2015-07-06, 18:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är just sånt här som ickeekonomer inte förstår sig på. Kolla gärna i den närliggande historien från exempelvis 2004-2008 vad som hände med räntan och priserna.

Gick priserna ner för att räntan gick upp?
Fast nu lånar du väl inte pengar för att köpa skithuspapper, glass och kläder? Eller övriga förbrukningsartiklar.
Så jämförelsen haltar eller hur? Eller tror du 3-4 % högre ränta och slopat ränteavdrag inte skulle påverka viljan till att trycka upp priserna?
2015-07-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Den rationella människa har fått oerhört god anledning att tro att marknaden är extremt spekulationsdriven. Att du helt ignorerar den informationen är inte det minsta nyktert.

Innan du fastnar i ordet "tro" kan vi här påpeka att det är precis vad du gör när du lutar analyser mot tioårsräntan. Det kanske eller kanske inte är en bra prognos, men det är den bästa vi har. Likt vi har information som starkt tyder på spekulationsdriven marknad, vilket kanske eller kanske inte stämmer med verkligheten.

Om du har hittat ett uns information som motsätter istället för stärker hypotesen av spekulationsdriven marknad så lägg fram det. Jag har inte sett något sådant.

Bevis saknas dock åt båda håll.
Att det finns personer som tror att det förkommer spekulation är välkänt. Framförallt då okunniga murvlar, (som får Romson att framstå som intellektuell i jämförelse), skriver ihop artiklar som vi kunde se ovan.

* en del tecknar sig för nyproducerade BR, betalar en administrativ avgift och överlåter sedan dessa inför betalning&inflyttning. Ingen boyta undanhålls marknaden. Detta kallar en del spekulation. Jag säger dock att detta inte är prisdrivande. Och det hade jag som bivillkor just för att slippa den här hjärndöda diskussionen. Den som menar att detta är prisdrivande har en tämligen hopplös bevisbörda.

* Andra köper BR och hyr ut. Detta kan kallas spekulativt om man belånar köpet. Dock undanhålls ingen boyta från marknaden och då är det inte prisdrivande. Fail även här.

* Sedan går det att hitta spekulation som är prisdrivande. Det har vi diskuterat här tidigare flera ggr. Hygglig konsensus är att det är väldigt ringa omfattning och inte på något sätt är avgörande. (Ett sådant exempel är när någon belånar sig och köper en villa, låter den stå tom, betalar drift, underhåll, ränta i from förhoppning om att gå plus i slutändan. Där har du spekulation som är prisdrivande iom att objektet undanhålls från marknaden. Men då få tror att den spekulationen är framgångsrik så ser vi knappt tomma villor).
2015-07-06, 18:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Att det finns personer som tror att det förkommer spekulation är välkänt. Framförallt då okunniga murvlar, (som får Romson att framstå som intellektuell i jämförelse), skriver ihop artiklar som vi kunde se ovan.

* en del tecknar sig för nyproducerade BR, betalar en administrativ avgift och överlåter sedan dessa inför betalning&inflyttning. Ingen boyta undanhålls marknaden. Detta kallar en del spekulation. Jag säger dock att detta inte är prisdrivande. Och det hade jag som bivillkor just för att slippa den här hjärndöda diskussionen. Den som menar att detta är prisdrivande har en tämligen hopplös bevisbörda.

* Andra köper BR och hyr ut. Detta kan kallas spekulativt om man belånar köpet. Dock undanhålls ingen boyta från marknaden och då är det inte prisdrivande. Fail även här.

* Sedan går det att hitta spekulation som är prisdrivande. Det har vi diskuterat här tidigare flera ggr. Hygglig konsensus är att det är väldigt ringa omfattning och inte på något sätt är avgörande. (Ett sådant exempel är när någon belånar sig och köper en villa, låter den stå tom, betalar drift, underhåll, ränta i from förhoppning om att gå plus i slutändan. Där har du spekulation som är prisdrivande iom att objektet undanhålls från marknaden. Men då få tror att den spekulationen är framgångsrik så ser vi knappt tomma villor).
Det är klart det är prisdrivande om du köper ett objekt, byggt eller obyggt.
2015-07-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ränta betalas av någon som lånar pengar och tas emot av någon som lånar ut pengar.

Du vet att Centralbanker sänker räntan när de vill att inflation och konsumtion ska öka.

Nu har jag svarat. Nu vill jag att du svara på det här. Kan du förklara hur en räntehöjning påverkar konsumtionen?
Fortfarande kliniskt rent från svar på min enkla fråga. Var tror HusetsEgna att ränteinbetalningarna tar vägen när de når banken?

Om man inte har så pass banala saker klart för sig borde man nog vara lite mindre stöddig och be om information istället för att påstå saker.

HusetsEgna påstår att konsumtionen minskar om räntan har stigit (till 5-7% eller där ikring får vi anta). Och då blir frågan var ränteinbetalningarna tar vägen. Vem får räntan i sina händer.
(Om du inte vet är det väl bättre att du säger det).

----------------------
Vid en boränta på 7% så har vi kanske en KPI-ökning på 5%. Och då anser RB att ekonomin är överhettad, och har höjt räntan just för att kyla ned ekonomin. Så en konsumtionsminskning välkomnas. Iaf till KPI ökningen är ca 2% och boräntorna då är ca 4%.
Men den minskningen lär bero på en reducerad kreditgivning från bankernas sida. Inte för att låntagarna betalar in ränta.
2015-07-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är klart det är prisdrivande om du köper ett objekt, byggt eller obyggt.
Kan du visa det.
2015-07-06, 18:58
Medlem
Citat:
Kan du visa det.

Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad.
2015-07-06, 19:06
Medlem
Citat:
Fortfarande kliniskt rent från svar på min enkla fråga. Var tror HusetsEgna att ränteinbetalningarna tar vägen när de når banken?

Om man inte har så pass banala saker klart för sig borde man nog vara lite mindre stöddig och be om information istället för att påstå saker.

HusetsEgna påstår att konsumtionen minskar om räntan har stigit (till 5-7% eller där ikring får vi anta). Och då blir frågan var ränteinbetalningarna tar vägen. Vem får räntan i sina händer.

----------------------
Vid en boränta på 7% så har vi kanske en KPI-ökning på 5%. Och då anser RB att ekonomin är överhettad, och har höjt räntan just för att kyla ned ekonomin. Så en konsumtionsminskning välkomnas. Iaf till KPI ökningen är ca 2% och boräntorna då är ca 4%.
Men den minskningen lär bero på en reducerad kreditgivning från bankernas sida. Inte för att låntagarna betalar in ränta.

Nu är du där och Alzheimers-gaggar igen. Jag har svarat angående ränta, den hamnar hos långivaren. Vad är din poäng?
2015-07-06, 19:10
Medlem
Citat:
Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad.
Hm, om ni inte förstod det så förväntas ni visa att handel med icke-existerande bostäder driver upp priset på existerande bostäder.
2015-07-06, 19:15
Medlem
Citat:
Nu är du där och Alzheimers-gaggar igen. Jag har svarat angående ränta, den hamnar hos långivaren. Vad är din poäng?
Det var ju inte mycket till svar. Men låt oss prova då.

Om nu långivarna får ränte-pengarna som låntagarna betalar kommer då inte långivarna att konsumera mer när räntan stiger och låntagarna konsumerar mindre?
2015-07-06, 19:17
Medlem
Citat:

----------------------

Citat:
Det var ju inte mycket till svar. Men låt oss prova då.

Om nu långivarna får ränte-pengarna som låntagarna betalar kommer då inte långivarna att konsumera mer när räntan stiger och låntagarna konsumerar mindre?
Hehehe akta så du inte kokar sönder HusetsEgna hjärna.
2015-07-06, 19:33
Medlem
Relays avatar
sitter och undrar om Kurt-Sune är en Hipster? Förnekar han det så vet jag att han är.
Det är ju Hipsters som flyttar in och få områdets status att öka och driver folk som bodde där innan från hus och hem när priserna och ockerhyrorna ökar.
2015-07-06, 19:48
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
sitter och undrar om Kurt-Sune är en Hipster? Förnekar han det så vet jag att han är.
Det är ju Hipsters som flyttar in och få områdets status att öka och driver folk som bodde där innan från hus och hem när priserna och ockerhyrorna ökar.
Hipsters bor på Söder i Stockholm, men kurt-sune bor inte i centrala Stockholm. Det har han talat om i en annan tråd. Kurt -sune har nämligen inte råd att bo i centrala Stockholm, trots att räntan är negativ och det inte finns några amorteringskrav. Jag vet inte ens om han har handdukstork hemma. Trots sina ekonomiska och sociala tillkortakommanden ger han dock gärna tips till bostadslösa ungdomar om att de ska spara sina pengar till kontantinsatsen till sin första bostadsrätt. Du förstår, kurt-sune är en ekonomisk expert. Precis som Gromph och Svenne-i-Banan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in