Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Går det att få en definition på att uppträda "underligt", samt har dessa synts/verkat i trakten tidigare?
Landsmän brukar hitta varandra, speciellt om dom är i samma bransch, och i synnerhet om dom verkar på samma ort.

Underligt kan vara att fronta andra tjejer på orten, på ett mycket obehagligt sätt, precis innan Lisa försvann!!
2015-07-07, 23:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ett säkrare alternativ som ledde spåret raka vägen till bostaden... Alltså, NB har inte IQ fiskmås, han hade ett yrke och ett jobb.

Och hur skulle polisen veta att spåret gick mot hans bostad . Det kan ju lika gärna gått åt Martorp .
Inget ont om fiskmåsar
2015-07-07, 23:12
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Är du möjligen paranoid? Inte mitt problem i så fall.

Du skrev ju innan att du var helt säker på att rätt man var häktad, påstod att GW svängt i frågan osv.

Det har jag aldrig sagt, du måste ju blanda ihop inlägget jag gjorde där jag svarade på inlägget du gjorde med länken, med de du diskuterade med före det.

Jag skrev det där mest för att jag är trött på allt GW-tjafs då han inte har mer insyn i detta än vad någon annan utanför utredningen har.
2015-07-07, 23:19
Medlem
boidis12s avatar
Anledningen till att han väntade på att hon skulle bli klar med telefonen kan ju ha varit att han trots fiskmås - IQ tänkte så längt att det är bäst att hon får göra klart så jag inte avbryter ett sms eller samtal mitt i vilket gör den som hon sms:ar eller ringer blir misstänksam . Jag tror inte han har IQ som en fiskmås bara att det blev lite för mycket att tänka på när det inte gick riktigt som han hade tänkt från början .
2015-07-07, 23:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Och hur skulle polisen veta att spåret gick mot hans bostad . Det kan ju lika gärna gått åt Martorp .
Inget ont om fiskmåsar
Polisen kunde nog räkna ut att spåret gick från kaféet till bostaden. Det gick ju den vägen, och polisen har sammanlagt mer än IQ uggla.
2015-07-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Min gissning är att imorgon dras godsägaren mfl in i det hela igen, om de ens någonsin varit helt avfärdade.

Då kan man ju börja tänka över varför AJ:s son ändrat fb-adress efter mordet som stod i inlägg #43311 :

"Håkan Jonsgården i Gum är AJ's son GJ's (51 år) gård, ett av GJ's företag THV Global AB är också skrivna där, samt GJs två barn, en dotter och en son (ålder ca som Lisa) är också skrivna där, men GJ och båda hans barn är också skrivna i Bromma.
Just nu ser jag att han ändrat Bromma till Las Palmas i Spanien, men jag VET 100% säkert att sist jag kollade hans Facebook skrev han att han bor i Bromma . GJ har tydligen också tagit bort sin Bromma adress på hitta.se (jag har adressen från innan han tog bort den från hitta.se)

Undrar VARFÖR GJ har gjort dessa ändringar ???
"
2015-07-07, 23:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har tydligen hänt lite konstigheter på Högebo gård i dag, som jag inte tänker utveckla nu.
Kanske något i nyheterna i morgon.

Ägaren till Högebo gård är ju LÅ, AJ's "kompanjon", han som var med i ladan måndag morgon den 8 Juni, tillsammans med AJ och LÅ var ju också en av de tre personerna so plockade upp Lisa's handske.

Så det låter ju intressant att det tydligen händer något där, kan du säga något om om polisen är/har varit där? någon avspärrning eller dylikt?
2015-07-07, 23:24
Medlem
Citat:
Min teori går så här vilket jag tidigare skrivit

GM väntar på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Ladan anser han vara en ganska säker plats för brottet med tanke på eventuella spår eftersom han har jobbat där inne tidigare . Hittar man hans spår i ladan så kan han skylla på att han varit där och jobbat . Väl i ladan så gör han ett försök att våldföra sig på LH sliter av en del av kläderna på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Huruvida det blir en fullbordad våldtäkt vet jag inte . Risken finns ju att han kommer av sig när han dödat LH . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp . Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp gömmer han LH , förmodligen i boden och tar med sig en del av kläderna och andra tillhörigheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m senare hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att bröderna befinner sig uppe vid Martorp i verkstaden när MP är där och letar . Han inser då att det finns något av LH:s utplacerade klädesplagg som är lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Under tiden åker MGM hem där de senare grips . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp . Att han placerar ut LH:s ägodelar så nära sitt hem och även arbetsplatsen kommer väl sig av en mix av stress , panik och att han har bråttom hem för att frugan inte ska undra var han har varit .

Faller inte det på att det inte finns några spår runt mopeden? Det troligaste är väl att det någon LH /känner /känner till/ har respekt för/ som är GM?
2015-07-07, 23:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Undrar VARFÖR GJ har gjort dessa ändringar ???[/i]"
Jag drar iväg ett rejält långskott. Han kanske har flyttat?
2015-07-07, 23:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Underligt kan vara att fronta andra tjejer på orten, på ett mycket obehagligt sätt, precis innan Lisa försvann!!

Okej.
Dom kan ha uppträtt på ett vis som då är raka motsatsen till diskret.
Då lär det finnas ett bra signalement, kanske väldetaljerat = god chans att dom dykt upp på radarn.
Vet du mellan tumme och pekfinger, hur länge dom synts med det beteendet, typ någon månad?
Dom flesta gästarbetare (hantverkare) dyker ju upp på vårkanten.
2015-07-07, 23:25
Medlem
Citat:
Och jag menar inte vägen med allén som går upp mot AJ:s slott utan en väg som går upp mot Martorp längre söderut från Blomberg sett .

Nog en klok tanke. Det verkar finnas ett "vägskäl" en bit in på traktorvägen. Hade han svängt vänster hade det blivit bostaden. Om han svängde vänster leder den till Martorp.
2015-07-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Bl.a med tanke på att han sägs vara trevlig, tror du inte han gick fram och pratade med henne och flörtade, med tanke på att hon (tror det var hon iaf) skickade ett sms kl 18:23 (13 min efter kollegorna åkt) att hon skulle åka hemåt.

Är de så säkra på det exakta minutantalet däremellan? Jag tänker också på faktumet att hon var så extremt social "en underbar flicka att vara tillsammans med" som caféägarinnan sa. Folk på landet brukar också vara mer öppna, inte reserverade mot främlingar som folk i en storstad, tjena med alla. Den där stunden vid moppen var såklart ett nyckelskede. Det var då något avgörande hände. Det verkar ju dramatiskt, då nyckeln lämnades. Men det kan ju bara ha varit någon hon kände igen som kom förbi, som ville gå en sväng i vårkvällen och nyckeln lämnades kvar. Antingen glömde hon den eller tänkte, vem skulle ta hennes moppe där då. Det var ju folktomt. Fiket var stängt, inte en människa i närheten. Någon fick henne att gå med, lugnt och fint. Inga tecken på något slagsmål finns ju där.

Kanske var pappa, befälet, en sträng och aningen kontrollerande pappa. Som ville ha ordning och reda, som höll koll på sin dotter. På begravningen användes orden "Lisa ville göra rätt för sig" ord säkert valda av föräldrarna. Därför skickade hon sms hem, för att hon visste att det krävdes av henne. Annars verkar det ju nästan lite löjligt att en 17 årig flicka måste skicka sms hem, ett år från att hon är myndig bara för att hon ska köra moppe hem, på landet. Lite kontrollerande pappa som sagt tror jag. Men jag tror någon jämnårig kommer förbi.

Mobilen är viktig, att den förstörs är såklart ett tecken att det var mycket viktigt för gärningsmannen att göra sig av med den, förstöra den, och det kvickt. Bestämde de möte via den. Var det via den han sms:ade henne om att de skulle ses? Förmodligen. Eller ringde henne. Jag ser dem framför mig, gåendes där på ängarna. Kanske är de kompisar till och med. Hon går där, skämtar och är glad. Men så kommer ögonblicket när läget ändras. Nu är de framme vid ladan. Nu har han fått henne dit han vill. Det hela går fort, är över på bara någon timma. Och därefter sprider han ut hennes grejer, överallt i trakten. Med långt avstånd emellan också. Kroppen har han inte gjort sig av med än. Men innan Missing people satt igång att leta har han i alla fall hunnit sprida ut en massa spår från henne i området. Kanske deltog han i sökandet också, iklädd gul väst och allt. Han är bra på att spela teater. Kanske var det också han som skickade det där sms:et. Kanske hade han när han småpratade med Lisa hört henne säga något om att hon var på väg hem nu. Hon skulle bara skicka ett sms hem.
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 23:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in