Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 00:00
Medlem
Usch, detta fall påminner mig så mycket om tjejen i Norge som också mördades på hennes väg hem från bussen. Kommer inte ihåg namnet just nu, men väldigt lika.
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Läs sammanfattningen.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Söndag Lisa (LH) jobbar på kaféet tillsammans med två andra tjejer. Efter stängning lämnar kollegorna platsen i bil medan Lisa ska ta sin moped hem som står parkerad runt hörnet. Kollegorna har inte lagt märkte till någon konstigt. Lisa skickar ett SMS till sin far klockan 18:23 där hon skriver att hon ska börja åka hemåt. Efter en tid blir föräldrarna oroliga och åker till platsen - där de hittar mopeden med nycklar i tändningslåset samt en påse med tillhörigheter bredvid. Kring klockan 21.30 anmäls Lisa som försvunnen av föräldrarna. Hennes telefon stängdes av 18:30, dvs kort efter SMS:et hade skickats.

Jamen, det där är ju en sammanfattning och inte en sökutskrift....
Du skrev att man får kolla noga i sökutskriften, och var finner man den då?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
På vilket sätt spelar det någon roll nu ?
Den ena av dom två är inte fri utan sitter just nu i en cell, vill du ge sken av att fel människa sitter där han sitter eller vad ?

Tack för uppmärksamheten men jag behöver inte ge sken av någonting när jag tillrättavisar om en felaktig uppgift som nyss skrevs i tråden.
Det var det som spelade roll och precis som du nämner, sitter en kvar i cellen och då är det kanske på sin plats att veta vem av dem, om man ska fördjupa sig i ytterligare diskussion.
Eller vad tycker du? Häng med i vad som skrivs så slipper det uppfattas som att du ger sken av att vara något som du kanske egentligen inte alls är.
Jag tror att du är ganska smart egentligen.
2015-07-11, 00:01
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren har sagt att det inte är naturlig död, och inte självmord. Men han har inte uteslutit olycka.

Fel..... du får läsa om och läsa rätt. Åklagaren har gått ut med
"Exakt hur det gått till vill polisen inte berätta i nuläget, men det stod genast klart att hon blivit bragd om livet."

Har förut länkat till dessa artiklar som citerar åklagaren men ändå vill vissa påstå att åklagaren sagt något om "inte naturlig död"
Detta är något som åklagaren inte sagt. Är det för att kunna fantisera vidare för att detta blivit en trådsanning?
2015-07-11, 00:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Länken fungerar inte. Att inget pekar på annat behöver inte betyda att det är mord.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2769954-mordutredningen-tar-ingen-paus

Jag tror inte att åklagaren skulle uttrycka sig som han gör i intervjun "Ja, det här är ett mord" om han inte vore 100% säker på att det är ett mord. Ex. strypmärken, knivhugg, skottskada (mindre sannolikt).
2015-07-11, 00:04
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
J
Åklagaren har även uteslutit olycka:

""Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat." (källa G-P)

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...tar-ingen-paus
Men MGM tiger ju och medger inget, berättar inget. Dödsorsaken är inte säkert fastställd. Det kan visst varit en olycka från början. Kan ju hända att åklagaren har en aning om att det skulle kunna handla om påkörning men finns ju ingen anledning till annan rubricering än mord, eftersom den döda kroppen hittas gömd. Åklagaren vill få MGM att öppna munnen. Typ.
2015-07-11, 00:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det fanns en bild av den äldre brodern, ihop med sin fru, i någon slags trappa i ett skogsområde. (facebook)
På den bilden bär han exakt samma mjukisbyxor som han bär på bilden när han förs bort.
Det finns ett gult motivtryck på vänster lår.

Såvida bröderna inte delar kläder eller har likadana byxor, så är det den äldre brodern i orangegul t-shirt.

Edit:
Bild föreställande byxorna med det motivet:
https://www.google.se/search?q=irina+bilevicius+facebook&biw=1440&bih=72 4&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=QDegVaO8EcaeygPYi4C QDA&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=nerijus+irina+bilev icius&imgrc=RrfAcMDIpabiqM%3A
Dessvärre har jag inte bilden på paret i trappan. ( Någon annan?)

Ser ut som typ joggingbyxor inget kobstingt.
2015-07-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.google.se/search?q=nerijus+bilevicius&biw=1440&bih=724&sourc e=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nz6gVdWPE4mGzAPj4K3wDQ&ved =0CAYQ_AUoAQ#imgrc=v7DcdvXv_M9r5M%3A
Jag är lika säker åt andra hållet. Lillebrodern har formen som passar till bilden där ryggar syns.
Storebror är mer mörkhårig och ser smalare ut.
Men jag föreslår en paus i ämnet tills bilden på man+kvinna i trappan går att få fram. Någon lär väl ha sparat den?

På de bilderna är hårfärgen tvärtom, så där faller mitt argument om det.
Däremot står ju deras födelsetal under och det var herren till höger som stod i trappen med den äldres fru.

Har inte heller bilden sparad men Xeniaonatopp sitter på mkt material i länkväg. Jag ristar det inte i sten men i plywood.
2015-07-11, 00:09
Medlem
Finns det någon som förstår Litauianska? Är lite nyfiken på om deras tidningar samt annan media följer detta? Hur går snacket där gällande de MT?
2015-07-11, 00:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Men MGM tiger ju och medger inget, berättar inget. Dödsorsaken är inte säkert fastställd. Det kan visst varit en olycka från början. Kan ju hända att åklagaren har en aning om att det skulle kunna handla om påkörning men finns ju ingen anledning till annan rubricering än mord, eftersom den döda kroppen hittas gömd. Åklagaren vill få MGM att öppna munnen. Typ.

Jag tolkar åklagarens uttalande som att det finns tydliga tecken på kroppen som talar för mord. Alltså inte det faktum att hon hittas gömd utan konkreta saker såsom strypmärken eller knivskada.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2769954-mordutredningen-tar-ingen-paus

I skrivande stund har polisen säkerligen dödsorsaken på bordet.
Senast redigerad av allegrageller 2015-07-11 kl. 00:12.
2015-07-11, 00:11
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

hur vet du att MGM tiger? Bara för man inte offentliggjort att GM gjort medgivanden innebär det inte att så är fallet.
Och självklart är dödsorsaken fastställd. Det är bara så att du inte fått veta resultatet.
2015-07-11, 00:12
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Jag däremot tror att flickan gick till sin moped och att svinet/svinen uppehöll sej vid containern på baksidan av cafet. Därefter sprang flickan i rädsla mot ladugården där GM kom i fatt henne.
Därefter blev hon indragen i bilen.
Eftersom man sett flickan ta upp mobilen för sitt sms till fadern så stängde man av mobilen och slog i sönder den senare.Antingen i bilen eller på platsen för finnandet.

Att kasta ut mobilen på ängen/åkern i delar gör man naturligtvis för att man inte tror att någon skulle kunna finna den där.
Och dessutom är ju risken stor att man senare kommer att köra där med traktor med såväl plog som harv och kanske skördetröska .

Mycket troligt händelseförlopp enligt mig. Detta tidigare postat.

Någon som vet om vatten är inkopplat i mjölkrummet? Möjligen kan MGM använt det för att tvätta av sig efter mordet och då placerat ut handsken inne i ladan för att vilseleda, bort ifrån Martorp.
Finns separat ingång till mjölkrummet eller måste man gå in via ladan?

Jag vet inte....det känns nästan som att om det var av sån rädsla hon började springa från platsen, känns det så ologiskt på nåt sätt att då springa tvärs över vägen och in i en byggnad som då kanske var kusligt öde, tyst och tom?
Det finns en villa bakom caféet, men hon visste kanske iofs sen innan den dagen, att de inte var hemma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in