Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Lämna kvar nyckeln kanske inte är någon big deal ute på landsbygden. Men varför följa med en främmande människa in i en lada? Kanske tyvärr är så att GM ber henne om hjälp med något. Och Lisa som är snäll, hjälpsam och kanske lite naiv fruktar inget.

Men en fråga till. Om uppsåtet var att sexuellt förgripa sig på henne, men inte döda. Varför göra något sånt på en sån plats som han själv har koppling till? Det kan ju göra att han lätt blir utpekad. Vore ju mer logiskt att döda då också för att röja det enda vittnet till brottet. Har något gått "snett" måste det ha skett något jävligt bisarrt som inte ens GM förutsåg. Någon olycka eller något som orsakat hennes död, men det är inte heller särskilt sannolikt.

Det är inte helt onvanligt att våldtäktsmän slår till i områden som de känner till bra och själva har mer eller mindre koppling till. Han kanske hade någonting för ansiktet som döljde hans identitet, men som LH slet av, dvs hans identitet blev avslöjad något han kanske inte hade räknat med
Senast redigerad av ulvan 2015-07-07 kl. 23:34.
2015-07-07, 23:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen kunde nog räkna ut att spåret gick från kaféet till bostaden. Det gick ju den vägen, och polisen har sammanlagt mer än IQ uggla.

Det blir en jädra massa fjäderfän här nu alltså . Antingen så förstår du inte hur jag menar eller så skriver jag ovanligt invecklat . När första spåren hittas d.v.s mobildelarna , om det nu var dom som hittades först . Hur ska polisen veta från vilket håll han har kommit . Det står väl inget klockslag på grejerna som visar vilket föremål som har slängts ut först . Jag förstår inte hur polisen ska veta i vilken riktning spåren lagts ut .
2015-07-07, 23:29
Medlem
P55s avatar
Citat:
Polisen kunde nog räkna ut att spåret gick från kaféet till bostaden. Det gick ju den vägen, och polisen har sammanlagt mer än IQ uggla.

Och hur mycket IQ har du som gör ett inlägg som det finns kanske 1000 kopior av?

Nej lille vän, vill du anstränga dig för att komma med något nytt så läs alla inlägg i den här tråden.
Och egentligen finns det inget nytt att komma med, låt förundersökningen och andra utredningar ha sin gång så kanske vi om någon månad får svar på den här mordgåtan.
2015-07-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Mer än en GM. NB + någon/några andra? Alternativt någon annan?

Polisen samlar bevis brett. Åklagaren beslutar om häktning mot någon om fynden, indicierna, tekniska bevisen pekar mot någon. Sedan står det naturligtvis polisen fritt att fortsätta utreda brottet förutsättningslöst fast en person nu sitter häktad. Yppandeförbudet beslutar utredningsledaren tillsammans med åklagaren om alt åklagaren själv. Om jag förstått rätt.

Mycket tyder självklart i nuläget på att NB är inblandad/är GM. Men det är fortfarande tidigt i utredningen, så jag hoppas bara polisen inte "blundar" för sånt som ev kan peka mot någon annan person också.

Åklagaren går ju efter vad polisens utredning funnit. Utreder inte polisen någon annan så kommer såklart ingen annan att misstänkas. (säger inte att så är fallet. Säger inte att den nu häktade inte är GM)
Jag hoppas och förmodar att polisen inte slängt/slänger alla eventuella tips, fynd, teknisk bevisning som eventuellt kan peka mot någon annan gärningsman, i papperskorgen. Jag hoppas och förutsätter att polisen utreder brett och inte får tunnelseende och enbart! letar indicier, bevis som pekar mot den nu häktade GM. Med detta menar jag inte att polisen inte ska utreda den nu häktade mannen noga samt sätta av "extra" resurser för att utreda den nu häktade personen. Att stort utredningsfokus just nu är mot den häktade personen är naturligtvis alldeles korrekt agerat. Men ingen är för nuvarande dömd i domstol. Och tills all teknisk bevisning m.m. är bedömd och polisen, åklagaren håller det för ytterst osannolikt att det finns någon annan som är inblandad i detta så hoppas jag att de utreder fallet brett alternativt tills utredningen tydligt pekar mot den nu häktade och ingen ytterligare person.

Och därav kommenterade jag att en möjlig anledning till yppandeförbudet kanske var/är för att polisen misstänker eller ej har släppt tanken på att det kan finnas ytterligare någon inblandad alternativt att polisen kanske tror att GM möjligen kan vara någon annan och fel person är häktad. (Jag säger inte att så är fallet, utan kan möjligen kanske vara så? men troligen osannolikt ja) Har hänt förr att människor häktats men sedan släppts då det visat sig att de varit oskyldiga. Men finns såklart fler anledningar till yppandeförbud. Därför undrade jag vilka grunderna var till att få igenom ett yppandeförbud. Men det vet jag ungefär nu.
Blev långt...

Det fetade: det innebär att du utgår ifrån ett förutsättningslöst beteende från polisen. Om det inte är så faller hela resonemanget.
2015-07-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Anledningen till att han väntade på att hon skulle bli klar med telefonen kan ju ha varit att han trots fiskmås - IQ tänkte så längt att det är bäst att hon får göra klart så jag inte avbryter ett sms eller samtal mitt i vilket gör den som hon sms:ar eller ringer blir misstänksam . Jag tror inte han har IQ som en fiskmås bara att det blev lite för mycket att tänka på när det inte gick riktigt som han hade tänkt från början .

Han kan ha befunnit sig bakom fiket när LH dök upp. Han kanske stod och luktade på hennes moppe. Därav den omskriva tiden innan SMS:et skickades.
2015-07-07, 23:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
I så fall ligger det närmare till hands att lämna kroppen. Flytten orsakar bara att upptäckten av mordet skjuts upp, och lämnar nya spår på vägen. Men folk har agerat irrationellt förut.

Jag lutar fortfarande åt toa/nyckel-hypotesen.
Nja, jag är fortfarande jäkligt tveksam till att BO har varit inne i ladan överhuvudtaget. Angående kissteorin så finns det ju varken golv. tak, dörrar eller dass i ladan. Där är ju helt utbombat med maskiner och skit enligt vad man kan se på bilder. Antar att du med nyckel menar kafeets men det är väl ingen som har sagt nånting om att den göms i ladan!? Om BO har varit i ladan så finns det bättre teorier även om jag inte tror på de heller iofs. Avspärrningen av mjölkrummet är ju något förvillande men det kan ju bero på att man måste säkra upp för gamla spår av vilt.
2015-07-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Därför skickade hon sms hem, för att hon visste att det krävdes av henne. Annars verkar det ju nästan lite löjligt att en 17 årig flicka måste skicka sms hem, ett år från att hon är myndig bara för att hon ska köra moppe hem, på landet. Lite kontrollerande pappa som sagt tror jag.

Som bara några år äldre än Lisa och tjej så måste jag säga att det är väl inte alls löjligt att skicka ett sms när man ska åka hem? Var ju första gången på moppe så inte alls konstigt. Hörde alltid av mig till mina föräldrar när jag skulle någonstans/skulle hem när jag var i den åldern. Inga kontrollerande föräldrar här.
2015-07-07, 23:31
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Faller inte det på att det inte finns några spår runt mopeden? Det troligaste är väl att det någon LH /känner /känner till/ har respekt för/ som är GM?

Blir väl inga spår runt mopeden av att lyfta upp en tjej som väger 45 kg och bara bära iväg henne .
Kampen blir väl minimal eftersom hon blir helt överraskad och aldrig märker GM innan det är försent . Sen får man ju betänka att på söndagskvällen for det ju runt massa folk och letade där . Fanns det spår så var dom väl snart borta .
2015-07-07, 23:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har tydligen hänt lite konstigheter på Högebo gård i dag, som jag inte tänker utveckla nu.
Kanske något i nyheterna i morgon.

Utryckningsfordon brukar dra journalister.
Intressant.
2015-07-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Man vill väl alltid hinna med en tidigare buss. De turades ju om att dra tidigare såklart. Troligtvis var Lisa ensam 18.00 & låste själv då.

Kan det ha varit så att kollegerna lämnade Lisa ensam för att låsa trots att det inte var tillåtet att lämna minderåriga ensamma på Cafet, det skulle kunna förklara varför ingen av dom hörde något bakom byggnaden och ingen reagerade på att Lisa inte kom körande trots att hon nådde sin moped före kollegorna nådde sin bil om det gått till så som Rebecca säger, det är ju i princip öppen sikt mellan parkeringen och baksidan. Även den tjejen som åkte på sin moped före Lisa borde väl ha sett om det stod en bil och väntade då hon gick strax före 18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag drar iväg ett rejält långskott. Han kanske har flyttat?
Han utvandrade 2013-08-14 enligt folkbokföringen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min fundering är lite annorlunda. Jag tänker mig att hon kan ha gått runt hörnet till sin moped och där knappt hunnit påbörja avfärden innan GM kommer. Eller om han är där redan från början. Han börjar prata lite och hon småpratar artigt tillbaka. Han blir mer flirtig i tonen och hon börjar då tycka att det är obehagligt och försöker avsluta konversationen.

Hon SMS.ar demonstrativt och säger till GM att "så, nu vet pappa att jag är på väg" i syfte att påvisa att hennes pappa kommer att bli orolig om hon inte kommer hem. Så sätter hon nyckeln i låset och tar på sig hjälmen. Då blir GM lite sur eller otålig över att flirtandet inte lyckades, och gör ännu ett försök. Då vill Lisa verkligen därifrån och puttar bort honom. Han blir förbannad och det ena leder till det andra, och det hela slutar med en död Lisa.

Det är den mest troliga scenariot och har GM fått henne över vägen in i ladan så har det skett under hot, med hjälm på och ett stickvapen som exempel mot halsen så är man inte kaxig.

Att GM befunnit sig bakom cafe't känns som det absolut mest sannolika och där har GM tagit kontroll över flickan. Vid bortförande så behöver det inte finnas spår på strid utan GM har på något sätt snabbt tagit kontrollen över offret. Visst kan hon ha lurats på något sätt att självmant bege sig till ladan men mindre sannolikt fast inte uteslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in