2015-07-12, 20:38
Medlem
M-9s avatar
Goitom är i en klass för sig själv, hoppas verkligen han skriver på nytt kontrakt!
Citera
2015-07-12, 20:57
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-9
Goitom är i en klass för sig själv, hoppas verkligen han skriver på nytt kontrakt!

Han är helt magisk. Tycker han börjar bli bättre än vad Iván Òbolo var, åtminstone viktigare för laget. Om han skulle försvinna blir det otroligt tungt. Det verkar finnas vilja och energi på Lundholm och Eliasson, så visst kan vi klara oss utan Nabbe. Sedan ska Blomberg och Ishizaki in med, så bra bredd på laget just nu.
Citera
2015-07-12, 21:30
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-9

Verkligen. Det hela beror nog mest på vad han har för övriga erbjudanden. Får han något lukrativt i Kina eller för all del Japan så kanske han tar steget. Annars så har han ju en del åtaganden här i Stockholm med sitt fotbollslag och så vidare. Jag tror gärna han stannar om inget extraordinärt kommer.

--

Bra insats av AIK trots allt. Anfallsspelet fungerar som det ska. Det är dock tur att Giffarna är helt under isen, för vi lämnar flertalet gånger en ocean med yta bakåt. Bättre lag hade straffat oss betydligt hårdare idag.

Etuhu har vaknat till liv och kan spela "på riktigt" nu. Han är fortfarande ett träben - men vilken duellspelare. Han förlorar noll dueller på mitten. I takt med att han har kommit i form har han även städat bort sitt fula spel betänkligt. Skönt att det verkar falla någorlunda på plats. Däremot är jag väl ytterst tveksam till om man ska lösa optionen för ett år till. Det visar väl sig i höst vilket faktiskt värde han har, men han tillför ju inte något astronomiskt direkt.

Goitom är monumental i vårt spel, men jösses vad bra Ofori är. Det går bokstavligen inte att ta bollen av honom. Vi får vara glada om han går att behålla nu i sommar.
Citera
2015-07-12, 21:49
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
men jösses vad bra Ofori är. Det går bokstavligen inte att ta bollen av honom. Vi får vara glada om han går att behålla nu i sommar.

Håller med...på tok för bra för allsvenskan.
Citera
2015-07-13, 01:30
Medlem
Jontalinens avatar
Skönt att man inte dömde ut Etuhu på förhand. Började känna efter uppehållet att det var upp till bevis nu, men han har verkligen vuxit och varit stark alla matcher utöver finnarna borta.

Ortiz är en av de bästa spelare jag sett i AIK och tycker Ofori blir mer och mer lik honom. Inte lika hård (och omdömeslös) i duellspelet, men lägre tyngdpunkt och mycket mer rörlig. Tidsfråga innan han försvinner. Kul att se hur mycket Eliasson tar för sig också, man saknar inte Nabil en dag som denna. Henoks insats behöver inte kommenteras, förläng bara.

Vår backlinje är fortfarande under all kritik, ett bättre lag hade straffat detta. Vet inte vad som hänt med Pertan, men idag var han inte vaken. Pavey som nödlösning på yttern är förstås inget drömläge, men hans energi smittar i alla fall av sig. Vi behöver ha in Jos och gärna en ny ytter att konkurrera med Hauk.
Citera
2015-07-13, 02:16
Medlem
ZlatanManias avatar
Får ansluta mig till hyllningskåren. Satan vad bra Goitom & Ofori är!

Ofori är iögonfallande bra på kroppsfinter då hans rörelsemönster är väldigt oförutsägbart samt spel på små ytor, BW´s beskrivning om att han tycks sakna höftkulor stämmer bra och de enda negativa med honom är att han slår bort enkla passningar emellanåt men inte i närheten av lika ofta som sin tidigare kompanjon Ibrahim Moro. Är bara att njuta så länge han är kvar, känns verkligen som ett ämne för en bra mycket större klubb.

Angående Goitom är jag villig å sträcka mig så långt och hävda att han är allsvenskans bästa spelare (i alla fall för stunden) och blir det så att han inte förlänger kommer det bli väldigt svårt att hitta en likvärdig ersättare, han är så spelintelligent och har denna säsong hittat en perfekt balans mellan spelfördelare och målskytt. Effektiviteten på bortaplan har dock inte varit den bästa milt sagt.

Etuhu har inte varit svinkass på sistone, tvärtom har han varit rätt pigg nu under inledningen av "höstsäsongen" och förhoppningsvis blir det bara bättre å bättre med tiden.

Sundsvall är inte det bästa motståndet och med vårt försvarsspel är det bara bra att vi fick möta dom en dag som denna. Helsingborg borta kommer garanterat bli svårare. Får se hur lång tid det tar innan ursäkterna om tätt matchande kommer som ursäkt för uteblivna resultat men i ett sånt här tidigt skede av ständiga torsdags/söndagsmatcher är det nog bara positivt.

Ska också bli intressant att se statusen med Ishizaki, enligt han själv kanske han gör comeback så tidigt som på torsdag.
Citera
2015-07-13, 07:35
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Bärkroth och hela hans familj är öisare

Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Ja fast eftersom farsan spelade i Öis är det inte konstigt som litet barn. Men efter 7 år i blåvitt då Öis i princip varit ett ängagäng kanske han har ändrat uppfattning, har det slagit dig? Nu står det som sagt tydligt att han säger att han är blåvit, vilket också framgår av lundhs podcast.

Vem fick inte massa halsdukar av släktingar och vänner till familjen som knodd? Såklart han gick mycket på ÖIS som knodd iom farsan. Det är ju rätt logiskt att ha bilder på det laget etc då, killen har ju dock lirat i blåvitt som barn (han var ju hos oss innan han debuterade som 15åring) sedan varit hos oss länge. Sagt flera gånger i intervjuer etc att han håller på oss.

Själva matchen var inget vidare... Nu måste vi vinna borta för att få de där 4 pinnarna i dubbelmötet vi så väl behöver.

Beträffande biljettstrulet för pekingsupportrarna kan jag inte fatta hur svårt det skall vara att köpa förköp. De fick tidigt frågan hur många de skulle vara, svarade 500 och vi sålde biljetter efter det eftersom det inte kom påtryckningar/frågor om fler biljetter. Säljer man inte tillräckligt mycket förköp kan man ju inte ett par timmar innan matchen hävda att man skall ha de 10% man vanligtvis har rätt till.
Å andra sidan gnällde ju Peking på att de inte fick hotell i Götet när de försökte panikboka tätt inpå, det är 40tusen Gothiaspelare med föräldrar,släkt och vänner i stan denna vecka...Framförhållning är inte Pekingbors starka sida.
Citera
2015-07-13, 07:59
Medlem
xtroes avatar
Fan vad chanslösa vi var igår. Kul att vi fick göra 0-1 iaf så man fick lite glädje igår. Annars var det ingen vidare trevlig söndagskväll på ett tomt Friends.

Syntes direkt efter målet att detta aldrig kommer hålla. 1-1 målet var en rak kopia av Helsingsborgs 1-0 mål mot oss, Ålander förlorar en nickduell samtidigt som Naurin bara ska ut och boxa bort bolljäveln där. Ska man gnälla lite så förstår jag inte hur det kunde vara +1 tillägg i första när det inte var några avbrott över huvud taget. Dessutom hade vi nog kunnat fått en straff när tjockisnisse rev ner Dibba. Han lyckades ju tom få frispark när han försöker dra ner Englund. Men i slutändan hade det endast putsat rök siffrorna då vi var totalt utspelade. Enormt glapp mellan både försvar och mittfält och vann INGA dueller igår.

Ålander gjorde en riktig botteninsats, och Naurin verkar inte hålla i Allavenskan. Börja starta med Saxtson istället. Nästa helg blir en avgörande match, och förlorar vi där är det nog kört. Måste lära oss vinna på hemmaplan...
Citera
2015-07-13, 09:22
Medlem
Får hålla med föregående talare till punkt och pricka. Däremot kan jag inte låta bli att tänka på vad som hade hänt om vi fått 0-2 i första. Då vete katten om AIK kommit tillbaka. Men men, hellre att vi förlorar mot AIK än mot bottenlagen.
Citera
2015-07-13, 11:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag tyckte att det var skönt att se att AIK verkligen betraktade Sundsvall som ett sämre lag och spelade med självförtroende.

Jag hade missat att det var dubbelmöte mellan ligaledarna. Två tappade poäng vardera hittills, hoppas att det fortsätter så. Sedan har vi kvar alla topplagen i hemmamöten. Avståndet till slagläge börjar se mer överkomligt ut. Kanske är vi där redan om två-tre omgångar.
Citera
2015-07-13, 11:37
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tyckte att det var skönt att se att AIK verkligen betraktade Sundsvall som ett sämre lag och spelade med självförtroende.

Jag hade missat att det var dubbelmöte mellan ligaledarna. Två tappade poäng vardera hittills, hoppas att det fortsätter så. Sedan har vi kvar alla topplagen i hemmamöten. Avståndet till slagläge börjar se mer överkomligt ut. Kanske är vi där redan om två-tre omgångar.

Kommande två allsvenska matcher blir oerhört viktiga. Jag utgår ifrån att vi städar av FC Shirak, men det blir ändå relativt tätt matchande. Helsingborg borta och Elfsborg hemma är ingenting man bara joggar igenom. Nu brukar vi ändå på senare år kunna manövrera Helsingborg rätt bra, och Elfsborg har ju problem på gräs. Men någonting säger mig att vi knappast kommer ta 6 poäng.

Man ska komma ihåg att pressen är på oss. IFK kan tappa en näve poäng innan det börjar brännas. Vi har inte råd att kryssa, för då växer avståndet lika snabbt som det krympte. Med det sagt så har vi ändå ett ganska bra spelschema med de "lätta" lagen borta, och de bättre lagen hemma. Så visst finns det en liten chans om vi kommer in i ett stim. Men jag har mycket svårt att se att vi ska ha något med guldet att göra. Topp 3 däremot ska vi kunna vara med och bråka om. Man får väl ändå utgå ifrån att både Peking och Dif kommer sjunka lite. Huruvida vi kommer topp 3 beror väl lite på hur det går för Malmö framledes.
Citera
2015-07-13, 11:56
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Sitt ned i i båten, en förlust och uppförsbacken är förmodligen redan större än inför uppehållet.

Alm har ett bra facit mot Helsingborg, på 9 allsvenska möten är resultatet 6-2-1 och 5 av dom segrarna har slutat 2-1 till AIK. I och med att vi förlora på Olympia förra året då David Accam hade lekstuga stiger hoppet om att vi tar ännu en seger. Ska bli intressant å se matchen mot DIF ikväll.

Det som gör en mer tveksam än vanligt är vårt usla bortafacit i år med 0 segrar, 7 kryss och 2 förluster (0-8-2 om man räknar med EL-kvalet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in