2015-07-06, 20:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det uppgavs ju i någon artikel att de biologiska föräldrarna inte har haft kontakt med Haddile sedan 2013. Det var då hennes fall var aktuellt i media och föräldrarna fick se det på internet.

Mamman födde ju Haddile i Sverige men reste bara efter ett par veckor till Algeriet. Hon säger att hon sedan försökte ta reda på var Haddile fanns i Sverige men inte lyckades.

När hon fick veta det via internet reste hon och jag vill minnas även pappan hit och träffade Haddile. De har alltså erkänt henne som sitt barn och verkade angelägna om att ha kontakt. Nu undrar jag: vad har hänt? Varför har de inte fortsatt kontakten?

Jag vet inte om föräldrarna är gifta i Algeriet eller är ett par utan att vara gifta eller inte har någon relation mellan sig. Om deras släkter inte accepterar att det finns ett utomäktenskapligt barn. Om de inte kan försörja sig eller ett barn. Om deras situation överhuvudtaget är kaotisk.

Ingen av oss har något att göra med Haddiles eller hennes föräldrars privatliv. Jag önskar inte att media skriver något om detta. Jag bara undrar vad som kan ha hänt.

Tja... det troliga är väl att fosterhemsföräldrarna har obstruerat. Media stod ju på fosterhemsföräldranas sida tidigare, så de riskerar knappast ngr ifrågasättande artiklar.

Ungefär hur mycket inkasserar den här familjen per månad? Om jag minns rätt, så hade familjen tre fosterbarn.
2015-07-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är inte jag som är rasisten utan alla de inblandade som per automatik anser Frankrike och Algeriet inte är länder kapabla att uppfostra barn. Jag tycker det är skandal att fosterföräldrarna tillåtits uppfostra flickan som sin egen samtidigt som vare sig dom eller myndigheter gjort tillräckligt för att hitta föräldrarna och se till så flickan och dom återförenas. Utgångspunkten bör alltid vara att barn skall återförenas med sina biologiska föräldrar även om det kan ta några veckor eller månader innan dom lär känna varandra som barn/förälder, men här har en rad andra intressen gått före.

Det är väl ingen som påstår att Frankrike och Algeriet inte är kapabla att uppfostra barn? Man måste väl utgå från situationen för varje enskilt barn? Just detta barn var misshandlat, undernärt och hennes mamma har varit måttligt eller inte alls intresserad av henne. Vem fan lämnar sitt nyfödda barn hos folk som inte kan ta hand om henne? Ett mammaämne enligt dig! Dessutom har mamman inte hört av sig sedan dec. 2013 för att höra hur Haddile har det! Du tycker alltså att barn ska skickas tillbaka till misshandel eller till folk som inte bryr sig om barnet och inte vill ha henne?
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-07-06 kl. 20:24.
2015-07-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är väl ingen som påstår Frankrike och Algeriet inte är kapabla att uppfostra barn? Man måste väl utgå från situationen för varje enskilt barn? Just detta barn var misshandlat, undernärt och hennes mamma har varit måttligt eller inte alls intresserad av henne. Vem fan lämnar sitt nyfödda barn hos folk som inte kan ta hand om henne? Ett mammaämne enligt dig! Dessutom har mamman inte hört av sig sedan dec. 2013 för att höra hur Haddile har det! Du tycker alltså att barn ska skickas tillbaka till misshandel eller till folk som inte bryr sig om barnet och inte vill ha henne?

Nej, men jag ifrågasätter om myndigheter och fosterföräldrar verkligen gjort tillräckligt för att söka en återförening. Redan när fallet togs upp 2013 fanns mängder med frågetecken kring deras agerande. Släktingar och föräldrar kunde med lätthet hittas men ingen hade ens försökt. Istället uppfostrar man flickan till svensk (den överlägsna kulturen) och väntar på att föräldrarna skulle höra av sig. Det visade sig att dom hade alla möjligheter att ta hand om sin flicka men hade inte haft förmågan/kunskapen att söka henne. Erkänner att jag inte är påläst på vad som hänt sedan dec 2013, men ifrågasätter starkt om fosterföräldrar och myndigheter försökt skapa en återförening. Texten tyder verkligen inte på det. "Föräldrarna har inte hört av sig". Nej, men har någon i Sverige hört av sig till föräldrarna under denna period? Har man arbetat för en återförening eller har man istället låtit tiden arbeta för att på så sätt få behålla flickan? Jag anser det är ett fall av kidnappning med svenska myndigheters goda vilja, och sånt beteende måste ifrågasättas starkt. Nu är väl Haddile förlorad till Sverige men för framtida barns skull får f-n inte sånt här förekomma mer. Ett barn har rätt till sina föräldrar, sitt land och sin identitet. Det måste alltid vara prio 1. Fosterföräldrars egna intressen får aldrig sättas före.

För övrigt blir jag äcklad av snyftartiklarna i skvallermedia. "Stackars Haddile får stanna i överlägsna Sverige och slipper åka till skitländer som Frankrike och Algeriet" - det är ju faktiskt vad som står mellan raderna.
Senast redigerad av Burkgurka 2015-07-06 kl. 20:31.
2015-07-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nej, men jag ifrågasätter om myndigheter och fosterföräldrar verkligen gjort tillräckligt för att söka en återförening. Redan när fallet togs upp 2013 fanns mängder med frågetecken kring deras agerande. Släktingar och föräldrar kunde med lätthet hittas men ingen hade ens försökt. Istället uppfostrar man flickan till svensk (den överlägsna kulturen) och väntar på att föräldrarna skulle höra av sig. Det visade sig att dom hade alla möjligheter att ta hand om sin flicka men hade inte haft förmågan/kunskapen att söka henne. Erkänner att jag inte är påläst på vad som hänt sedan dec 2013, men ifrågasätter starkt om fosterföräldrar och myndigheter försökt skapa en återförening. Texten tyder verkligen inte på det. "Föräldrarna har inte hört av sig". Nej, men har någon i Sverige hört av sig till föräldrarna under denna period? Har man arbetat för en återförening eller har man istället låtit tiden arbeta för att på så sätt få behålla flickan? Jag anser det är ett fall av kidnappning med svenska myndigheters goda vilja, och sånt beteende måste ifrågasättas starkt. Nu är väl Haddile förlorad till Sverige men för framtida barns skull får f-n inte sånt här förekomma mer. Ett barn har rätt till sina föräldrar, sitt land och sin identitet. Det måste alltid vara prio 1. Fosterföräldrars egna intressen får aldrig sättas före.

För övrigt blir jag äcklad av snyftartiklarna i skvallermedia. "Stackars Haddile får stanna i överlägsna Sverige och slipper åka till skitländer som Frankrike och Algeriet" - det är ju faktiskt vad som står mellan raderna.

Haddile är inte kidnappad. Hon övergavs som spädbarn av sin biomamma. Föräldrarna har en advokat och hon har hjälpt till med kontakterna med Sverige och mamman hade lätt kunna visa intresse via advokaten. Föräldrarna träffade Haddile i december 2013 här i Sverige. Socialen har utrett bioföräldrarnas lämplighet och det är det som Migrationsverket går efter. Socialen har med största sannolikhet funnit föräldrarna olämpliga. De vet mer än oss, men bara det faktum att flickan övergavs och sedan blev misshandlad och undernärd låter inte som något bra hem för henne. Det faktum att mamman inte hört av sig sedan dec. 2013 visar också med tydlighet att hennes intresse för flickan är minst sagt svalt. Du förstår nog inte heller vad det skulle innebära för flickebarnet att vara ett barn fött utanför äktenskapet i ett land som Algeriet.
2015-07-06, 20:54
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Just detta barn (Haddile) var misshandlat och undernärt när man tog hand om henne. Och mamman verkar måttligt eller inte alls intresserad av henne. Men det ska man bortse helt ifrån enligt dig?

Så om ett svenskt blont 4-månader gammalt barn lämnas till en svensk bekant i Algeriet och vanvårdas där så ska alltså Algeriet inte skicka bebisen till sin svenska släkt utan låta henne bo i två år hos en algerisk fosterfamilj innan de algeriska myndigheterna ens eftersöker de svenska föräldrarna?

Det är ok?
2015-07-06, 20:55
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tja... det troliga är väl att fosterhemsföräldrarna har obstruerat. Media stod ju på fosterhemsföräldranas sida tidigare, så de riskerar knappast ngr ifrågasättande artiklar.

Ungefär hur mycket inkasserar den här familjen per månad? Om jag minns rätt, så hade familjen tre fosterbarn.

10k per fosterbarn plus extrautgifter va?
2015-07-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så om ett svenskt blont 4-månader gammalt barn lämnas till en svensk bekant i Algeriet och vanvårdas där så ska alltså Algeriet inte skicka bebisen till sin svenska släkt utan låta henne bo i två år hos en algerisk fosterfamilj innan de algeriska myndigheterna ens eftersöker de svenska föräldrarna?

Det är ok?

Jag förstår inte vad logiken i ditt dravel skulle vara! Flickan övergavs som spädbarn av sin biomamma. Dessutom till folk som misshandlade henne och gjorde henne undernärd. Låter det i dina öron som att en lämplig mamma skulle göra så? Socialen har utrett saken och de vet nog mer än du och jag. Migrationsverket går efter socialens utredning och sannolikt har socialen funnit föräldrarna olämpliga. Dessutom, i ditt resonemang så bortser du helt och hållet från förhållandena i Algeriet när det gäller barn och barn utanför äktenskapet. Tänk lite mer och använd hjärncellen!
2015-07-06, 21:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Haddile är inte kidnappad. Hon övergavs som spädbarn av sin biomamma. Föräldrarna har en advokat och hon har hjälpt till med kontakterna med Sverige och mamman hade lätt kunna visa intresse via advokaten. Föräldrarna träffade Haddile i december 2013 här i Sverige. Socialen har utrett bioföräldrarnas lämplighet och det är det som Migrationsverket går efter. Socialen har med största sannolikhet funnit föräldrarna olämpliga. De vet mer än oss, men bara det faktum att flickan övergavs och sedan blev misshandlad och undernärd låter inte som något bra hem för henne. Det faktum att mamman inte hört av sig sedan dec. 2013 visar också med tydlighet att hennes intresse för flickan är minst sagt svalt. Du förstår nog inte heller vad det skulle innebära för flickebarnet att vara ett barn fött utanför äktenskapet i ett land som Algeriet.

Hur frimodigt tror du egentligen sociala myndigheter agerar, när en lokal socialdemokratisk politiker är part i målet?

http://www.ostragoinge.se/politik/vara-politiker/miklos-liewehr-s/
2015-07-06, 21:05
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jag förstår inte vad logiken i ditt dravel skulle vara! Flickan övergavs som spädbarn av sin biomamma. Dessutom till folk som misshandlade henne och gjorde henne undernärd. Låter det i dina öron som att en lämplig mamma skulle göra så? Socialen har utrett saken och de vet nog mer än du och jag. Migrationsverket går efter socialens utredning och sannolikt har socialen funnit föräldrarna olämpliga. Dessutom, i ditt resonemang så bortser du helt och hållet från förhållandena i Algeriet när det gäller barn och barn utanför äktenskapet. Tänk lite mer och använd hjärncellen!

Men flickan var ju fransk medborgare!

Varför är du så rasistisk?

Du menar alltså att svenska spädbarn som överges av sina föräldrar i andra länder tillhör de länderna?
2015-07-06, 21:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
10k per fosterbarn plus extrautgifter va?

Jag har aldrig tittat närmare på det här geschäftet tidigare. Vad är "extrautgifter"? Hur mycket kan det i praktiken totalt röra sig om?
2015-07-06, 21:09
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har aldrig tittat på det här geschäftet tidigare. Vad är "extrautgifter"? Hur mycket kan det i praktiken totalt röra sig om?

Verkar kunna vara alltifrån ca 10k och uppåt... http://www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php

4 450 kr + 8 981 kr är minimum vid barnplacering?

6 304 kr + 12 632 kr är de högsta siffrorna som nämns?

Omkostnad + arvode alltså.
Senast redigerad av MoLoK 2015-07-06 kl. 21:12.
2015-07-06, 21:10
Medlem
Citat:
Men flickan var ju fransk medborgare!

Varför är du så rasistisk?

Du menar alltså att svenska spädbarn som överges av sina föräldrar i andra länder tillhör de länderna?

Vad har franskt medborgarskap med saken att göra? Ingen av föräldrarna bor i Frankrike och därför ska saken prövas mot det land som barnet kommer bo i om hon skickas till bioföräldrarna.

Rasistisk är jag inte alls, det är det du som är! Du tycker ju att barn som far illa, bara för att de råkar ha svart hår, ska skickas tillbaka till olämpliga misshandlande föräldrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in