2015-06-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Fick ett PM av en användare som inte själv ville posta i tråden:

Det har ju framkommit i tidningarna att han skall eller vill börja studera när han blir frisläppt så själv tror jag det ligger något i det som jag fick skickat till mig.

De är utbildning nord.
Jag fick informationen om att han skulle börja på industri. den infon kom från en lärare där.
bor själv 5mil bort
Citera
2015-06-19, 20:37
Medlem
Erik1974s avatar
Ni får ursäkta om det behandlats tidigare i tråden, orkade inte leta.

Vet man hur förhållandet mellan hagamannen och hans fru är idag?
Citera
2015-06-21, 07:43
Medlem
Citat:
Hagamannen kan snart vara fri – trots påtaglig återfallsrisk

Citat:
Enligt psykologutlåtandet som upprättades i början av fängelsestraffet bedömdes han uppfylla diagnoserna sexuell sadism och ospecificerad personlighetsstörning med tvångsmässiga och omogna drag. Risken för återfall i sexuellt våld bedömdes som hög.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20998388.ab
Citera
2015-06-21, 09:36
Medlem
Varför släpper de honom? För att de är trött på honom och alla pengar han kostar? Och de vet att han inte kommer att gömma sig och därav kommer att förlora livet då det är först till kvarn till hagamannen som gäller?

Återfallsrisken är ju hög, han har ett speciellt utseende, det är nu känt var han ska och vad han ska göra och hämndbegäret är enormt. Det är ju som upplagt att det kommer att gå åt helvete för honom, och inte mig emot!
Det bästa han kan göra är nog att plastikoperera sig till en fågel och dra ner till djungeln i Kambodja och bosätta sig i en träkoja. Men så smart är han nog inte.
Citera
2015-06-21, 10:02
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

Av det som framkommit i media tidigare så bor hon och barnen kvar i huset som dom snabbsålde till hagamannens farsa för att inte fogden skulle ta det till skadestånden och dom har varit på besök i fängelset flera gånger vill jag minnas.
Citera
2015-06-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Visst är det så. Men jag tror att hans frigivning satt fokus på en lucka i regelverket (hoppas på en Lex Lindgren). För övrigt tyckte många i Umeå att straffet var alldeles för lindrigt redan 2006 just eftersom det var uppenbart att han skulle ut igen på det här sättet. Tveklöst tycker många i Västerbotten med omnejd att det känns oerhört otryggt att han ska vandra på gatorna igen. Han lär ju inte få det så kul, han heller.
Han skulle inte kunna vandra omkring här på gatorna i Umeå särskilt trygg heller. Det är för hans egen och ingen annans säkerhet han har besöksförbud i staden.
Citera
2015-06-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

För några år sen hade Aftonbladet den här Plus artikeln:
Citat:
Så lever Hagamannen i fängelset efter separationen från sin sambo
Sambon har lämnat honom och han trakasseras av sina medfångar.
Hagamannen Niklas Lindgren, 39, längtar till ett liv utanför murarna.
Men Kriminalvården sätter stopp för hans drömmar om snöskoteråkning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13788202.ab?teaser=true
Jag har dock inte Plus så jag har inte läst hela artikeln.

Enligt Ratsit är ett par födda 1988 folkbokförda på Niklas och AJs adress nu.
Citera
2015-06-25, 21:56
Medlem
Anders.Hernborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Visst är det så. Men jag tror att hans frigivning satt fokus på en lucka i regelverket (hoppas på en Lex Lindgren). För övrigt tyckte många i Umeå att straffet var alldeles för lindrigt redan 2006 just eftersom det var uppenbart att han skulle ut igen på det här sättet. Tveklöst tycker många i Västerbotten med omnejd att det känns oerhört otryggt att han ska vandra på gatorna igen. Han lär ju inte få det så kul, han heller.
Lucka i lagen? Du är den ende som påstått något sådant. Det är ingen lucka i lagen att dömas till ett tidsbestämt straff, mer än 99.9% av alla de som döms till fängelse döms till tidsbestämda straff. Lindrigt var det heller inte, om man ser till gällande lagstiftning. Vad du verkar efterlysa är en straffskärpning - inte mig emot.
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Varför släpper de honom? För att de är trött på honom och alla pengar han kostar? Och de vet att han inte kommer att gömma sig och därav kommer att förlora livet då det är först till kvarn till hagamannen som gäller?

Återfallsrisken är ju hög, han har ett speciellt utseende, det är nu känt var han ska och vad han ska göra och hämndbegäret är enormt. Det är ju som upplagt att det kommer att gå åt helvete för honom, och inte mig emot!
Det bästa han kan göra är nog att plastikoperera sig till en fågel och dra ner till djungeln i Kambodja och bosätta sig i en träkoja. Men så smart är han nog inte.
De släpper honom därför att han dömdes till ett tidsbestämt straff. Livstid ges endast för de mest grymmaste morden och mordförsöken. Han fick fängelse därför att i decennier har folk gnällt över att sådana här människor döms till psykvård och inte straffas. Nu straffas de och då gnäller folk ändå.
Citera
2015-06-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Hernborg
Lucka i lagen? Du är den ende som påstått något sådant. Det är ingen lucka i lagen att dömas till ett tidsbestämt straff, mer än 99.9% av alla de som döms till fängelse döms till tidsbestämda straff. Lindrigt var det heller inte, om man ser till gällande lagstiftning. Vad du verkar efterlysa är en straffskärpning - inte mig emot.
De släpper honom därför att han dömdes till ett tidsbestämt straff. Livstid ges endast för de mest grymmaste morden och mordförsöken. Han fick fängelse därför att i decennier har folk gnällt över att sådana här människor döms till psykvård och inte straffas. Nu straffas de och då gnäller folk ändå.
Nu har han ju suttit av sina straff, och nu ska han ju vara en fri man. våldtar han igen så kan man sätta in han på livstid skulle jag tippa på.
om folk som klagar,
Där har du en poäng. Folk skulle antagligen klaga även om han fått döds straff
Citera
2015-06-30, 08:35
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Nu har han ju suttit av sina straff, och nu ska han ju vara en fri man. våldtar han igen så kan man sätta in han på livstid skulle jag tippa på.
om folk som klagar,
Där har du en poäng. Folk skulle antagligen klaga även om han fått döds straff

Nej, han är inte fri ännu. Han släpps i förtid då han skött sig under fängelsetiden. Formellt avtjänar han fortfarande sitt straff även om det är under övervakning. Missköter han sig så kan det gå illa.
Citera
2015-06-30, 10:34
Medlem
Mobbningskulturen i Sverige är väletablerad. Det syns fint inom rikspolitik och det syns i fall som med NL.
Man kan ju hata tills det att he..et fryser, men för se som "samhälle går det raskt utför"; NL har snart avtjänat straffet för vad han ställde till med. Så bara ut med honom.
Citera
2015-06-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Ja det är exakt det jag åsyftar. Finns det någon korrekt term för detta?

Straffreduktion vid flerfaldig brottslighet är den "korrekta" termen.
I folkmun säger man dock straffrabatt så pratar man inte med jurister skulle jag nog säga straffrabatt ändå.
Det viktigaste är ju att den man pratar med förstår vad man menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in