2015-07-13, 04:19
Medlem
Enligt uppgift skall två av litauerna varit i Källby och köpt 3 pizzor ca 19:30 samma kväll som Lisa saknades. Det är transporttid också från deras bostad till Källby.
Det skall finnas på övervakningsfilm som affären hade därför blir det mycket säkra uppgifter.
Det kan ses som helt orimligt att litauerna har haft någonting med Lisas död att göra, först var det 3 sedan blev de 2 och sedan 1 vad blir det härnäst det sannolika 0.
2015-07-13, 04:25
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men min käre Watson om det är så att hans fingeravtryck eller DNA med säkerhet inte finns på handsken . Är det då inte ett smart drag att slänga dit handsken och få flera av dom andra att ta i den . På det viset finns ju istället deras spår på handsken. Det enda farliga med att placera handsken i ladan hade ju varit att hans DNA eller fingeravtryck finns på den . Troligtvis har han väl gjort ren den ordentligt . Däremot så finns ju hans spår överallt i ladan . Men det beror ju på att han har jobbat där och nödvändigtvis inte att han mördat LH där i ladan vilket han ju då kan skylla på . Och den andra vinsten är att poliserna håller sig till ladan ett tag och inte snokar runt t.e.x uppe vid Martorp eftersom det också hör till AJ:s domäner . Han kanske trodde att det fanns risk att man skulle leta även där eftersom Martorp ingår i AJ:s företag . Bättre att polisen håller sig i ladan än att dom tar en runda uppe vid Martorp också . Han kanske ville köpa sig tid för att hinna flytta eller gräva ner kroppen . Men planen sket sig för att det blev ett hiskeligt pådrag på en gång .

1) Det är nog svårt för en lekman att vara 100% säker på att hans DNA inte finns på handsken.

2) Genom att "plantera" handsken på sin arbetsplats så drar han ju även uppmärksamhet till sig själv. Det verkar inte det minsta smart i mina ögon. Varför dra polisens intresse till sin person? Det är ju ganska så stor risk att ett sådant fynd får dem att titta närmare på honom och hans förehavanden, ifall de inte redan hade gjort det. Kolla alibi, topsa etc.

Tycker du inte det verkar bättre att bara göra sig av med handsken där den inte hittas eller bränna den?

Visst, man kan inte ta för givet att en GM ska handla 100% rationellt. Inte konstigt alls om han skulle missa grejer under stresspåslaget. Men, att "plantera" grejer är en aktiv, och mer övervägd handling - inte som att glömma eller tappa något av misstag.

Men visst, då vi knappt vet något så är det svårt att helt utesluta något men jag finner det ganska osannolikt att den nu misstänkte balten medvetet skulle "plantera" handsken på sin och broderns arbetsplats. Det vore ju helt efterblivet.
2015-07-13, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt uppgift skall två av litauerna varit i Källby och köpt 3 pizzor ca 19:30 samma kväll som Lisa saknades. Det är transporttid också från deras bostad till Källby.
Det skall finnas på övervakningsfilm som affären hade därför blir det mycket säkra uppgifter.
Det kan ses som helt orimligt att litauerna har haft någonting med Lisas död att göra, först var det 3 sedan blev de 2 och sedan 1 vad blir det härnäst det sannolika 0.

Den intressanta frågan är, vilka två?
2015-07-13, 04:50
Medlem
TigerKids avatar
Vi kommer nog inte från handsken, så jag kör på lite till... med lite lösare funderingar.

Missade man handsken på söndag kväll eller har den kommit in i ladan till/på måndagen?

Jag tycker det brukar förekomma ibland, i fall man följt, att de hittar nya fynd på platser som genomsökts tidigare. Vi vet ju inte heller säkert om hund användes inne i ladan eller hur tränad sökhund det var i så fall. Det är väl inte heller så konstigt om man i första omgången kollar av snabbt och översiktligt. Man letar något stort, en människa, och jobbar mot klockan. Kanske tänker man att ev hund gör mer nytta ute i terrängen? Kanske har man spår vi inte känner till man vill följa? Hundar kan inte jobba non-stop hur länge som helst. Att nosa är intensivt så de behöver vila hjärnan så man kan föreställa sig att hunden är en knapp resurs som man vill prioritera med, om jag ska spekulera.

Varför spärrade man inte av på en gång?

En väldigt lös tanke... När nyheten kom ut, att en ung flicka försvunnit när hon var på väg hem och nycklarna satt i mopeden, så fick man ju en stor klump i magen. Tror de flesta, inte minst poliserna innerst inne insåg att oddsen var dåliga. Om det varit på Sardinien kunde man misstänka kidnappning med krav på lösensumma, men då finns ändå chans att hon lever ett och kan räddas. I Sverige är det inte vanligt att folk kidnappas och hålls fångna levande. (Om hon varit från en väldigt rik familj kunde kidnappning vara lite mer troligt.)

Men, de vill och måste förstås hoppas och göra sitt yttersta. En del av dem kanske är bekanta med Lisa eller familjen. Det skulle kanske kännas fel, med tanke på föräldrarna också, att direkt hantera det som en mordutredning? Och officiellt så var det väl fortfarande ett försvinnande.

Och innan handsken så var väl inte ladan mer intressant än andra ställen omkring cafeet. Skulle man spärra av hela området runt cafeet? Och hur stor omkrets?
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-13 kl. 04:58.
2015-07-13, 05:14
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Äh va' inte dum nu, det pågick en mordutredning på hans ägor och flera av hans anställda blev häktade misstänkta för mord, tycker du att det är vanligt???
Det är ingen vanlig situation - vem avgör vad som är normalt?

Antar att det är riktigt traumatiskt. Sorg och förskräckelse över det som hänt, oro och grubbleri ifall hans anställda kan vara skyldiga. Journalister som jagar honom och idioter på internetforum som sprider illvilliga rykten. Jag skulle nog vara rätt knäckt i hans ställe. Dessutom, han är inte helt ung och äldre människor brukar ha mindre stresstålighet. Oavsett om de små resorna var planerade sen tidigare så kan jag tänka mig att de var välbehövliga avbrott.

"Jag tänkte åka bort några dagar - är det något mer jag kan hjälpa till med innan dess?" "Här är i alla fall mitt mobilnummer om det är något".

Konstigare än så behöver det inte vara.
2015-07-13, 05:54
Medlem
TigerKids avatar
Förlåt upprepning, har skrivit om ovanstående förut och rotesau har skrivit ett bra inlägg om vanten, hundar och avspärrning:
Håller med om att det kunde behållit avspärrningen.

Det som jag funderade på därefter var om det skulle kännas fel - som om man gett upp att hitta henne levande - ifall man genast satte polistejp runt alltihopa. Att ta hoppet från föräldrarna liksom...
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-13 kl. 06:39.
2015-07-13, 06:09
Medlem
develis avatar

Det hanterades inte som en mordutredning - men dock ofrivilligt försvinnande väldigt snabbt.
Olaga frihetsberövande och ordet är väl snarare misstanke om brott.
2015-07-13, 06:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den intressanta frågan är, vilka två?

Förmodligen den yngre brodern och damen....
2015-07-13, 06:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Nej, inte ironisk. Bekantas bekanta på orten påstod detta, att "resorna" var hittepå, och att han sitter i husarrest och att det bland annat har med handsken att göra som " hittades" på måndagen och som L.Hs pappa är helt övertygad om inte fanns där tidigare. Ville höra om någon mer hört om denna påstådd husarrest.

Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Samma källa, bekantas bekanta, utifrån att pappan hade sökt i ladan. Men min huvudfråga var om nån visste mer om A.J förehavande just nu.

Intressanta uppgifter. Kan du berätta nåt mer om hur ladan genomsöktes relaterat till handsken?
Det skulle räta ut en del frågetecken om hur eftersök skedde inledningsvis av de som var på plats på söndag (pappa, hans vänner/kollegor, polis)
2015-07-13, 06:37
Bannlyst
Citat:

källa ?
2015-07-13, 07:12
Medlem
Citat:

eh, tar max 10 minuter att köra från Blomberg till Källby, så tiden finns, vilka var i Källby och vad gjorde den tredje under tiden???
2015-07-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
källa ?

Här är källan, ballabananen:

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Källan är sannolikt denne mannen, P*r-Ol*v Er*ksson, det är han som interjuvas i denna video och som dessutom har den omtalade "bloggen", så den källan är nog ganska bra skulle jag tro, han är dessutom uppvuksen i Källby området :

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-f%C3%B6rsvunna-lisa-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-vid-dammen-3185155

"TV4Nyheternas utsände träffade P*r-Ol*v Er*ksson som hade intressanta iakttagelser som kan vara relevanta för sökandet efter Lisa Holm."

http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

[i]P*r Ol*v E

Från hans blogg:
"P*r Ol*v E

Svar till P*r Ol*v E.

Fick bekräfta ikväll från säker källa.

Att två av de 3 misstänkta Litauerna var uppe i affären i Källby o köpt 3 st pizza.

Klockan var ca 19:30 samma kväll Lisa anmäldes saknad.

Körtid från deras bostad till Affär ca 10 min."

Som du säger Theforeigner så är han är uppvuxen på orten, vilket han berättar i TV4-intervjun där han tipsar om hjulspåren vid dammen.
Senast redigerad av tankar 2015-07-13 kl. 07:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in