Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 15:07
Medlem
Vilken sorts kycklingdelar lämpar sig bäst för att strimla och steka i t.ex. en wokrätt? Är det någon skillnad mellan t.ex. kycklingbröst och kycklinglår i detta avseende?
Citera
2015-07-13, 15:10
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Vilken sorts kycklingdelar lämpar sig bäst för att strimla och steka i t.ex. en wokrätt? Är det någon skillnad mellan t.ex. kycklingbröst och kycklinglår i detta avseende?
Kycklinglår är saftigare och lite smakrikare tycker jag men båda passar bra. Jag skulle ta den med bäst pris.
Citera
2015-07-14, 16:53
Medlem
Willybumbums avatar
Nu när jag skulle göra marinad till entrécot så hade jag i alldeles för mycket vinäger, jag har haft i en del honung, socker och chili för att balansera ut det men det luktar fortfarande surt...
Finns det något annat än socker som man kan ha för att balansera ut det hela? Eller är det mer socker som gäller? Ville inte ösa på med sötma men kanske bättre att det smakar sött än surt
Citera
2015-07-14, 20:32
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willybumbum
Nu när jag skulle göra marinad till entrécot så hade jag i alldeles för mycket vinäger, jag har haft i en del honung, socker och chili för att balansera ut det men det luktar fortfarande surt...
Finns det något annat än socker som man kan ha för att balansera ut det hela? Eller är det mer socker som gäller? Ville inte ösa på med sötma men kanske bättre att det smakar sött än surt
När du grillar köttet kommer mycket av den sura smaken försvinna så häng inte upp dig på hur den smakar innan. Kör på lite soja och worchestershiresås så skall du se att det löser sig.
Citera
2015-07-15, 21:14
Medlem
Marwolaeths avatar
Har gjort eget jordnötssmör (ca 25 gram smör till 1dl saltade jordnötter) och har sedan använt det i jordnötssås och det har nu fått någon konstig bismak. Efter att ha läst runt lite på nätet så hade jag i lite socker och det gjorde det liiite bättre. Jordnötterna och de övriga ingredienerna är helt ok.
Någon som har nån idé?
Citera
2015-07-16, 07:38
Medlem
Har köpt en hel varmrökt lax, med huvud och allt. Jag antar att jag ska ta bort huvudet samt ta bort skinnet, men vad är det mer som behövs göras? Behövs den benas ut? Är det några inälvor att ta hand om? Hur benar man i så fall ut den? Är lite rookie på hela fiskar...

Tack på förhand!
Citera
2015-07-16, 12:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Har köpt en hel varmrökt lax, med huvud och allt. Jag antar att jag ska ta bort huvudet samt ta bort skinnet, men vad är det mer som behövs göras? Behövs den benas ut? Är det några inälvor att ta hand om? Hur benar man i så fall ut den? Är lite rookie på hela fiskar...

Tack på förhand!
Om det är inälvor, det bör ju du se om magen är öppnad eller inte.
Gissar på att det inte finns kvar.

Annars är det bara ta en vanlig matkniv, följa benen och lyfta ur stora stycken.
Benen brukar stanna kvar om man är försiktig.
Citera
2015-07-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om det är inälvor, det bör ju du se om magen är öppnad eller inte.
Gissar på att det inte finns kvar.

Annars är det bara ta en vanlig matkniv, följa benen och lyfta ur stora stycken.
Benen brukar stanna kvar om man är försiktig.

Tack! Det gick bra på det sättet.
Citera
2015-07-16, 23:07
Medlem
constants avatar
Citat:

Tack på förhand!
Det är snyggt att servera hel, så ta bort skinn och låt gästerna ta kött, om du tror det kan funka. Den är garanterat ätklar.
Citera
2015-07-17, 14:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack! Det gick bra på det sättet.
Låter toppen.
Rökt fisk brukar vara rätt enkel att hantera, då det sitter bra ihop.
Och lossnar från benen enkelt.
Det gör det visserligen vid kokt/stekt också, men köttet är oftast mycket lösare.
Och vissa ben vill ändå följa med där.
Citera
2015-07-17, 21:29
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag ska laga jordgubbspaj med smuldeg och vaniljsås, har några bananer som håller på att bli gamla om de inte används snart. Tror ni det passar att blanda i bananer skurna i skivor i pajen?
Citera
2015-07-17, 21:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Jag ska laga jordgubbspaj med smuldeg och vaniljsås, har några bananer som håller på att bli gamla om de inte används snart. Tror ni det passar att blanda i bananer skurna i skivor i pajen?

Aldrig tänkt i dom banorna, men det verkar fungera enligt http://www.tasteline.com/Recept/jordgubbspaj_med_banan_och_vit_chokladkram

Jag hade nog hållit isär dom eftersom jag inte gillar banan. Stek upp dom och servera med glass, och så pajen med vanlijsåsen till. Bara att halvera portionerna så kan den som vill käka av båda för sig.

Tja, så hade jag gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in