2015-07-08, 13:40
Medlem
Sveamusselands avatar
Jag har följt tennisen i många år. Dubbelmatcherna på TV, nu Wimbledon t.ex, kan vara mkt underhållande.
Men förr, hur länge sedan det nu var, förekom sällan eller aldrig följande beteenden:
- att spelarna efter varje bol, missad eller vunnen, måste peta på eller beröra varandra. I dag är det obligatoriskt.
- att spelarna låtsas taktikkonferera med varandra ideligen innan bollen sätts i spel. Oftast håller man en boll framför munnen eller en hand, som om motståndarna - 30 bort! - kan höra! Då o då sägs något i verkligheten, men oftast inte, vilket man kan se om man studerar ev munrörelser etc.
Jag kan inte hjälpa att jag irriteras mycket av det här tramset - på den gamla goda tiden gick det bra att spela utan det.
Någon som invänder?
Senast redigerad av Sveamusseland 2015-07-08 kl. 13:42.
Citera
2015-07-08, 14:40
Bannlyst
När brukar man sluta spela på Wimbledon för dagen? Alltså, tills vilken tidpunkt kan en match pågå innan den avbryts och spelas klart nästa dag?
Citera
2015-07-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Jag har följt tennisen i många år. Dubbelmatcherna på TV, nu Wimbledon t.ex, kan vara mkt underhållande.
Men förr, hur länge sedan det nu var, förekom sällan eller aldrig följande beteenden:
- att spelarna efter varje bol, missad eller vunnen, måste peta på eller beröra varandra. I dag är det obligatoriskt.
- att spelarna låtsas taktikkonferera med varandra ideligen innan bollen sätts i spel. Oftast håller man en boll framför munnen eller en hand, som om motståndarna - 30 bort! - kan höra! Då o då sägs något i verkligheten, men oftast inte, vilket man kan se om man studerar ev munrörelser etc.
Jag kan inte hjälpa att jag irriteras mycket av det här tramset - på den gamla goda tiden gick det bra att spela utan det.
Någon som invänder?

Att personen vid nät får reda på vart servaren tänkt lägga första och andra serve är av stor betydelse i dubbel.
Citera
2015-07-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
När brukar man sluta spela på Wimbledon för dagen? Alltså, tills vilken tidpunkt kan en match pågå innan den avbryts och spelas klart nästa dag?

När domaren anser att det är för mörkt för att spela vidare.
Citera
2015-07-08, 15:29
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Att personen vid nät får reda på vart servaren tänkt lägga första och andra serve är av stor betydelse i dubbel.
Men det bestämmer ju oftast nätspelaren gm peksignal bakom ryggen. Ofta pågår ju låtsskonfererandet mkt längre tid än det tar att säga var serven kommer.
Jag får en känsla att det utvecklats en tro att man psykar motståndarna gm "överläggningarna".
Men när båda paren gör likadant blir det lite fånigt.
Citera
2015-07-08, 15:31
Bannlyst
Citat:
När domaren anser att det är för mörkt för att spela vidare.

Och när brukar det bli i Wimbledon? Jag frågar alltså inte om tennisturneringar generellt utan just om vilken tid på dygnet det brukar anses vara för mörkt i London för att man ska spela vidare.
Citera
2015-07-08, 15:34
Medlem
Citat:
Men det bestämmer ju oftast nätspelaren gm peksignal bakom ryggen. Ofta pågår ju låtsskonfererandet mkt längre tid än det tar att säga var serven kommer.
Jag får en känsla att det utvecklats en tro att man psykar motståndarna gm "överläggningarna".
Men när båda paren gör likadant blir det lite fånigt.

Varför skulle nätspelaren bestämma det? Vore väldigt konstigt ifall serven är bestämd mot forehand, returneraren gör en överdriven täckning av forehandsidan, och servaren servar dit ändå, eller hur?
Citera
2015-07-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Och när brukar det bli i Wimbledon? Jag frågar alltså inte om tennisturneringar generellt utan just om vilken tid på dygnet det brukar anses vara för mörkt i London för att man ska spela vidare.

21.30-22?
Citera
2015-07-08, 15:57
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Varför skulle nätspelaren bestämma det? Vore väldigt konstigt ifall serven är bestämd mot forehand, returneraren gör en överdriven täckning av forehandsidan, och servaren servar dit ändå, eller hur?
Det beror ju på vilket spelmönster paret kör med, nätspelaren har kanske noterat hur resp motspelare brukar returnera o vill därför ha serven på viss sida, för att sedan själv gå vänster eller höger.
Såå stereotypt enligt någon handbok spelar man väl inte nuförtiden, finns säkert alla varianter.
F.ö. "konfererar" även mottagarparet rätt ofta..
Citera
2015-07-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Eurosport har US Open till 2017. Har aldrig sett ett ord om att Cmore skulle ha Australian Open nästa år så det vet jag inte. Jag tror det är en felskrivning, att Eurosports kontrakt går ut efter 2016 och inte TV4. Däremot sände Cmore Australian Open Series i år, alltså småtävlingarna inför AO. Dom kanske förväxlade det.

Tack frankkk du är en klippa
Citera
2015-07-08, 16:28
Medlem
Citat:
Det beror ju på vilket spelmönster paret kör med, nätspelaren har kanske noterat hur resp motspelare brukar returnera o vill därför ha serven på viss sida, för att sedan själv gå vänster eller höger.
Såå stereotypt enligt någon handbok spelar man väl inte nuförtiden, finns säkert alla varianter.
F.ö. "konfererar" även mottagarparet rätt ofta..

Nu tittar jag inte på så mycket dubbel. Men jag kan tänka mig att deras småprat handlar mest om att peppa varandra, serveplacering, täcka upp varandras svagheter m.m. Inte att psyka motståndarna. Vill man psyka motståndarna så ska man efterlikna Stepanek.
Citera
2015-07-08, 17:05
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Federer och Murray har inte mött några kioskvältare direkt på vägen fram mot semifinal, men ser stabilt ut från båda håll. Blir en riktigt intressant semifinal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in