Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 01:01
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Vad fanns det i lokalen före cafe kloster öppnade. Var det också ett cafee eller?
http://www.skovdenyheter.se/article/lena-svedung-oppnar-pa-nytt/

Detta är från December 2003, då:

http://www.hallekis.com/arkiv/xx031217a.htm

Quote:

"Restaurangen i Blomberg skall arrenderas av Roser

Restaurangen i Blomberg som ägs av GJ (Theforeigner notat: AJ's son) vid J&J Nordic skall nu utarrenderas till bröderna Roser som äger Stadshotellet i Skara. Driften av Blombergsrestaurangen kommer att skötas av Karl Nilsson som är anställd av bröderna Roser och som även har sina rötter här i bygden.

"
2015-07-06, 01:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Många framhåller statistik. Varför inte jag också? Jag har ett öppet sinne, och letar efter alternativ.
Jo det märker jag, liksom många andra. Få se nu vilka misstänkta vi har, farsan, godsägaren, ryska agenter, al-qaida, kafeägaren, kafeets anställda, syndikatet som rövar bort unga tjejer, kidnappare som krävde lösensumma men farsan var för snål att betala och slutligen då *trumvirvel* klasskompis med flakmoppe.

Jag bara tycker att man kan backa upp med nånting som iaf liknar indicier. Mot nuvarande MGM så staplas ju indicierna på hög.
2015-07-06, 01:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nu slår det mig vad som är så märkligt med Lisas arbetskamraters beteende.
De hade bråttom till bussen, säger de. Det var därför de försvann så snabbt från platsen.
Men just idag hade ju alla slutat lite tidigare, då det var lite folk vid stängningsdags. De hade börjat städa innan kaféet stängde och tjänade då x antal minuter.

Om de slutade lite tidigare än vanligt, hur kan de då haft bråttom till bussen?
De borde ju istället haft god marginal.
Man kan undra hur ofta bussarna till Skara går, där ute på vischan.
2015-07-06, 01:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nu dummar du dig, jag har aldrig sagt klasskompis. Däremot mördas unga kvinnor ofta av jämnåriga män. Och om kroppen är styckad, vad skulle motivet till det vara annat än att mördaren har ett litet fordon som inte rymmer en hel kropp? Jag föreslog flakmoppe och ATV.
Okej, jag kan ge dig att din teori är inte helt osannolik. Så som du tänker har säkert någon mördare genom åren åkt fast när alla andra spår har gått kalla och man börjar bli desperat. Men utan något bevis som styrker teorin så är det just bara en obevisad teori och inte mycket mer än så.
2015-07-06, 01:06
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu slår det mig vad som är så märkligt med Lisas arbetskamraters beteende.
De hade bråttom till bussen, säger de. Det var därför de försvann så snabbt från platsen.
Men just idag hade ju alla slutat lite tidigare, då det var lite folk vid stängningsdags. De hade börjat städa innan kaféet stängde och tjänade då x antal minuter.

Om de slutade lite tidigare än vanligt, hur kan de då haft bråttom till bussen?
De borde ju istället haft god marginal.
Man kan undra hur ofta bussarna till Skara går, där ute på vischan.
Hon kanske fick tid att åka med en tidigare buss
2015-07-06, 01:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Så du tror inte att polisen har ett öppet sinne, har gått igenom tusentals alternativ och nu sitter en MGM fortfarande häktad efter flera veckor........

Allt talar för att detta är rätt GM

Fast det är en kul trådsanning att man på fullt allvar tror att inte polisen ser och har sett alternativ hela tiden
Nja, måttligt kul trådsanning för den som är oskyldigt häktad. Oskyldiga har häktats förr. Och jag har ikväll svarat på påståendet "allt talar för". Läs gärna tråden, den är bitvis intressant.
2015-07-06, 01:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Många framhåller statistik. Varför inte jag också? Jag har ett öppet sinne, och letar efter alternativ.
Men andra alternativ bör ju inbegripa en GM som medvetet försökt sätta dit litauerna.
Och som haft sådan tur att dessa även skulle komma att röra sig nära fynden vid Martorp - inklusive kroppen! (Och utan att ha en vettig förklaring, enligt mamman.)
Hur sannolikt är det?
Inte speciellt. Men leta på du, om det roar dig...

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Har du någon aning om Lisas syster kände GM. svarar du nej så använd din logik.

Det var en intressant tanke. Då är frågan om och när systern jobbade här? Nuvarande innehavare verkar ha drivit fiket lite drygt ett år.
2015-07-06, 01:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, inte allt, inte statistiken. Om vi ska jämföra med Harrisburg igen, när mördade en man en hälften så gammal kvinna senast, utan att de var bekanta?

Utan att kunna hitta något bra inhemskt exempel direkt så är det väl knappast så okänt att det är helt osannolikt. I de relativt ovanliga men förekommande mord där en man mördar en kvinna ute i det fria han inte har någon direkt relation till måste det ha förekommit.
2015-07-06, 01:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men andra alternativ bör ju inbegripa en GM som medvetet försökt sätta dit litauerna.
Och som haft sådan tur att dessa även skulle komma att röra sig nära fynden vid Martorp - inklusive kroppen! (Och utan att ha en vettig förklaring, enligt mamman.)
Hur sannolikt är det?
Inte speciellt. Men leta på du, om det roar dig...

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Under tiden kan du sälla dig till sällskapet som letar efter en medelålders man som mördar en tonårstjej som han inte känner.
2015-07-06, 01:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag googlade, "get rid of DNA" och hittade en hel del matnyttigt. Det har kommit en spray, som ska skydda folks integritet mot myndigheter som håller på med att upprätta register, med risk att brottslingar också handlar.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2622293/Privacy-spray-promises-remove-traces-DNA-surfaces-used-commit-crimes-without-getting-caught.html

Undrar om det är spraylösningar och andra kemiska preparat Hamilkar känner till, men inte vill dela information om?

Det betyder att traditionella brottsutredningar är nog det mest rättssäkra. Det verkar ha blivit en utveckling där det inte går att fälla mördare utan teknisk bevisning, och det tål att tänkas på när man har med intelligenta brottslingar att göra.
Det finns trådar här, där de ger lite tips. Men Hamilkar var, som sagt, lite försiktig.
Den där supersprayen verkar rätt ny.
2015-07-06, 01:20
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det var en intressant tanke. Då är frågan om och när systern jobbade här? Nuvarande innehavare verkar ha drivit fiket lite drygt ett år.
Ja det är intressant ur många aspekter. Nu fick vi ju lite info högre upp på sidan om historiken kring cafeet. Men det är ju OTROLIGT att systern jobbat just i samma lokal. Hon visste ju presis var Lisa jobbade och hur hennes miljö utanför cafeet ser ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in