2015-06-25, 08:58
Medlem
Hogdals avatar
Återigen en mätning där flera av småpartierna ligger farligt nära spärren. Miljöpartiet balanserar på 4%-spärren också om man viktar om för ipsos felskattning av mp, och V ligger någonstans mellan 4% och 5%, liksom folkpartiet. Frågan är hur borgerliga taktikröstare skulle agera idag. Är kd för litet för att ge stöd? De bör ligga runt 2% idag med korrigering, och många skulle kanske inte våga chansa på att ens röst blir bortkastad. Jag skulle gissa att de behöver drygt 3% för att attrahera taktikröstare. Om fp ligger stadigt runt 5% i OU:s kommer de nog inte att attrahera taktikröstare och riskerar då att åka ut.

SD ligger på drygt 21% i denna mätning verklighetsviktat om ipsos inte korrigerat sina metoder efter valet.

Vi är inte extremt långt ifrån ett scenario där alliansen kommer att företrädas av bara två partier i riksdagen (M och C), och S är enda vänsterparti. Återstår att se om även vänsterröstare kommer att taktikrösta. Om opinionsinstituten fortsätter att överskatta mp och V samt Fp kan det dock bli svårt för väljarna att inse att de faktiskt ligger nära spärren.
2015-06-25, 10:16
Medlem
Kod:
M   ██████████████████████████▌  26,6% (+0,5)
Fp  ██████  5,8% (+0,4)
Kd  ██▌  2,7% (-0,8)
C   █████▌  5,4% (-1,4)

SD  ████████████████  15,9% (+1,9)

S   ███████████████████████████  27,1% (-0,6)
V   ██████▌  6,4% (-0,4)
MP  ██████▌  6,5% (-0,2)
Ipsos Juni 2015
2015-06-27, 12:07
Medlem
Kod:
M   ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄  24,3% (+1,0)
Fp  ▄▄▄▄  4,0% (-0,4)
Kd  ▄▄▄  3,1% (-0,9)
C   ▄▄▄▄▄▄▄▄  8,0% (-0,5)
SD  ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄  17,9% (+0,7)
S   ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄  27,3% (+0,4)
V   ▄▄▄▄▄▄▄  6,7% (±0,0)
Mp  ▄▄▄▄▄▄  5,7% (+0,1)
Inizio Juni 2015
2015-06-27, 14:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kod:
M   ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄  24,3% (+1,0)
Fp  ▄▄▄▄  4,0% (-0,4)
Kd  ▄▄▄  3,1% (-0,9)
C   ▄▄▄▄▄▄▄▄  8,0% (-0,5)
SD  ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄  17,9% (+0,7)
S   ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄  27,3% (+0,4)
V   ▄▄▄▄▄▄▄  6,7% (±0,0)
Mp  ▄▄▄▄▄▄  5,7% (+0,1)
Inizio Juni 2015

Betydligt lägre för M, Fp och Kd i Inizio än i IPSOS undrar om det har att göra med läsekretsens sammansättning att göra. C är ett stort undantag orsaken att deras sympatisörer varit hos Mp men vänt. De går trots det gärna in på horans hemsida och blir rekryterade där.

Alliansväljare kan tänkas läsa Expressen och därmed blir Aftonbladets vänster läsare överrepresenterade. Visserligen läser en del även Svd men inför den här omgången fick jag frågan om att delta i Inizio bara genom aftonbladets hemsida.

Snedrekryterat frågeunderlag.
2015-06-29, 10:16
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Partimodellen uppdaterad med dagens Skop. Alla prediktioner var inom intervallen.
Jag har ett förslag till din partimodell:

I grafen där den sammanlagda alliansen, rödgröna och SD finns. Skulle du inte kunna göra en till graf med samma upplägg fast du räknar med 4% spärren?

Alltså att KD räknas bort från Alliansen i den nya grafen, för att de i realiteten med dessa siffrorna skulle hamna utanför. Snart lär också FP ramla ur som enligt din modell ligger på 4.3%.
2015-07-02, 22:46
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag har ett förslag till din partimodell:

I grafen där den sammanlagda alliansen, rödgröna och SD finns. Skulle du inte kunna göra en till graf med samma upplägg fast du räknar med 4% spärren?

Alltså att KD räknas bort från Alliansen i den nya grafen, för att de i realiteten med dessa siffrorna skulle hamna utanför. Snart lär också FP ramla ur som enligt din modell ligger på 4.3%.

Jag förstår din tanke men jag är inte så säker på att jag gillar iden..

Ett av problemen med en sådan graf (åtminstone ett pedagogisk problem) är vad man ska göra med partier vars intervall innehåller 4%-spärren.
2015-07-02, 23:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Ett av problemen med en sådan graf (åtminstone ett pedagogisk problem) är vad man ska göra med partier vars intervall innehåller 4%-spärren.

Jag tycker iofs det skulle vara intressant att se mandatfördelningar baserat på att vissa partier kan hamna under 4%-spärren.

Just nu innehåller FP:s intervall 4%-spärren i din modell, och KD+FI ligger under den. FI kanske man kan bortse från.

I enklaste fallet kan man väl då göra en tabell med åtminstone 2 st mandatfördelningar:
1) FP på sitt mest troliga värde, dvs 4,3%

2) FP precis under 4%
(KD på sitt mest troliga värde (3,2%) i båda fallen.)

Nåt som kanske vore ännu mer intressant är att göra en simulering där man slumpar ut valresultatet enligt dina sannolikhetsfördelningar för de olika partierna. Detta ger i sin tur ett antal mandatfördelningar med olika sannolikheter.

Nate Silver på http://fivethirtyeight.com/politics/ gör väl liknande simuleringar inför valen i USA?
2015-07-03, 22:46
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:

Dessutom brukar partier nära 4% vid valet få stödröster från övriga partier inom blocket. Röster strömmar till från de andra partierna men blockets andel förändras inte. Att räkna bort partier precis under 4% i opinionsundersökningar ger en sämre förutsägelse av valresultat.

Vill man spegla vilket folkligt stöd ett visst block har i dagsläget, är det också en dålig idé att strunta i partier strax under 4%.
Senast redigerad av Nomen Nescio 2015-07-03 kl. 23:39.
2015-07-04, 02:17
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Jag började skissa på en simuleringsmodell. Det blev inte så spännande resultat även när vissa partier glider ner under 4%-spärren. Det ser ut som vänstern vinner i ca 51% av fallen, och alliansen 46%.

Det som kanske är mer intressant är att det är ca 2-3% sannolikhet att vänstern och alliansen får lika många mandat. Undrar hur de tänkt lösa upp den knuten? Singla slant om vem som ska regera?

DÖ är uppbyggd efter antagandet att SD inte är största "blocket". Men även med flera partier som dansar kring 4%-strecket ser det ut som SD måste ha en bra bit över 30% innan man får minst 50% sannolikhet för att SD blir största blocket.

Den största påverkan som 4%-spärren har är med andra ord sannolikheten för att alliansen ska bli större än vänstern.

Franz: Är banden för partierna i din partimodell en normalfördelning som markerar ett 95% intervall?

(allt detta med reservation för att min simulering kan vara full med fel)
2015-07-04, 19:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Dessutom brukar partier nära 4% vid valet få stödröster från övriga partier inom blocket. Röster strömmar till från de andra partierna men blockets andel förändras inte. Att räkna bort partier precis under 4% i opinionsundersökningar ger en sämre förutsägelse av valresultat.

Vill man spegla vilket folkligt stöd ett visst block har i dagsläget, är det också en dålig idé att strunta i partier strax under 4%.

Brukar! tycker inte du ska använda det uttrycket. Jag tror att opinionsinstituten tagit fel helt enkelt. Moderaterna är permanent övervärderade, Kd och Fp undervärderade. Jag tror att det ligger en sort negativ faktor över ett litet parti, typ -"hur kan du rösta på Kd" -"hur kan du rösta på Fp". Att säga sig vara moderat är att tillhöra en stark grupp det är mycket lättare.

Å andra sidan är Kd nere på väldigt låga nivåer och är det kvar där under 2018 så försvinner de. Väljarna kan inte tillgodoräknas alliansen förrän 2022 och bara om de röstar på ett säkert kort.

Sd kommer att plocka ytterligare 15% av de andra partiernas väljare fram till 2018 och ska alla partier i 7-klövern vara kvar måste de små bli ännu mindre.

Sd 30. De röda S 20, Mp 5, V 5,=30% Alliansen M 20, Fp 5, Kd 5, C 5,=35% övriga 5%

Så snyggt uppradat blir det nog inte. I valet 2018 kommer att skördas offer!
2015-07-04, 23:13
Medlem
Tror på att Ebba flyttar fram positionerna och börjar tala med SD under hösten och framöver. KD kommer därmed med hjälp av Ebba klättra upp mot 10% på vägen fram till 2018. Fp kommer istället ligga kring 3% och M tappa till knappa 20. Ebba kommer under 2016 eller 2017 om inte redan i höst börja stå fram för Alliansens maktövertagande i nuvarande läge eller nyval om regeringen väljer det.
2015-07-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Tror på att Ebba flyttar fram positionerna och börjar tala med SD under hösten och framöver. KD kommer därmed med hjälp av Ebba klättra upp mot 10% på vägen fram till 2018. Fp kommer istället ligga kring 3% och M tappa till knappa 20. Ebba kommer under 2016 eller 2017 om inte redan i höst börja stå fram för Alliansens maktövertagande i nuvarande läge eller nyval om regeringen väljer det.

Vi får se hur KD går i OU efter Ebbas utspel. Går det någorlunda bra kanske vi kan se mer utspel åt SD-hållet. Jag tror att Ebba i första hand är ute efter mer konservativa M-väljare.
OM vi börjar se vikande siffror hos M efter sommaren kommer KD sannolikt att fortsätta med fler Ebba-utspel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in