Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 13:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Håller med i det du skriver. En skillnad i detta fallet är väl att det finns inget blod i deras bil (såvitt vi vet) och liknande, dock sitter den äldre på sannolika skäl och suttit där ett tag så någon slags bevisning bör det finnas.

Men i mordet du skrev om, med karateläraren så fanns det väl ändå motiv? Var det svartsjuka eller nåt?

Motivet till mordet på Lisa verkar dimmigt i min mening. Sen tror jag dock att polisen tittar inte på en alternativ GM utan gör allt för att fälla den häktade brodern.

Nej, det finns inget känt motiv i Vatchareeyamordet eftersom den dömde aldrig medgav någonting (Det har gått rykten om erkännanden på Kumla, men det får man nog ta som just rykten och inget mer). Däremot spekulerades det mycket. Men det är klart att en stor skillnad (vad vi vet) mellan fallen var att där fanns en klar och tydlig och av ingen förnekad koppling mellan offer och gärningsman.

Vad var motivet här - om man med "motiv" menar det bredare "anledningen till att hon mördades" och inte utgår från att det måste finnas någon stark avsikt hos förövaren? Ja det har vi ingen aning om. Vet polisen? Det beror på vad exakt de har funnit. Det är möjligt att alla de fakta de har som inte vi har ger så mycket fler svar. Men motivet har inte så stor betydelse i en brottsutredning. Åtminstone inte efter det inledande skedet när man försöker ringa in en krets av potentiella misstänkta.

Hur polisen arbetar vet vi heller inte mycket om. Det har hållits många förhör med folk i närområdet och det har också framkommit att man kartlagt personer tidigare dömda för vissa brott och topsat ett antal personer. Att man tidigt kartlade personkretsen runt Lisa kan vi vara säkra på också. Hur långt den delen av utredningen sträcker sig får vi väl se om det blir åtal och FUP. Skulle det bli en falang i tråden som hävdar litauerns oskuld så kan man nog lugnt utgå från att de inte kommer att vara nöjda oavsett omfattning. Det var man inte i Vatchareeyfallet, trots att åtminstone dryga 100 sidor i FUP:en handlade om den alternative misstänkte, + att man också hade ett antal förhör med andra manliga bekanta till mordoffret.

Skulle det å andra sidan visa sig att skribenten Kellywoman inte lämnar felaktig information angående medgivanden från den misstänkte (Jag tror inte hon är ett troll, men risken finns alltid att hon själv blivit förd bakom ljuset av en uppgiftslämnare hon bedömer som trovärdig) så kommer nog jordmånen för en alternativ GM att bli ganska dålig. Åtminstone när det gäller helt orelaterade såna. Däremot kan jag tänka mig att det skulle kunna uppstå en svår och också omdiskuterad situation ifall bröderna på något vis skulle skylla på varandra.

Vi får vänta och se vad som händer. Jag ska också säga att i nuläget framstår det som långt ifrån osannolikt att den misstänkte släpps pga bristande bevisning vid en kommande häktningsförhandling, men att misstankarna kvarstår. I så fall har utredningen hamnat i ett väldigt jobbigt och för alla inblandade mardrömslikt läge som den kanske aldrig kommer ur.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Tror diskussionen hamnar där genom att LGWP har rätt genom statistik, och för at bygga vidare på den här tråden där troligtvis mgm är för uppbunden och giltig till de flesta åtalspunkter där finns för detta brottet, så finns alltid en glädje till konspirationer, och om LGWP:s statistik skulle varit hundraprocentig, hade de hittat pojkvännen i mobillistan över ringda nummer och haft mördaren där. Däremot har de hittat något bindande mot den som är mgm. för polisens skull hoppas jag de är rätt ute, och de har alla info, det har inte LGWP

Kan ju vara så att gm använt samma bil som Litauerna använt . Då kan de ha fiber från sätet på sig...
Medlem
Citat:
Nu skriver GP.se att Lisa Holm inte dödades på den plats som hon hittades på den 12 juni. De tre misstänkta personerna, två män och en kvinna, ska dessutom ha fastnat på bild när de rör sig i terrängen.
Enligt tidningen ska det finnas ett fotografi där de tre misstänkta personerna ses hämta eller lämna något från en parkerad bli vid vägrenen.
En bild som det enligt uppgifter till GP ska ha tagit något dygn innan bilden väckte intresse hos polisen.
– Det känner jag inte till, säger Anette Olsson, chefsåklagare till tidningen.

Citat:
Misstanken mot mannen i 35-årsåldern som sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mordet på Lisa Holm ska dessutom har stärkts.
Inom en vecka måste mannen omhäktas. Det ska finnas spår av den misstänkta där han befunnit sig på platser som inte kan förklaras med sitt arbete.
– Han har inte kunnat lämna några förklaringar till detta och av det som har kommit fram hittills förefaller det vara rätt person som är häktad. Samtidigt väntar vi fortfarande på fler analysresultat, säger Anette Olsson, chefsåklagare.

http://www.expressen.se/gt/uppgift-lisa-17-inte-dodad-vid-fyndplatsen/
2015-07-20, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Läs GP, lite mer info där.

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

Nu kanske flera på FB börjar ana vart det barkar..Skall vi gissa åtal i september?
Den tekniska bevisningen samt flera starka indicier.
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Håller med i det du skriver. En skillnad i detta fallet är väl att det finns inget blod i deras bil (såvitt vi vet) och liknande, dock sitter den äldre på sannolika skäl och suttit där ett tag så någon slags bevisning bör det finnas.

Men i mordet du skrev om, med karateläraren så fanns det väl ändå motiv? Var det svartsjuka eller nåt?

Motivet till mordet på Lisa verkar dimmigt i min mening. Sen tror jag dock att polisen tittar inte på en alternativ GM utan gör allt för att fälla den häktade brodern.

Kan inte TÄNKA mej att poliserna och åklagaren är så korkade att de "bestämt sig" för att den misstänkte är GM.Man kan ju undra vad utvecklingen blir om inget av provsvaren inte visar några spår från bröderna,Åklagaren kommer krystat att förklara att de är skyldiga men att det inte går att få bevis för att de blivit "förstörda av tidens tand".I en sådan utveckling så börjar nog många att undra vad dagspriset på åklagare ligger på.
Medlem
"Av det som har kommit fram hittills förefaller det vara rätt person som är häktad."

Då kanske vi ska släppa alla teorier om en alternativ GM och allt annat löst prat?

Finns det NÅGOT som talar för att det INTE är litauern?
2015-07-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Kan inte TÄNKA mej att poliserna och åklagaren är så korkade att de "bestämt sig" för att den misstänkte är GM.Man kan ju undra vad utvecklingen blir om inget av provsvaren inte visar några spår från bröderna,Åklagaren kommer krystat att förklara att de är skyldiga men att det inte går att få bevis för att de blivit "förstörda av tidens tand".I en sådan utveckling så börjar nog många att undra vad dagspriset på åklagare ligger på.

Finns säkert minst hundra fall genom historien där man snöat in på fel GM och fällt den personen, vi har säkert ett par stycken i våra fängelser som är genuint oskyldiga.

Men nu verkar de ha varit på rätt spår sedan länge nu när polisen säger allt pekar mot den häktade.
2015-07-20, 13:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Vi får vänta och se vad som händer. Jag ska också säga att i nuläget framstår det som långt ifrån osannolikt att den misstänkte släpps pga bristande bevisning vid en kommande häktningsförhandling, men att misstankarna kvarstår. I så fall har utredningen hamnat i ett väldigt jobbigt och för alla inblandade mardrömslikt läge som den kanske aldrig kommer ur.

Onekligen, den 28:e juli kommer bli en avgörande dag i detta fall (eftersom åklagaren då haft 4 veckor på sig att finna bevisning som binder den misstänkte till brottet).
2015-07-20, 13:18
Medlem
Enligt live-sändningen på AB så uttalar sig polisen inte om att hon dödats där hon hittades. Vilket vi varit rätt så säkra på sedan innan.

Ang. bilden så ska den informationen vara helt fel.
Det kan ha kommit in tips om att någon sett dem stanna vid väggrenen och gå ut i terrängen, men en bild på detta avfärdas.

GP skriver för att sälja lösnummer!

edit: Slutgiltig obduktionsrapport väntas ta tre veckor till.
2015-07-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Nu kanske flera på FB börjar ana vart det barkar..Skall vi gissa åtal i september?
Den tekniska bevisningen samt flera starka indicier.

Ja, så tänker jag med. Framkommer det mer teknisk bevisning av dom analyssvaren dom väntar på som pekar mot den som nu sitter häktad så får dom tillräckligt på fötterna för att väcka åtal.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nu grundade jag det jag skrev på att personerna var häktade och behövde förbereda sitt "försvar" inför häktningen. Dock ska det tilläggas att det är en väsentlig skillnad på information som ges vid en häktning och en huvudförhandling, sen huruvida det är förenligt med åklagarens objektivitetsplikt är en annan sak. Jag vet bara av erfarenhet då det fanns flera häktade som var direkt kopplade till ett visst brott var det inte ovanligt att uppgifter som övriga nämnt som berört en själv fanns med i den häktningspromemoria som man fick ta del av. Jag vet givetvis inte hur häktningspm:et ser ut i detta fall så kan inte uttala med med 100 procent säkerhet.

Vi kan även enas om att vi inte vill ha en lång rad med indicier, så måtte de ha bra teknisk bevisning nu.
Medlem
Att LH dödades på annan plats än där hon hittades var ju ingen högoddsare precis. Hon dödades ju med största sannolikhet där konfrontationen skedde (av vilket slag den nu var).

Polisen är duktiga på att läcka precis så mycket så att fallet känns aktuellt (och så att folk tror på att de har rätt gärningsman), men ingenting av egentligt värde...
...och pressen nappar naturligtvis på betet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in