Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 21:22
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Är det konstigt att hon skickar ett sms några minuter efter att de skiljdes åt utanför kaféet menar du??
Det är väl snarare normalt och inte alls särskilt långvarigt.

Beror på när de stängde caféet. Skickar hon sitt SMS mer än 10 minuter efter de andra stuckit tycker jag att det är lite konstigt. Vem sitter egentligen ensam ute på vischan och dödar tid efter ens arbete? De flesta människorna jag känner brukar sticka direkt efter att de jobbat klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Teoretiskt skulle det kunna vara (som tidigare nämnts) en alkohol affär som gick snett.
Kanske hade hon stämt träff med någon för att köpa, denne ville ha sex i utbyte eller helt enkelt råna henne, hon gör motstånd och resten är tyvär en sorglig historia...

Inget konstigt egentligen att unga tjejer vill köpa alkohol, vet av egen erfarenhet att även skötsamma döttrar är ute i dessa ärenden ibland tyvärr.... och då kan man undra om dom tatt rätt gubbe om så skulle vara fallet....

Jag tror det kan ligga något i det där med en alkoholaffär, men tror inte det gått snett direkt. Snarare att det var GM's plan och han bara lurar LH. Har det gått till något i stil med att GM tackar nej till pengar och istället vill ha sexuella tjänster så är det ändå konstigt att något sånt skulle trigga igång honom om hon avslår erbjudandet.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min fundering är lite annorlunda. Jag tänker mig att hon kan ha gått runt hörnet till sin moped och där knappt hunnit påbörja avfärden innan GM kommer. Eller om han är där redan från början. Han börjar prata lite och hon småpratar artigt tillbaka. Han blir mer flirtig i tonen och hon börjar då tycka att det är obehagligt och försöker avsluta konversationen.

Hon SMS.ar demonstrativt och säger till GM att "så, nu vet pappa att jag är på väg" i syfte att påvisa att hennes pappa kommer att bli orolig om hon inte kommer hem. Så sätter hon nyckeln i låset och tar på sig hjälmen. Då blir GM lite sur eller otålig över att flirtandet inte lyckades, och gör ännu ett försök. Då vill Lisa verkligen därifrån och puttar bort honom. Han blir förbannad och det ena leder till det andra, och det hela slutar med en död Lisa.

Intressant teori. Iskall skulle han vara i så fall om han står och väntar bakom knuten, men kan också vara så att han står gömd i närheten, springer fram till LH när de andra har lämnat och typ försökt ragga upp henne. Tidsintervallen mellan att caféet stänger och att Lisa skickar sitt SMS till sin pappa kanske kan förklarats av att GM och LH haft en konversation med varandra, vilket du är inne på. Sen urartar något och Lisa blir dödad. Är i så fall inte överlagt mord och det kanske förklarar gärningsmannens stressade beteende efteråt samt att han i så fall inte nödvändigtvis har ett brottsligt förflutet. Fast bara döda någon av en slump är lite konstigt också, sånt händer inte bara. Så jag vetefan alltså.
2015-07-07, 21:23
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Min fundering är lite annorlunda. Jag tänker mig att hon kan ha gått runt hörnet till sin moped och där knappt hunnit påbörja avfärden innan GM kommer. Eller om han är där redan från början. Han börjar prata lite och hon småpratar artigt tillbaka. Han blir mer flirtig i tonen och hon börjar då tycka att det är obehagligt och försöker avsluta konversationen.

Hon SMS.ar demonstrativt och säger till GM att "så, nu vet pappa att jag är på väg" i syfte att påvisa att hennes pappa kommer att bli orolig om hon inte kommer hem. Så sätter hon nyckeln i låset och tar på sig hjälmen. Då blir GM lite sur eller otålig över att flirtandet inte lyckades, och gör ännu ett försök. Då vill Lisa verkligen därifrån och puttar bort honom. Han blir förbannad och det ena leder till det andra, och det hela slutar med en död Lisa.

Det låter ytterst troligt att de pratade en stund först, för det var väl ca 13 min från de andra åkte tills hon skickade sitt sms att hon skulle åka?
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vägen söderut kröker, och sikten är skymd. Jag är tveksam till att en GM skulle våga bära eller tvinga Lisa över vägen, även om trafiken är gles. Jag är mer böjd över att hon gick till ladan självmant, ensam eller tillsammans med sin baneman.
Visst. Det är också ett fullgott alternativ. Hon kan t.ex ha hört konstiga ljud och bestämt sig för att kolla upp det.

Att jag inte har det i min teori beror på att GM förmodligen inte visste exakt vad hon skrev till sin pappa, eller hur lång tid det skulle ta innan han kom för att leta. Han ville till varje pris få bort henne från platsen där mopeden var. Kanske tog han risken att snabbt bära henne över vägen.
Panik kan göra att man tar risker.
Medlem
MrFolds avatar
Alla ni som fortfarande är inne på "köpa sprit-spåret" kanske kan ta och förklara hur denna affär gjorts upp. Om Lisa haft kontakt med någon skummis (litauern eller annan person +20 som befinner sig i caféets närområde) så måste det i så fall ha skett helt utan några spår i mobilen. Man kan utgå från att polisen mycket tidigt begärde ut trafikdata på Lisas telefon från hennes mobiloperatör. Vilken man som än haft kontakt med henne i närtid via samtal/SMS hade garanterat fått en snabb påhälsning och fått redogöra för varför han haft kontakt med Lisa.

Eller ska vi tro att allt har ägt rum muntligen och utan minsta bekräftelse via mobilen? Det stämmer då inte med min uppfattning om sjuttonåringars telefonvanor.

Jag säger inte att historien är totalt orimlig, men jag hittar inget som direkt talar för den och jag tycker inte heller egentligen att den tillför något förklaringsvärde. Det hade varit annorlunda om Lisa försvunnit från en plats där hon "inte borde befinna sig". Som det är nu talar allt för att hon blivit utsatt för brottet vid eller i tämligen nära anslutning till området runt caféet och ladan. Man måste inte plocka in någon slags relation mellan henne och GM för att det scenariot ska gå ihop.
2015-07-07, 21:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Intressant teori. Iskall skulle han vara i så fall om han står och väntar bakom knuten, men kan också vara så att han står gömd i närheten, springer fram till LH när de andra har lämnat och typ försökt ragga upp henne. Tidsintervallen mellan att caféet stänger och att Lisa skickar sitt SMS till sin pappa kanske kan förklarats av att GM och LH haft en konversation med varandra, vilket du är inne på. Sen urartar något och Lisa blir dödad. Är i så fall inte överlagt mord och det kanske förklarar gärningsmannens stressade beteende efteråt samt att han i så fall inte nödvändigtvis har ett brottsligt förflutet. Fast bara döda någon av en slump är lite konstigt också, sånt händer inte bara. Så jag vetefan alltså.
Då är frågan hur handsken hamnade i ladan.
Citat:
Vägen söderut kröker, och sikten är skymd. Jag är tveksam till att en GM skulle våga bära eller tvinga Lisa över vägen, även om trafiken är gles. Jag är mer böjd över att hon gick till ladan självmant, ensam eller tillsammans med sin baneman.
2015-07-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det som talar mot MGM som gärningsman är valet av offer/plats.

Varför välja ett offer där gärningen måste avslutas med mord – för att GM skall kunna undkomma??

Du förutsätter att dådet var välplanerat. Jag tycker snarare mycket talar för ett hastigt och impulsivt händelseförlopp. Att hennes tillhörigheter slängdes längs vägen osv.

Tycker valet av plats snarare talar för MGM gjorde det. Hon försvinner bredvid en gård där MGM jobbar. Hon hittas 2km därifrån, på en annan gård som också ägs av MGMs arbetsgivare och som MGM förmodligen är väl bekant med.
2015-07-07, 21:26
Medlem
En 17-åring med en 20-årig syster behöver inte stämma träff med relativt okända(några idioter har t.o.m. sagt att hon skulle ha gjort det med Litauerna) ute på vischan för att skaffa sig alkohol till skolavslutningen.. Det är en oerhört löjlig teori.

Att kolla internet i ~10 minuter före en 40-50 minuter färd på moped är då verkligen inget konstigt för en ung tjej..
2015-07-07, 21:27
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Det har jag också funderat på, men varför låter hon då nyckeln och hennes tillhörigheter vara kvar vid mopeden? Är det inte mer logiskt att hon får ett slag i huvudet, slocknar, blir inkastad i bilen och sedan väljer GM att köra över vägen, bakom ladan för att kunna begå en våldtäkt därinne? Det är lite mer avskilt, inte lika lätt att bli upptäckt.
2015-07-07, 21:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Visst. Det är också ett fullgott alternativ. Hon kan t.ex ha hört konstiga ljud och bestämt sig för att kolla upp det.

Att jag inte har det i min teori beror på att GM förmodligen inte visste exakt vad hon skrev till sin pappa, eller hur lång tid det skulle ta innan han kom för att leta. Han ville till varje pris få bort henne från platsen där mopeden var. Kanske tog han risken att snabbt bära henne över vägen.
Panik kan göra att man tar risker.
I så fall ligger det närmare till hands att lämna kroppen. Flytten orsakar bara att upptäckten av mordet skjuts upp, och lämnar nya spår på vägen. Men folk har agerat irrationellt förut.

Jag lutar fortfarande åt toa/nyckel-hypotesen.
2015-07-07, 21:29
Medlem
Qwarts avatar
Det här som många skriver att hon skulle köpa alkohol, hur troligt är det? Hon bör väl inte lärt känna någon så väl på de sex gånger hon jobbat där, att hon fått nån sån kontakt.
Dessutom har hon en äldre syster, och jag tycker det låter troligare att hon skötte det åt henne.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
En 17-åring med en 20-årig syster behöver inte stämma träff med relativt okända(några idioter har t.o.m. sagt att hon skulle ha gjort det med Litauerna) ute på vischan för att skaffa sig alkohol till skolavslutningen.. Det är en oerhört löjlig teori.

Att kolla internet i ~10 minuter före en 40-50 minuter färd på moped är då verkligen inget konstigt för en ung tjej..

Var gör unga tjejer när de sommarjobbar på ett ödsligt beläget fik då? Där chefen, som håller av henne jättemycket, är mamma och pappas bekanta? Hon kollar på internet stup i kvarten såklart. För att det finns all dötid i världen. Så vi kan nog avskriva att hon absolut behövde kolla fejjan en lång stund innan hon åkte hem den dagen.

En grej jag har tänkt på är om polisen satt munkavle på caféägarinnan, som ju pratat en del med pressen. Hon har sagt att hon haft säkerhetsrutiner vid öppning och stängning, att de skulle vara tre då. Men inte varför. Man kan undra om det funnit anledning, om någon person i närheten betett sig slemmigt eller hotfullt mot någon av flickorna.
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 21:34.
Medlem
Citat:

Funderat på liknande scenario, men GM tar mobilen, går en bit bort. Kanske han ber om en puss,
LH blir förbannad, förolämpar GM, hon ska tala om allt för pappa, GM kommer att bli så
djävla torsk.

Angående den påstådda styckningen, om det stämmer, så är det nog bara armar och ben
som är avkapade. Lättare att få in i ett trångt utrymme.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in