Citat:
Ursprungligen postat av
Qwart
Bl.a med tanke på att han sägs vara trevlig, tror du inte han gick fram och pratade med henne och flörtade, med tanke på att hon (tror det var hon iaf) skickade ett sms kl 18:23 (13 min efter kollegorna åkt) att hon skulle åka hemåt.
Är de så säkra på det exakta minutantalet däremellan? Jag tänker också på faktumet att hon var så extremt social "en underbar flicka att vara tillsammans med" som caféägarinnan sa. Folk på landet brukar också vara mer öppna, inte reserverade mot främlingar som folk i en storstad, tjena med alla. Den där stunden vid moppen var såklart ett nyckelskede. Det var då något avgörande hände. Det verkar ju dramatiskt, då nyckeln lämnades. Men det kan ju bara ha varit någon hon kände igen som kom förbi, som ville gå en sväng i vårkvällen och nyckeln lämnades kvar. Antingen glömde hon den eller tänkte, vem skulle ta hennes moppe där då. Det var ju folktomt. Fiket var stängt, inte en människa i närheten. Någon fick henne att gå med, lugnt och fint. Inga tecken på något slagsmål finns ju där.
Kanske var pappa, befälet, en sträng och aningen kontrollerande pappa. Som ville ha ordning och reda, som höll koll på sin dotter. På begravningen användes orden "Lisa ville göra rätt för sig" ord säkert valda av föräldrarna. Därför skickade hon sms hem, för att hon visste att det krävdes av henne. Annars verkar det ju nästan lite löjligt att en 17 årig flicka måste skicka sms hem, ett år från att hon är myndig bara för att hon ska köra moppe hem, på landet. Lite kontrollerande pappa som sagt tror jag. Men jag tror någon jämnårig kommer förbi.
Mobilen är viktig, att den förstörs är såklart ett tecken att det var mycket viktigt för gärningsmannen att göra sig av med den, förstöra den, och det kvickt. Bestämde de möte via den. Var det via den han sms:ade henne om att de skulle ses? Förmodligen. Eller ringde henne. Jag ser dem framför mig, gåendes där på ängarna. Kanske är de kompisar till och med. Hon går där, skämtar och är glad. Men så kommer ögonblicket när läget ändras. Nu är de framme vid ladan. Nu har han fått henne dit han vill. Det hela går fort, är över på bara någon timma. Och därefter sprider han ut hennes grejer, överallt i trakten. Med långt avstånd emellan också. Kroppen har han inte gjort sig av med än. Men innan Missing people satt igång att leta har han i alla fall hunnit sprida ut en massa spår från henne i området. Kanske deltog han i sökandet också, iklädd gul väst och allt. Han är bra på att spela teater. Kanske var det också han som skickade det där sms:et. Kanske hade han när han småpratade med Lisa hört henne säga något om att hon var på väg hem nu. Hon skulle bara skicka ett sms hem.