte heller du någon aning?
2015-06-26, 00:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det var frågor som ställdes i mitt inlägg du citerade men du valde att inte ge några svar, varför då? Har inte heller du någon aning?
Långräntorna har börjat klättra och de som aldrig kan ha fel tror att räntorna kommer stiga även de korta inom några år, men före det kommer ränteavdrag förändras och eller stigande skatter.

Men tok då inte påverkar det fastighetspriserna.
2015-06-26, 00:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Långräntorna har börjat klättra och de som aldrig kan ha fel tror att räntorna kommer stiga även de korta inom några år, men före det kommer ränteavdrag förändras och eller stigande skatter.

Men tok då inte påverkar det fastighetspriserna.

Det besvarade inte frågorna i inlägget du citerade, här kommer det igen:

Citat:

2015-06-26, 00:15
Medlem
Citat:
Snart rasar börsen och då får vi finansiell instabilitet.
Vi fick en halvering av index i början på 2000-talet. Jag kommer inte ihåg riktigt att räntorna och arbetslösheten drog i väg så väldigt. Eller att bostadspriserna halverades.
Är du säker på det där. Du behöver förklara en del.
2015-06-26, 00:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det besvarade inte frågorna i inlägget du citerade, här kommer det igen:
Försök läs och förstå vad som står.

Men jisses fastighetspriserna kan som sagt inte sjunka, bankerna har aldrig fel de har tagit höjd för allt, du anser det tydligen.

Killen som skrev The Black Swan är en idiot, finanskrisen 2008 vara bara Bilderberger fejk eller hur.
2015-06-26, 00:18
Medlem
Trillskes avatar
Jag har en fråga till "new paradigm"-hattarna här inne:
Ni har så vitt jag vet samtliga argumenterat för att fundamenta visar att utvecklingen varit sund. Där fundamenta är ränteläge, fastighetsskatt, ränteavdrag, etc.

Då antar vi alltså att en historiskt unik explosion av tillgångsvärdet inte är något att höja på ögonbrynen över i det klimatet.

Om vi vänder på detta, menar ni då att vi ska ned i takt med fundamenta också? Exempelvis via ett historiskt unikt jättefall i en händelse av att fundamenta gör samma resa åt andra hållet.

Möjligtvis kan ni dra av för inflation (som dock åtminstone några påstått varit 0).

I annat fall får ni istället svara på vart gratisluncherna kommer ifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in