Citat:
Ursprungligen postat av
Huopa
Visst är det så. Men jag tror att hans frigivning satt fokus på en lucka i regelverket (hoppas på en Lex Lindgren). För övrigt tyckte många i Umeå att straffet var alldeles för lindrigt redan 2006 just eftersom det var uppenbart att han skulle ut igen på det här sättet. Tveklöst tycker många i Västerbotten med omnejd att det känns oerhört otryggt att han ska vandra på gatorna igen. Han lär ju inte få det så kul, han heller.
Lucka i lagen? Du är den ende som påstått något sådant. Det är ingen lucka i lagen att dömas till ett tidsbestämt straff, mer än 99.9% av alla de som döms till fängelse döms till tidsbestämda straff. Lindrigt var det heller inte, om man ser till gällande lagstiftning. Vad du verkar efterlysa är en straffskärpning - inte mig emot.
Citat:
Ursprungligen postat av
HmmVadSkaJagHeta
Varför släpper de honom? För att de är trött på honom och alla pengar han kostar? Och de vet att han inte kommer att gömma sig och därav kommer att förlora livet då det är först till kvarn till hagamannen som gäller?
Återfallsrisken är ju hög, han har ett speciellt utseende, det är nu känt var han ska och vad han ska göra och hämndbegäret är enormt. Det är ju som upplagt att det kommer att gå åt helvete för honom, och inte mig emot!
Det bästa han kan göra är nog att plastikoperera sig till en fågel och dra ner till djungeln i Kambodja och bosätta sig i en träkoja. Men så smart är han nog inte.
De släpper honom därför att han dömdes till ett tidsbestämt straff. Livstid ges endast för de mest grymmaste morden och mordförsöken. Han fick fängelse därför att i decennier har folk gnällt över att sådana här människor döms till psykvård och inte straffas. Nu straffas de och då gnäller folk ändå.