2016-03-09, 15:47
Medlem
Rosenholm slog 132-rankade Basic med 4-6, 6-4, 6-3. Imponerande. Vet att han slog Monfils en gång, men denne var skadad i den matchen, så jag tippar att detta är hans bästa seger i karriären.
Citera
2016-03-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Som jag anade, du har absolut ingen koll på doping. Läs på lite om medlet i fråga är mitt tips. Ryggproblem?

Min poäng är att du borde ha nämnt EPO, om du förstår vad EPO gör för kroppen.

Skratta på du..ändra sin metabolism o energiomsättning i muskulaturen är på gränsen.

Jag är inte allvetande inom doping men du är tyvärr nollvetande.

Folk som försöker flytta fokuset till något som inte ens är med i det aktuella fallet visar bara att de har slut på argument.

Och som Brewingmob påpekade, medicinen hon tog är (ganska ofta) riktad mot hjärtpatienter men det behöver inte betyda att den går direkt på hjärtat eller bara används för hjärtsjukdomar. Om den t ex stabiliserar syreupptagningsförmågan i blodet (snarare än att öka den med typ 50%) kan det handla om många olika slags sjukdomar, men det är inte direkt så att det skulle ge någon massiv push just på vilka resultat man uppnår i en komplex sport som tennis.
Citera
2016-03-09, 15:59
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Håller med om det fetstilta. Man kan ju undra vilken som blir nästa hjärtsjuka världsmästare

Resten av ditt inlägg är dock fel. Om det är tillåtet så är det tillåtet, punkt slut.

.
Beror på hur man ser det..är det tillåtet så är det ju tillåtet men bara till viss del.

Egentligen är det ju så att man inte får ta medel som är prestationshöjande! Däremot kan man inte bli avstängd om det inte är identifierat o uppsatt på listan. Skit samma..

för övrigt vill jag påpeka..om Sjarapova i det här fallet hade åkt för ett mindre intag av smärtstillande medicin för någon krämpa (ex ett preparat som är tillåtet under träning men inte under tävling) så hade jag inte brytt mig ett dugg. Bara för att tydliggöra att jag inte har dopingpanik faktiskt.

Har man varit cykelfantast sedan slutet av 80-talet så är man väldigt luttrad, tro det eller ej.
Citera
2016-03-09, 16:04
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folk som försöker flytta fokuset till något som inte ens är med i det aktuella fallet visar bara att de har slut på argument.

Och som Brewingmob påpekade, medicinen hon tog är (ganska ofta) riktad mot hjärtpatienter men det behöver inte betyda att den går direkt på hjärtat eller bara används för hjärtsjukdomar. Om den t ex stabiliserar syreupptagningsförmågan i blodet (snarare än att öka den med typ 50%) kan det handla om många olika slags sjukdomar, men det är inte direkt så att det skulle ge någon massiv push just på vilka resultat man uppnår i en komplex sport som tennis.
Allvarligt, du förstår ju inte helt enkelt. Jag kan rabbla tusen argument men du klarar inte av att koppla ihop det. Jag flyttar inte fokus någonstans.

Tennis är en uthållighetssport, allt som förhöjer blodvärden elr förbättrar energiomsättningen är väldigt massivt i en sport som tennis, om man redan är elitspelare.
Citera
2016-03-09, 16:15
Medlem
Citat:
Allvarligt, du förstår ju inte helt enkelt. Jag kan rabbla tusen argument men du klarar inte av att koppla ihop det. Jag flyttar inte fokus någonstans.

Tennis är en uthållighetssport, allt som förhöjer blodvärden elr förbättrar energiomsättningen är väldigt massivt i en sport som tennis, om man redan är elitspelare.

Tennis är främst tekniskt krävande, för det andra är det anaerob träning och blodvärdet bör väl rimligtvis inte vara avgörande alls i detta fallet.
Citera
2016-03-09, 16:25
Medlem
Citat:
De hade ett helt år på sig att läsa på om ämnet, så den ursäkten går inte hem.

Har man tagit en medicin i nio år utan att något skrivits om det så kan man tänka sig att det är lätt att missa de det tionde året.

Som sagt sannolikheten att hon medvetet skulle riskera hela sin affärsverksamhet för en minimal effekt av en hjärtmedicin är inte så stor.
Citera
2016-03-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Har man tagit en medicin i nio år utan att något skrivits om det så kan man tänka sig att det är lätt att missa de det tionde året.

Som sagt sannolikheten att hon medvetet skulle riskera hela sin affärsverksamhet för en minimal effekt av en hjärtmedicin är inte så stor.

Det är helt ointressant vad hon är beredd att riskera eller inte. Troligen är det väl så, jag får inte intrycket av att hon är så pass korkad. Men det är helt ointressant. Faktum är att hon gjorde fel. Skulle det vara en godtagbar ursäkt att säga att man missade en regeländring så skulle man som sagt kunna komma undan med grov dopning väldigt lätt. Man ansvarar själv för att veta vad man stoppar i sig och vad som är tillåtet och inte. Att hon inte har läst Wada's brev tycker jag är höjden av oaktsamhet och förtjänar en lång bestraffning bara det i sig.
Citera
2016-03-09, 16:52
Medlem
Citat:
Beror på hur man ser det..är det tillåtet så är det ju tillåtet men bara till viss del.

Egentligen är det ju så att man inte får ta medel som är prestationshöjande! Däremot kan man inte bli avstängd om det inte är identifierat o uppsatt på listan. Skit samma..

för övrigt vill jag påpeka..om Sjarapova i det här fallet hade åkt för ett mindre intag av smärtstillande medicin för någon krämpa (ex ett preparat som är tillåtet under träning men inte under tävling) så hade jag inte brytt mig ett dugg. Bara för att tydliggöra att jag inte har dopingpanik faktiskt.

Har man varit cykelfantast sedan slutet av 80-talet så är man väldigt luttrad, tro det eller ej.

Nej är det tillåtet så är det det, finns ingen gråzon. Det är svart eller vitt. Förstår inte hur du resonerar. Det står antingen i regelverket att det inte är tillåtet eller så står det inget om det och om det inte gör det så blir det per automatik tillåtet. Såvida det inte är ett uppenbart fusk som t.ex simma med simfötter i simning men nu är det inte den sortens saker det handlar om här.

Substanser blir inte och ska inte vara otillåtna för att de är prestationhöjande utan enbart för att de kan ha skadliga effekter på kroppen. Att äta kostillskott av mineraler och aminosyror är också prestationshöjande men det har inte negativa effekter på kroppen så därför finns det ingen anledning att förbjuda det.
Citera
2016-03-09, 17:04
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

724! ryska idrottare hade Meldonium i kroppen, det var en stor anledning till att det kom upp på observationslistan 2015. De behövde forska runt ämnet innan det kom upp i år.

Det är en siffra stor nog för att åtminstone misstänka att effekten inte är minimal.

Nu ska jag låta tråden återgå till det normala. Anledningen till inhoppet är att just denna typ av manipulationer varit en stor grej på cykelforum sedan 5 år tillbaka.

Misstankarna har varit att idrottare/läkare valt att istället för att laborera med vad som tillförs till musklerna (blodet: epo, cera, påsar) så har man valt det nya spåret att laborera med hur musklerna använder det som tillförs. Alltså manipulera den andra sidan av myntet.

Allt från dietpiller till hjärtmedicin har varit på tapeten.

Meldonium är i stort sett det första medlet som faller inom den kategorin, inte prestationshöjande för blodet i sig men effektiviserar flödestransport, syreupptagning o omsättning- o förbrukning av energin i musklerna. Obehagligt smart o svårupptäckt.

Därav mitt engagemang i frågan och anledningen till att jag är föga förvånad att så många idrottare åker direkt. Har väntat o hoppats på att de skulle hitta ett ämne.

Sjarapova skiter jag i, det är bara tråkigt.. men jag hoppas ett par särskilda cykelstall åker (Katushas Vorganov var ju minst sagt förväntat, inte just Vorganov men att en Katushaåkare rök).
Citera
2016-03-09, 17:35
Medlem
Citat:
Det är helt ointressant vad hon är beredd att riskera eller inte. Troligen är det väl så, jag får inte intrycket av att hon är så pass korkad. Men det är helt ointressant. Faktum är att hon gjorde fel. Skulle det vara en godtagbar ursäkt att säga att man missade en regeländring så skulle man som sagt kunna komma undan med grov dopning väldigt lätt. Man ansvarar själv för att veta vad man stoppar i sig och vad som är tillåtet och inte. Att hon inte har läst Wada's brev tycker jag är höjden av oaktsamhet och förtjänar en lång bestraffning bara det i sig.

Det intressanta är inte att hon fastnat i dopingtest, det är bekräftat, det intressanta är varför det hände, tycker jag i alla fall.

Sen får du skilja på preparat och medicin, det är en viss skillnad på att bloddopa sig och använda en hjärtmedicin, så länge det är legitimt då vill säga.

Det är uppenbart en mänsklig (ganska tafatt sådan) faktor bakom detta misstag som man inte få bortse helt från som du gör, brist på empati och förståelse är vidrigt.
Citera
2016-03-09, 17:38
Medlem
Citat:
724! ryska idrottare hade Meldonium i kroppen, det var en stor anledning till att det kom upp på observationslistan 2015. De behövde forska runt ämnet innan det kom upp i år.

Det är en siffra stor nog för att åtminstone misstänka att effekten inte är minimal.

Nu ska jag låta tråden återgå till det normala. Anledningen till inhoppet är att just denna typ av manipulationer varit en stor grej på cykelforum sedan 5 år tillbaka.

Misstankarna har varit att idrottare/läkare valt att istället för att laborera med vad som tillförs till musklerna (blodet: epo, cera, påsar) så har man valt det nya spåret att laborera med hur musklerna använder det som tillförs. Alltså manipulera den andra sidan av myntet.

Allt från dietpiller till hjärtmedicin har varit på tapeten.

Meldonium är i stort sett det första medlet som faller inom den kategorin, inte prestationshöjande för blodet i sig men effektiviserar flödestransport, syreupptagning o omsättning- o förbrukning av energin i musklerna. Obehagligt smart o svårupptäckt.

Därav mitt engagemang i frågan och anledningen till att jag är föga förvånad att så många idrottare åker direkt. Har väntat o hoppats på att de skulle hitta ett ämne.

Sjarapova skiter jag i, det är bara tråkigt.. men jag hoppas ett par särskilda cykelstall åker (Katushas Vorganov var ju minst sagt förväntat, inte just Vorganov men att en Katushaåkare rök).

Ja dopingläkarna ligger i framkant. Men återigen, medicinens effekt sett till uthållighet i en anaerob tekniskt krävande idrott som tennis är inte stor. Däremot kan man väl förstå att ex skidskyttar brukar medicinen i annat syfte än medicinering.
Citera
2016-03-09, 19:04
Medlem
Elias vann sin första match enkelt, 6-2 6-3 ,såg bara 5-6 sista game:n ,men måste säga jag tycker Elias spela riktigt bra.
Bättre än jag sett på ett tag, han ska tydligen va sjuk oftare :P
Noterbart att Windahl gjorde en riktigt bra match mot Zopp också, hade 3-1 och break i skilje faktiskt men klarade inte riktigt hålla ihop det och förlorade 7-5 i skilje, kul ändå med lite positiva resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in