2015-07-10, 12:26
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2772259-beslut-om-hagamannen-under-fredagen

Tingsrättens beslut är felaktigt, naturligtvis ska han få komma tillbaka till Umeå (Sörmjöle)! Det är flera som har funderat på att ordna ett fint "Välkommen tillbaka"-kalas åt honom!! Självklart ska vi ta emot honom!
Citera
2015-07-10, 12:40
Medlem
BaraBiffens avatar
Varför sådan stor uppståndelse kring detta? Han begick brott som han sedan har dömts för och tagit straffet. Nu är strafftiden slut och han är nu en fri man.
Citera
2015-07-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Varför sådan stor uppståndelse kring detta? Han begick brott som han sedan har dömts för och tagit straffet. Nu är strafftiden slut och han är nu en fri man.
Enligt ryktet beror detta hallå mot NL på det s.k. SvenskeSyndromet. En riktigt elakartad åkomma - leder bl.a. till malignt näthatande.
Citera
2015-07-10, 13:25
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
För att många människor inte har något förtroende för varken svensk stat eller rättsväsende. Man anser troligtvis att hans straff inte är står i relation till brottet. Skulle det göras en folkomröstning gällande hans dom, så skulle han nog aldrig komma ut - dessvärre styr inte folket.

Enligt mig så har han inte avtjänat ett rättmätigt straff. Vad Sveriges byråkrater bestämmer och tycker bryr jag mig inte om. Deras åsikt eller handling är inte per automatik moraliskt korrekt eller rättfärdig bara för att de har nästlat sig in på auktoritära positioner.

Att hänga honom eller använda honom som försökskanin för nya mediciner vore lämpligt, enligt mig.
Citera
2015-07-10, 13:33
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
För att många människor inte har något förtroende för varken svensk stat eller rättsväsende. Man anser troligtvis att hans straff inte är står i relation till brottet. Skulle det göras en folkomröstning gällande hans dom, så skulle han nog aldrig komma ut - dessvärre styr inte folket.

Enligt mig så har han inte avtjänat ett rättmätigt straff. Vad Sveriges byråkrater bestämmer och tycker bryr jag mig inte om. Deras åsikt eller handling är inte per automatik moraliskt korrekt eller rättfärdig bara för att de har nästlat sig in på auktoritära positioner.

Att hänga honom eller använda honom som försökskanin för nya mediciner vore lämpligt, enligt mig.
Men har du försökt att sätta dig in i hans situation? Han har vanärt hans familj och släkt, tror knappast han kommer bli bjuden på julmiddagar och liknande. Han har fortfarande skyhöga skadestånd att betala, vilket har gjort att han säkert kommer få leva på existensminimum och med betalningsanmärkningar. Han kommer ha jäkligt svårt att hitta något jobb vilket kommer skapa tristess hos honom (antar jag eftersom det gör det hos majoriteten av folket). Han har suttit i fängelset i 9 år och har således inte fått varit med när hans barn har vuxit upp, bortsett från några besök och permissioner, detta är något han aldrig kan spola tillbaka till.

Finns massa andra konsekvenser som drabbar hans liv också, så stirra er inte blinda på att han bara har suttit 9 år i fängelset och är nu en fri man. Tänk på allt annat som också drabbar hans liv till det negativa. Med det sagt så vill jag poängtera att jag inte sympatiserar med honom eller liknande, vill bara visa att han straffas dagligen och kommer göra så i överskådlig framtid.
Citera
2015-07-10, 14:03
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Men har du försökt att sätta dig in i hans situation? Han har vanärt hans familj och släkt, tror knappast han kommer bli bjuden på julmiddagar och liknande. Han har fortfarande skyhöga skadestånd att betala, vilket har gjort att han säkert kommer få leva på existensminimum och med betalningsanmärkningar. Han kommer ha jäkligt svårt att hitta något jobb vilket kommer skapa tristess hos honom (antar jag eftersom det gör det hos majoriteten av folket). Han har suttit i fängelset i 9 år och har således inte fått varit med när hans barn har vuxit upp, bortsett från några besök och permissioner, detta är något han aldrig kan spola tillbaka till.

Finns massa andra konsekvenser som drabbar hans liv också, så stirra er inte blinda på att han bara har suttit 9 år i fängelset och är nu en fri man. Tänk på allt annat som också drabbar hans liv till det negativa. Med det sagt så vill jag poängtera att jag inte sympatiserar med honom eller liknande, vill bara visa att han straffas dagligen och kommer göra så i överskådlig framtid.
Skärp dig. Han har våldtagit kvinnor och var likgiltig inför minst en persons liv. Huruvida han får träffa sina barn, leva på existensminimum och har betalningsanmärkningar skiter jag fullständigt i. Jag skulle vilja säga att dina argument är en förolämpning till alla hans offer och människorna i deras närhet. Det "straffet" kan inte jämföras med vad han har gjort mot andra människor.

En fullvuxen man ska veta bättre och förstå konsekvenserna av sitt handlande. Att börja dividera om att han inte får träffa sina ungar, att han kommer känna tristess och få betalningsanmärkningar var bland det löjligaste som någonsin skrivits i den här forumdelen. Nästan lika löjligt som din signatur, du kommer inte att göra ett smack för Lisa Holm.

Som jag tidigare sade: ett rättmätigt straff är offentlig hängning eller ett liv som testkanin för nya mediciner.
Senast redigerad av Yxherren 2015-07-10 kl. 14:08.
Citera
2015-07-10, 14:04
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Hernborg
Lucka i lagen? Du är den ende som påstått något sådant. Det är ingen lucka i lagen att dömas till ett tidsbestämt straff, mer än 99.9% av alla de som döms till fängelse döms till tidsbestämda straff. Lindrigt var det heller inte, om man ser till gällande lagstiftning. Vad du verkar efterlysa är en straffskärpning - inte mig emot.
De släpper honom därför att han dömdes till ett tidsbestämt straff. Livstid ges endast för de mest grymmaste morden och mordförsöken. Han fick fängelse därför att i decennier har folk gnällt över att sådana här människor döms till psykvård och inte straffas. Nu straffas de och då gnäller folk ändå.
För att han i snitt har suttit drygt 1 år 2 mån per offer.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-07-10 kl. 14:06.
Citera
2015-07-10, 14:06
Medlem
zBr9s avatar
http://t.co/5OBZq53IUC

Han får komma tillbaka till Umeå.
Citera
2015-07-10, 14:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
http://t.co/5OBZq53IUC

Han får komma tillbaka till Umeå.
Hur tänker de nu?
Men eftersom han inte har misskött sig under tiden i fängelse har kriminalvården trots det ingen grund för att hålla honom inspärrad längre än två tredjedelar av strafftiden.
Ja, det är ju jättelätt att våldta kvinnor i fängelset. Så det måste ju uppenbart ha krävts en stor viljeansträngning för honom att inte göra det, döh!
Citera
2015-07-10, 14:15
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hur tänker de nu?
Men eftersom han inte har misskött sig under tiden i fängelse har kriminalvården trots det ingen grund för att hålla honom inspärrad längre än två tredjedelar av strafftiden.
Ja, det är ju jättelätt att våldta kvinnor i fängelset. Så det måste ju uppenbart ha krävts en stor viljeansträngning för honom att inte göra det, döh!
På vilket sätt är det relevant att det är svårt att våldta kvinnor inne på en anstalt?

Om han inte har misskött verkställigheten så har han inte det, och det är det som kriminalvården har att gå på. Hur skulle det se ut om kriminalvården godtyckligt förvägrade de intagna frigivning efter två tredjedelar av tiden?
Citera
2015-07-10, 14:16
Medlem
rekoTyps avatar
Hur länge tror ni att denne man får går fri innan någon tar lagen i sina egna händer och dunkar på fanskapet?
Citera
2015-07-10, 14:16
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hur tänker de nu?

Det där handlar ju om hans generella beteende i fängelset, hur han uppträtt mot andra fångar, vakter osv. Inte bara om han har återupprepat dom brott han dömdes för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in