Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 01:49
Medlem
Börjar det inte bli lite långdraget det här nu? När blir det rättegång?
2015-07-13, 01:51
Medlem
Det som kan ses som en bizzar del i historien är att söken kan ha haft en av många samlingsplatser just vid fastigheten hon hittades i. Man har använt gården som parkering och ingen har tänkt att hon kan faktiskt finnas här. Hon var inne i en sannolikt låst byggnad och sådana går inte MPS in i samt dessutom kanske väl embalerad i låda, skåp eller liknande. Kan vara en av orsakerna till MGM uppträdde lite märkligt. Möjligheten att flytta offret från FP var iaf för tillfället helt obefintliga med området som kryllar av polis och frivilliga.
Det framkom tidigare i tråden att man hade vid vissa tillfällen använt gården som parkering vilket inte skulle vara förvånande då det är 1000-1200 pers som ansluter och någonstans måste man ha parkering och samlingsplatser för avsök av tilldelade områden.

Vad som blev avgörande är ännu höljt i dunkel och å menar jag, vad triggade polisen att dels gripa trion och samtidigt styra resurser mot gårdsbyggnaderna och FP. Stod gården på listan att bli nästa att genomsöka eller var det männens koppling till byggnaderna och man gick "all in" med resurser.

Under resans gång har man säkerligen fått både en och annan intressant iakttagelse och helt plötsligt landade en stark ledtråd och 1+1 blev 2. Jag är ganska övertygad att de haft viss koll på dessa tre personer i ett tidigt skede, kanske t.o.m. en loppa på dem. Att just de greps är definitivt ingen slump utan genombrottet i utredningen tätt följd av fyndet någon timme senare. Sen slår man sönder deras historier i förhör, vittnesutsagor och teknisk bevisning och sen har man huvudmannen förlängt häktad.
2015-07-13, 01:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo iofs, men jag tror ju inte att BO har varit i ladan vid kafeet överhuvudtaget.

så om du skulle ha rätt i att BO aldrig ens varit i ladan, varför tror du att polisen spärrade av efter att BO hittats samt dessutom gjorde utgrävningar där?
Jag menar även om de fick handsken på måndagen så fann inte polisen ladan intressant nog att spärra av. Så din gissning varför man gjorde det långt efteråt?
2015-07-13, 02:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grubbelur
Börjar det inte bli lite långdraget det här nu? När blir det rättegång?

MGM är inte åtalad än. Det blir han bara om det finns tillräckligt med bevis mot honom, dvs att åklagaren tror sig vinna en rättegång. Så först måste vi vänta och se om det blir åtal. Eventuell rättegång ligger därför många månader fram i tiden.
2015-07-13, 02:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
så om du skulle ha rätt i att BO aldrig ens varit i ladan, varför tror du att polisen spärrade av efter att BO hittats samt dessutom gjorde utgrävningar där?
Jag menar även om de fick handsken på måndagen så fann inte polisen ladan intressant nog att spärra av. Så din gissning varför man gjorde det långt efteråt?

Nu var det inte mig frågan var ställd till, men jag spånar gärna kring frågan. Om det skulle vara så att LH inte varit i ladan kan intresset bero på att gärningsmannen varit där och lämnat spår, spår som inte upptäcktes i samband med handsken. Varför hittades dessa spår senare? Kanske nån av de anställde uppmärksammat nåt som inte stämde eller kanske en sak man hittat nån annanstans hörde ihop med nåt i ladan. Vad är det för spår? Ingen aning. Spånar bara.
2015-07-13, 02:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det fetade:
Mycket bra uppfattat om hur en GM kan reagera under givna förutsättningar. Första dagen kan det varit under sansad kontroll någorlunda, för att senare under veckan övergå i mer panik/dåliga beslut när man ser hur sökinsatsen växer och närmar sig.

Ja det var jag som kallade honom imbecill, utifall det är så att han medvetet droppat handsken i ladan under Måndagen. ( vet att du delvis är med mig här )

Men du tycker då han ska ha DNA-tvättat den. Med vad? Förslagsvis ammoniak eller klorin = fortfarande inte safe.
Därtill ska/måste han ha hanterat denna handske påklädd egna handskar. I Juni månad? Visst, egna arbetshandskar kan ha åkt på&av i hanteringen men nu är vi uppe på en ganska hög och orimlig nivå?
Alternativet är att han struntar i att hans DNA finns på den, för planen är att det ska vara han som "hittar" den i ladan, men det är att spela ett riktigt farligt spel.
Speciellt om det nu visar sig att ladan är en BP ( ej nödvändigtvis mord), vilket jag med all sannolikhet tror.

Är det inte rimligare att anta att OM mgm ska dumpa något för att vilseleda, då väljer han inte i första hand sin egen arbetsplats.
Ett faktum som går före planering och förberedelser att dölja sitt brott,, det är försiktighet. Speciellt första dagen, innan paniken kryper på senare.
Försiktigheten blåser senare bort när paniken tar över.

Det första jag skulle ha gjort i detta läge är ju att alltid använda handskar om jag hade tänkt döda någon och ta i saker som tillhör offret . Jag tror ju i så fall att han aldrig tagit i LH eller hennes saker ytan att ha använt handskar . Och det finns faktiskt väldigt smidiga handskar nu för tiden .Alla är inte av den klumpiga modellen i oxhud som en del grovarbetare använder . Den modellen som bl.a bilmekaniker använder är väldigt smidiga och inte alls varma och besvärliga att ha på sig trots att det är i Juni . Det är ju inte säkert att hans DNA fanns på LH:s handske över huvud taget . Annars ska ju diesel vara bra att ta bort DNA med vilket ju bevisligen finns på en gård . Jag tror också att brottsplatsen är i ladan men just det faktum att han varit där tidigare tror jag har gjort att han tyckte det var ganska säker plats att placera handsken på . Både smart och ganska tokigt på en gång . Han kanske har tittat på Morden i Midsomer eller andra deckare och fått lite tips , vad vet jag . Som tur var så var han ju inte så smart hela vägen vilket vi ju ska vara väldigt tacksamma över
2015-07-13, 02:26
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu var det inte mig frågan var ställd till, men jag spånar gärna kring frågan. Om det skulle vara så att LH inte varit i ladan kan intresset bero på att gärningsmannen varit där och lämnat spår, spår som inte upptäcktes i samband med handsken. Varför hittades dessa spår senare? Kanske nån av de anställde uppmärksammat nåt som inte stämde eller kanske en sak man hittat nån annanstans hörde ihop med nåt i ladan. Vad är det för spår? Ingen aning. Spånar bara.

Det är bara kul när andra spånar, så det gör du rätt i.
Tycker själv det är en skitsvår fråga även om jag i mitt sinne inte har någon teori om hon varit där eller inte.
Jo det kan kanske vara så som du isåfall tror (om nu inte BO varit i ladan) att polisen vet att GM befunnit sig där efteråt och därför letar mer spår.
Jag bara kan tycka att det är en väldigt stor sökinsats att göra utgrävningar för att finna spår? Men det är klart om de tror handsken hamnade där efteråt så kanske de hittade även andra plagg och därav fortsatt sökinsats.
En annan teori skulle kunna vara att när de gripit de misstänkta att det framkommit information i förhör direkt att BO ändå varit där.....
2015-07-13, 02:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det är bara kul när andra spånar, så det gör du rätt i.
Tycker själv det är en skitsvår fråga även om jag i mitt sinne inte har någon teori om hon varit där eller inte.
Jo det kan kanske vara så som du isåfall tror (om nu inte BO varit i ladan) att polisen vet att GM befunnit sig där efteråt och därför letar mer spår.
Jag bara kan tycka att det är en väldigt stor sökinsats att göra utgrävningar för att finna spår? Men det är klart om de tror handsken hamnade där efteråt så kanske de hittade även andra plagg och därav fortsatt sökinsats.
En annan teori skulle kunna vara att när de gripit de misstänkta att det framkommit information i förhör direkt att BO ändå varit där.....

Om vi som sagt var spånar att LH inte varit där har handsken ramlat ur GM:s ficka eller t ex en kasse som GM haft när GM varit in i ladan av nån anledning. Kanske GM grävt ner saker i ladan (hjälmen?), men i stressen glömt att handsken fanns i t ex jackfickan och den trillat ur när han gått framåt och han aldrig tittade bakåt. Eftersom han tappat en sak som knyter till LH ville polisen kolla att han inte använt mjölkrummet för nåt som är relaterat till LH:s kropp eller att han sköljt av spår från sin egen kropp där. Om hon aldrig varit där hittar de inget trots mycket noggrann undersökning eller så bara en försumlig mängd DNA/hår från LH som kan ha sköljts av från GM:s kropp. De kan också ha hittat svårbortförklarig DNA som t ex överskottad spya (inte ovanligt att förövaren i en stressad situation spyr). Även om det t ex är ens arbetsplats så spyr man inte där utan att nån annan vet det - man måste ju gå hem från jobbet pga magsjuka.

Som sagt var, jag spånar bara kring varför ladan kan vara högintressant även om det i slutändan skulle visa sig att hon aldrig varit där. Hon kan mycket väl ha varit där, men nu var ju frågeställningen varför ladan skulle vara intressant om LH aldrig varit där.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-13 kl. 02:48.
2015-07-13, 02:53
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Om vi som sagt var spånar att LH inte varit där har handsken ramlat ur GM:s ficka eller t ex en kasse som GM haft när GM varit in i ladan av nån anledning. Kanske GM grävt ner saker i ladan (hjälmen?), men i stressen glömt att handsken fanns i t ex jackfickan och den trillat ur när han gått framåt och han aldrig tittade bakåt. Eftersom han tappat en sak som knyter till LH ville polisen kolla att han inte använt mjölkrummet för nåt som är relaterat till LH:s kropp eller att han sköljt av spår från sin egen kropp där. Om hon aldrig varit där hittar de inget trots mycket noggrann undersökning eller så bara en försumlig mängd DNA/hår från LH som kan ha sköljts av från GM:s kropp. De kan också ha hittat svårbortförklarig DNA som t ex överskottad spya (inte ovanligt att förövaren i en stressad situation spyr). Även om det t ex är ens arbetsplats så spyr man inte där utan att nån annan vet det - man måste ju gå hem från jobbet pga magsjuka.

Som sagt var, jag spånar bara kring varför ladan kan vara högintressant även om det i slutändan skulle visa sig att hon aldrig varit där. Hon kan mycket väl ha varit där, men nu var ju frågeställningen varför ladan skulle vara intressant om LH aldrig varit där.

Jag förstår hur du resonerar och visst kan det var troligt.
Men en frågeställning som dyker upp "varför skulle GM gräva ner tillhörigheter i ladan"?
Om man nu gömt kroppen i tron om att göra sig av med den, alternativt att ingen finner den, varför skulle man liksom få för sig att gräva ner saker någonannanstans?
Det naturliga borde väl ändå vara att göra sig av med sakerna precis som med kroppen?
Saker är ju rätt enkelt att göra sig av med så för mig känns det orimligt att få för sig att gömma dem på ett ställe mittemot där BO försvann
2015-07-13, 03:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag förstår hur du resonerar och visst kan det var troligt.
Men en frågeställning som dyker upp "varför skulle GM gräva ner tillhörigheter i ladan"?
Om man nu gömt kroppen i tron om att göra sig av med den, alternativt att ingen finner den, varför skulle man liksom få för sig att gräva ner saker någonannanstans?
Det naturliga borde väl ändå vara att göra sig av med sakerna precis som med kroppen?
Saker är ju rätt enkelt att göra sig av med så för mig känns det orimligt att få för sig att gömma dem på ett ställe mittemot där BO försvann

Visst, jag håller med dig. Men det känns ju lika orimligt att slänga ut allt huller om buller efter vägen från hemmet (om nu MGM är GM) till där kroppen hittades, istället för att lämna sakerna tillsammans med kroppen. GM tänker inte helt logiskt under stress. Så vi kanske inte heller ska tänka alltför logiskt

Det kan ju vara så att efter ladan genomsökts kan GM (om GM bor i området) ha sett den som en säker plats. Att polisen inte kommer att söka där igen och trott att han kunnat gömma saker där eller göra nåt annat relaterat till Lisa. Om GM och MGM är samma person är han ju ändå där och jobbar, alltså inget konstigt att han råkar befinna sig där. Nån (markägaren, arbetsledaren, en polis) kan t ex ha sett att mark har grävts i där ingen borde ha grävt. Eller nåt annat underligt skett i ladan. Därför spärras ladan av igen.
2015-07-13, 03:14
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Visst, jag håller med dig. Men det känns ju lika orimligt att slänga ut allt huller om buller efter vägen från hemmet (om nu MGM är GM) till där kroppen hittades, istället för att lämna sakerna tillsammans med kroppen. GM tänker inte helt logiskt under stress. Så vi kanske inte heller ska tänka alltför logiskt

Det kan ju vara så att efter ladan genomsökts kan GM (om GM bor i området) ha sett den som en säker plats. Att polisen inte kommer att söka där igen och trott att han kunnat gömma saker där eller göra nåt annat relaterat till Lisa. Om GM och MGM är samma person är han ju ändå där och jobbar, alltså inget konstigt att han råkar befinna sig där. Nån (markägaren, arbetsledaren, en polis) kan t ex ha sett att mark har grävts i där ingen borde ha grävt. Eller nåt annat underligt skett i ladan. Därför spärras ladan av igen.

Tack. Du fick mig att tänka ut nya "logiska" förklaringar. Har inte tänkt tanken att polisen skulle faktiskt som du säger ha märkt att det grävts och därför funnit intresse.
Att MGM är GM är inget jag ens funderar över, det är för mig självklart redan.
Men motiv och handling är fortarande dunkelt och svårbegripligt.
Är lite rädd för att vi kanske inte får veta mycket mer om två veckor mer än att det finns överhängande bevis
2015-07-13, 04:14
Medlem
Citat:
Tack. Du fick mig att tänka ut nya "logiska" förklaringar. Har inte tänkt tanken att polisen skulle faktiskt som du säger ha märkt att det grävts och därför funnit intresse.
Att MGM är GM är inget jag ens funderar över, det är för mig självklart redan.
Men motiv och handling är fortarande dunkelt och svårbegripligt.
Är lite rädd för att vi kanske inte får veta mycket mer om två veckor mer än att det finns överhängande bevis

Så klart, han har ju erkänt, enligt dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in