2015-09-04, 16:37
Medlem
Hörrudu, plugga där det är lättast att komma in vet jag? Bara för att man går läkarprogrammet på Umeå eller Örebros universitet behöver det inte betyda att man är sämre läkare än en som går på Karolinska institutet.
Citera
2015-09-04, 16:40
Medlem
Nä du har säkert rätt
Tack för svaret!!
Citera
2015-09-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fichroal
Hej!
Vilken skola ska man välja om man vill studera till sjuksköterska till våren??
Borås eller Väst (Trollhättan) ligger närmast mitt hem, förutom GBG men där kommer jag antagligen inte in....
Är det någon av utbildningarna som är bättre än den andra eller är det någon som ger "mer/bättre" jobb..??
Någon som kan rekommendera mig vad jag ska välja???

Tack på förhand!!

1,0 på högskoleprovet kanske du kan ordna, folk har kommit in i Göteborg med det de två senaste vårterminerna.
Vad har du för betygssnitt och vilka meritpoäng har du nu?, det var 18,10 i BII senast, och det kanske slank in några med lägre betyg efter urval 2 också.
Välj alla tre, fokusera på högskoleprovet, och om du inte är långt ifrån i betyg så kan du läsa två kurser som höjer ditt betyg och ger dig extra meritpoäng.
Citera
2015-09-06, 20:18
Medlem
Passar jag som ssk?

Hej!

Jag är en väldigt blyg person, har social fobi och nästan inga vänner.
Har läst ett år till arb. terapeut för över tre år sedan men hoppade av dels för att jag insåg att det inte var något jag ville bli och dels för att det blev för jobbigt med alla seminarium, grupp arb, hade ingen kompis i klassen.

Nu på senare tid har jag insett att jag nog vill jobba som ssk (sjuksköterska) innerst inne. Har alltid velat hjälpa människor. Men till saken hör det att jag är blyg, väldigt dåligt självförtroende, tål ej blod eller sprutor, bajs,kiss osv på äldre.
Så passar jag då till ssk.. Går det att övervinna dessa rädslor på något vis..

Jag vill vara en tjej som alltid är glad, positiv osv.
Hoppas att jag åtminstone kan ändra på min blygsel med hjälp av psykolog som jag ska träffa om 2 veckor.

Någon annan som funderar eller studerar till ssk och kan berätta om sina upplevelser?
Citera
2015-09-06, 20:20
Medlem
Det räcker för mig att läsa första meningen du skriver för att säga:

SSK är HEEELT fel yrke för din del.. tänk om.
Citera
2015-09-06, 20:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
Problemen i slutet runt det hygiensika kan man komma över, men det i början av texten ger följande möjliga scenarion enligt mig;
1. Du kommer helt enkelt inte trivas, dra dig undan, kanske byta yrke.
2. Tvinga dig själv att vara på praktiken och senare arbetet, men starkt vantrivas och känna dig missnöjd. Stor risk för utbränning.
3. Med hjälp av terapi eller mycket träning, eller bara växa ifrån svårigheterna, lyckas du bli fri från tillkortakommanden och det kommer gå bra för dig.

Tips, mindre socialt exponerat yrke. Ev mindre stress även .
Har läst till ssk.
Citera
2015-09-06, 20:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimlaFashion
Efter ett tag kommer du t.o.m. tycka att de varigaste, vidrigaste såren är de allra mest intressanta!
Det är en skröna. Spyr inombords bara jag ens närmar mig dylikt snusk. För att inte tala om odörer.
Citera
2015-09-06, 20:52
Medlem
Ja denna tjej verkar ju uppenbart absolut inte fungera i ett socialt yrkessammanhang. Det är ju bara att konstatera direkt.
Citera
2015-09-06, 20:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Ja denna tjej verkar ju uppenbart absolut inte fungera i ett socialt yrkessammanhang. Det är ju bara att konstatera direkt.
Jodå, det tror jag att hon gör. Men ssk är i sammanhanget ett av de värre hon kan välja. Man får välja sina krig med omtanke för sig själv. Som ssk står hon i centrum för massor av människor hela tiden. En del är arga på henne, jagar henne, vill ha hjälp av henne osv.
Citera
2015-09-06, 20:56
Medlem
Qwertysmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Så du tror att blyga människor inte kan förändras till motsatsen? Jag tror helt klart att det är möjligt för den här tjejen att lyckas, förutsatt att viljan är större än rädslan.
Citera
2015-09-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jodå, det tror jag att hon gör. Men ssk är i sammanhanget ett av de värre hon kan välja. Man får välja sina krig med omtanke för sig själv. Som ssk står hon i centrum för massor av människor hela tiden. En del är arga på henne, jagar henne, vill ha hjälp av henne osv.

Exakt med denna "personligheten" kommer hon aldrig att palla det hon kommer märka det redan under utbildningstiden. Att det inte kommer funka, det är jag övertygad om faktiskt. Men tråkigt att krossa folks drömmar också givetvis.
Citera
2015-09-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysmart
Så du tror att blyga människor inte kan förändras till motsatsen? Jag tror helt klart att det är möjligt för den här tjejen att lyckas, förutsatt att viljan är större än rädslan.

Nej tyvärr så tror jag inte det. Personlighet är ingenting du kan jobba bort så lätt. Du är ju den som du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in