2015-07-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hade samma oro som dig. Det gick bra. Vill du berätta mer detaljer?

För övrigt tror jag inte att det finns någon tidsgräns. Tex så kan man ju söka utländska legitimationer, oavsett hur länge sen det var man tog examen. Tänk alla ssk som någon gång får för sig att jobba i Norge tex.

Jag kan berätta att jag är dömd för ett antal brott som ledde till fängelse, 4 fängelse domar totalt, därav återfallsförbrytare!. Det gällde stöld, narkotikadomar (eget bruk) och även bedrägerier. Så jag förstår verkligen om dem nekar mig. MEN yttrandet som jag kommer skriva kommer vara toppklass. Har flyttat långt ifrån staden som jag bodde i, lämnade vänner och allting bakom mig. Jobbat heltid och pluggat halvtid på sidan om sedan dess, stabilt förstahandskontrakt och allt, skaffat körkort. Helt enkelt skött mig exemplariskt! Under resans gång så har jag strävat efter mitt mål nonstop. Som sagt efter min examen så kommer det bli 5-6 år sedan senaste domen. Blir jag nekad legget så kan jag tänka mig jobba med något annat ett år innan jag söker igen.

Angående de som jobbar utomlands, tydligen så måste man ha svenska legget för att kunna söka den utländska. Och vare sig man söker direkt den utländska eller efter man har den svenska så kräver dem ändå belastningsregistret från Sverige. Iallafall har läst det både om England och Norge.

Tycker du att det kan gå vägen för mig med 5 års skötsamhet?
Citera
2015-07-12, 23:28
Medlem
Tror inte det ska vara något problem, men nämn bara aldrig något för dina kollegor någonsin. Folk brukar inte fråga, men vissa saker ska man inte kunna mycket om såvida man inte jobbat inom psykiatrin. För att svara på din fråga så ja man kan vänta med att söka legitimation, men hur länge är omöjligt att säga.
Citera
2015-07-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Tror inte det ska vara något problem, men nämn bara aldrig något för dina kollegor någonsin. Folk brukar inte fråga, men vissa saker ska man inte kunna mycket om såvida man inte jobbat inom psykiatrin. För att svara på din fråga så ja man kan vänta med att söka legitimation, men hur länge är omöjligt att säga.

Tack för svar. Otroligt hur hoppfull jag blir!. Nej redan nu i mitt nya liv så nämner jag aldrig någonting, inget bra kan komma. Vill bara gå vidare och bidra för mig själv och på så sätt till världen. Jag har inte ens ursäkter över Hur jag har levt, jävla omogenhet.
Citera
2015-07-13, 00:58
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Citat:
Ursprungligen postat av Gastropoda
Har inget svar på din fråga om giltighetstid. Men läs, inlägg 54 var intressant.
(FB) Är det stopp för fd kriminella att jobba inom vården nu?

Edit: det nämns att några som blev nekade kan komma att omprövas senare.

Tack. Låter intressant. Får prata imorgon med soc-styrelsen och höra.

Läste det inlägget i länken och man kan ju verkligen säga att det handlar om individuella prövningar där det vägs in många saker i bedömningen
Citera
2015-07-13, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Läste det inlägget i länken och man kan ju verkligen säga att det handlar om individuella prövningar där det vägs in många saker i bedömningen

Ja precis, tycker det borde vara ett mer bestämt regelverk som man följer, annars riskerar man ju och välja fel flerårig utbildning.

Konstigt att en person fick sin ansökan godkänd som blev dömd efter att ha skickat in sin ansökan för att ha stulit läkemedel från arbetsplatsen för att hon/han är missbrukare. Det ger mig hopp iallafall.
Citera
2015-08-20, 14:31
Medlem
Lättare att bli ssk om man är undersköterska?

Tydligen, ska ska man ha lättare att kunna bli utbildad till ssk om man redan är undersköterska, min fråga är hur?

Går man före i kön till ssk utbildningar på universiteten eller vad? Höjs ens gymnasiebetygssnitt? På vilket sätt har man lättare att utbilda sig till ssk på annat sätt än att man är insatt i vårdarbete?
Citera
2015-08-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Tydligen, ska ska man ha lättare att kunna bli utbildad till ssk om man redan är undersköterska, min fråga är hur?

Går man före i kön till ssk utbildningar på universiteten eller vad? Höjs ens gymnasiebetygssnitt? På vilket sätt har man lättare att utbilda sig till ssk på annat sätt än att man är insatt i vårdarbete?
Ingen annan fördel än eventuella förkunskaper. Det är alltså mer eller mindre skitsamma.
Citera
2015-08-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo

Det enda jag vet är att linköping har ett par extra platser där de med tidigare vård/medicinsk arbetslivserfarenhet i två år och minst 50% får 1.0 extra räknat till sitt högskoleprov, det är doc bara på 10% utav platserna, så 7 st på de olika SSK-utbildningarna, 12 platser på läkarprogrammet också.
https://www.hu.liu.se/sarskilt-urval?l=sv

Några andra genvägar för en undersköterska är väl möjligt men inget jag känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av Mitralis72
Ingen annan fördel än eventuella förkunskaper. Det är alltså mer eller mindre skitsamma.

Linköping har HPSU
Citera
2015-08-24, 11:59
Medlem
Studera till sjuksköterska - vart?

Hej!

Jag går för tillfället andra året på en kandidatutbildning på KTH men har länge varit intresserad av att byta spår. Jag undrar om det finns någon här som gått sjuksköterskeprogrammet, i vilken stad och vad var det som var bra respektive dåligt med utbildningens upplägg etc. Bara lite tips och bolla idéer helt enkelt Är bland annat lite inne på Linköping, vill helst inte bo kvar i Stockholm.

Tack!
Citera
2015-09-04, 13:02
Medlem
Trollhättan eller Borås? studera till ssk

Hej!
Vilken skola ska man välja om man vill studera till sjuksköterska till våren??
Borås eller Väst (Trollhättan) ligger närmast mitt hem, förutom GBG men där kommer jag antagligen inte in....
Är det någon av utbildningarna som är bättre än den andra eller är det någon som ger "mer/bättre" jobb..??
Någon som kan rekommendera mig vad jag ska välja???

Tack på förhand!!
Citera
2015-09-04, 13:51
Medlem
Sök båda ifall du inte kommer in på ena? Högskolan VÄST i Trollhättan verkar rätt populärt för just det programmet, har dock aldrig riktigt besökt Borås Högskola.
Citera
2015-09-04, 16:18
Medlem
Tack för svaret
Ja jag söker båda så får vi se vart/om jag kommer in....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in