Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
Men min käre Watson om det är så att hans fingeravtryck eller DNA med säkerhet inte finns på handsken . Är det då inte ett smart drag att slänga dit handsken och få flera av dom andra att ta i den . På det viset finns ju istället deras spår på handsken. Det enda farliga med att placera handsken i ladan hade ju varit att hans DNA eller fingeravtryck finns på den . Troligtvis har han väl gjort ren den ordentligt . Däremot så finns ju hans spår överallt i ladan . Men det beror ju på att han har jobbat där och nödvändigtvis inte att han mördat LH där i ladan vilket han ju då kan skylla på . Och den andra vinsten är att poliserna håller sig till ladan ett tag och inte snokar runt t.e.x uppe vid Martorp eftersom det också hör till AJ:s domäner . Han kanske trodde att det fanns risk att man skulle leta även där eftersom Martorp ingår i AJ:s företag . Bättre att polisen håller sig i ladan än att dom tar en runda uppe vid Martorp också . Han kanske ville köpa sig tid för att hinna flytta eller gräva ner kroppen . Men planen sket sig för att det blev ett hiskeligt pådrag på en gång .
1) Det är nog svårt för en lekman att vara 100% säker på att hans DNA inte finns på handsken.
2) Genom att "plantera" handsken på sin arbetsplats så drar han ju även uppmärksamhet till sig själv. Det verkar inte det minsta smart i mina ögon. Varför dra polisens intresse till sin person? Det är ju ganska så stor risk att ett sådant fynd får dem att titta närmare på honom och hans förehavanden, ifall de inte redan hade gjort det. Kolla alibi, topsa etc.
Tycker du inte det verkar bättre att bara göra sig av med handsken där den inte hittas eller bränna den?
Visst, man kan inte ta för givet att en GM ska handla 100% rationellt. Inte konstigt alls om han skulle missa grejer under stresspåslaget. Men, att "plantera" grejer är en aktiv, och mer övervägd handling - inte som att glömma eller tappa något av misstag.
Men visst, då vi knappt vet något så är det svårt att helt utesluta något men jag finner det ganska osannolikt att den nu misstänkte balten
medvetet skulle "plantera" handsken på sin och broderns arbetsplats. Det vore ju helt efterblivet.