Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Hmm. Trenden fortsätter, även om det går långsamt. S, M och SD närmar sig varandra från var sitt håll. Min spådom om att vi småningom, kanske redan innan årets slut, kommer att se ett flertal OU där S, M och SD alla ligger mellan 20-25% och kampas ser fortfarande ut att vara sannolik.
https://www.youtube.com/watch?v=LAf0QnLFS7Q
Nja, långsamt och långsamt...just nu är det spikrakt uppåt för SD på bekostnad av (i varierande grad) sjuklöverpartierna. Samtliga sju opinionsmätare som publicerade en mätning i juni visade en toppnotering för SD i jämförelse med respektive mätningsföretags alla tidigare mätningar, samt den här månaden börjar med att Demoskop visar en ökning på 3 procentenheter sedan förra månadens mätning. Det är värt att notera att mätningen är utförd med telefonintervjuer, en metod som normalt ger ännu större undervärdering av SD:s väljarstöd än andra mätmetoder, vilket inte hindrade resultatet 18,7%, ett resultat som är betydligt närmare Yougovs 20,1% och Sentios 22,1% resultat strax innan midsommar än jag hade väntat mig. Om det sedan bara handlar om variationen i en mätning, ett tecken på att SD nu ökar sitt stöd närmast veckovis eller att folk börjar bli mer benägna att även ange sitt stöd i telefonintervjuer går väl bara att spekulera kring.
Edit: Själv tippar jag på att de mer trovärdiga opinionsmätarna, Sentio och Yougov, kommer att peka på SD som ungefär lika stort eller större än S och M redan i augusti eller september och jag skulle våga tippa en större summa pengar på att det definitivt är fallet i slutet av året.