2011-03-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muffinsplanned
Just nu har jag 17.79 + 1.5/2.0 i extra poäng, och så har jag 800 poäng jag ännu inte fått betyg i som jag satsar på MVG i, och kommer nog få i åtminstone 500 av poängen. Så jag är väl då uppe i... 19.5 i alla fall...

så det är på gränsen nervöst!
Aha, och då är du grupp 1 då alltså? Det kan ju bli knivigt ja. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var så högt på sjuksköterskeprogrammet, och jag har inte tänkt på själva utbildningen eller yrket förrän nu. Knappast det jag har riktat mig in på förut.
Citera
2011-03-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Aha, och då är du grupp 1 då alltså? Det kan ju bli knivigt ja. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var så högt på sjuksköterskeprogrammet, och jag har inte tänkt på själva utbildningen eller yrket förrän nu. Knappast det jag har riktat mig in på förut.

Grupp 1 japp Jag var inte ens säker på om att jag ville plugga vidare förens i somras, pluggar media... som tur var har jag ganska lätt för skolan så trots att jag slappat har jag bra betyg, men nu gäller det att satsa!
Citera
2011-03-15, 18:32
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Göteborg har ju hög antagning, detta betyder dock absolut inte att det ger bäst jobbmöjligheter eller utbildning.

Rent spontant så kan man ju tycka att KI bör tillhöra toppskiktet?

Vad gäller Umeå, Lund och Linköping har jag ingen större koll - men torde inte Lund vara någorlunda välrenommerat?
KI hade så pass stora brister i utbildningen att de blev av med examensrätten för sjuksköterskor härom året. De borde återfått den vid det här laget, men att de skulle tagit sig upp till toppskiktet på några terminer är det nog ingen som förväntar sig, skulle gissa att de fortfarande tillhör bottenskiktet.
Citera
2011-03-15, 18:50
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
KI hade så pass stora brister i utbildningen att de blev av med examensrätten för sjuksköterskor härom året. De borde återfått den vid det här laget, men att de skulle tagit sig upp till toppskiktet på några terminer är det nog ingen som förväntar sig, skulle gissa att de fortfarande tillhör bottenskiktet.

Där ser man, läkarlinjen är ju i alla fall framstående på KI - men naturligtvis är det två vitt skilda utbildningar.
Citera
2011-03-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muffinsplanned
Grupp 1 japp Jag var inte ens säker på om att jag ville plugga vidare förens i somras, pluggar media... som tur var har jag ganska lätt för skolan så trots att jag slappat har jag bra betyg, men nu gäller det att satsa!
Det som är skönt med sjuksköterskeutbildningen är ju att de bara kräver matte b och nk b. Men det är väl därför det är så högt antagningspoäng med. Vem vet, då ses vi kanske till hösten i Lund då.
Citera
2011-03-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Det som är skönt med sjuksköterskeutbildningen är ju att de bara kräver matte b och nk b. Men det är väl därför det är så högt antagningspoäng med. Vem vet, då ses vi kanske till hösten i Lund då.

Ja vi kanske ses på
Citera
2011-03-15, 19:16
Medlem
Manthes avatar
I Skåne sägs Kristianstad vara bäst (ja, jag går själv där och nej, säger inte så bara för att jag går där), i och med att antalet veckor med praktik är det högsta, iallafall i Skåne. Vi har totalt 2 ½ termin med praktik och resterade givertvis teori, har hört ifrån vänner som pluggar i Lund/Malmö (mestadels Lund) att utbildningen där bedrivs mer inriktad på forskning.

Detta kan ju visserligen både vara en för och nackdel, plannerar du att disputera och bli lektor, docent och allt detta är nog Lund ett bättre val än ex. Kristianstad. Nackdelen med Kristianstad är att studentlivet inte är det bästa (där Lund vinner med hästlängder) men bostadssituationen och utbildnigen är bättre.

Fråga gärna om det är något oklart!
Citera
2011-03-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manthe
I Skåne sägs Kristianstad vara bäst (ja, jag går själv där och nej, säger inte så bara för att jag går där), i och med att antalet veckor med praktik är det högsta, iallafall i Skåne. Vi har totalt 2 ½ termin med praktik och resterade givertvis teori, har hört ifrån vänner som pluggar i Lund/Malmö (mestadels Lund) att utbildningen där bedrivs mer inriktad på forskning.

Detta kan ju visserligen både vara en för och nackdel, plannerar du att disputera och bli lektor, docent och allt detta är nog Lund ett bättre val än ex. Kristianstad. Nackdelen med Kristianstad är att studentlivet inte är det bästa (där Lund vinner med hästlängder) men bostadssituationen och utbildnigen är bättre.

Jaså, så pass? Jag kommer att söka till Kristianstad för att jag ska kunna komma in någonstans åtminstone (om jag inte kommer in i Lund och Malmö), men jag tycker att staden är så oerhört tråkig. >< Tur att det är hyffsat nära till allt när man bor i Skåne.
Citera
2011-03-15, 19:34
Medlem
Citat:

Vill inte plugga i Kristianstad, tyvärr, känns inte alls som ett ställe jag vill plugga på.
Citera
2011-03-15, 19:40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Vore intressant att höra vad som är bra? Lite argument. Det är den lättaste utbildningen av ssk i skåne har jag hört, men har fortfarande inte förstått varför..
Citera
2011-03-15, 22:23
Medlem
Manthes avatar
Haha, som sagt är inte studentlivet någon höjdare och som stad är Kristianstad inget att hänga i granen om man jämför med Lund eller Malmö, iallafall inte enligt mig.

Det som är bra sägs vara det höga antalet veckor som man är ute på praktik, då totalt 2½ termin. Det sägs även att i Lund skriver du din C-uppsats under den sjätte och sista terminen, i Kristianstad gör du detta under den femte terminen. Detta resulterar att vi har praktik under den sista terminen och en del arbetsgivare (och studenter från Lund/Malmö) tycker att det gör övergången lättare från skola till jobb när du precis har varit ute på praktik.

Även jag trodde att utbildnigen är lättare i Kristianstad än ex. Lund, valde dock Kristianstad iom min dåvarande tjej bodde där. Om jag nu får spekulera lite kan folk kanske tro att den är lättare just på grund av att den inte är lika mycket forskningsinriktad som Lund utbildnigen, något som Kristianstad Högskola även har fått kritik av i undersökningen av högskolor av Högskoleverket.

En student i klassen har för övrigt en mamma som jobbar som personalrekryterare(?) på umas och enligt henne väljer de hellre en student från Kristiantstad än från Malmö/Lund.

Hur mycket sanning det ligger i detta vet jag dock inte, men själv anser jag att utbildningen och lärarna är bra. Att staden och studentlivet inte är toppen är ju en annan sak (:
Citera
2011-03-15, 22:47
Medlem
Manthes avatar
Här är Högskoleverkets granskning av utbildningarna (http://www.hsv.se/download/18.5b73fe55111705b51fd80002811/0723R_del02.pdf), den är från 2007. Lite sammanfattade så anser de att Kristianstad ska satsa mer på det teorin och att göra utbildningen "mer högskoleaktig" och studenterna från Lund anser att de behöver mer klinisk träning.

edit; ny undersökning görs januari 2013 (:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in