2015-07-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det ter sig som att du har någon föreställning om att inbetalad ränta upphör att existera. Iaf kan verkar du inte kunna föreställa dig att den kan användas till något.

Var tar den vägen då? Uppenbarligen försvinner alla inbetald ränta. Har du kanske läst på någon websida att Illuminati tar den?

Vad som försvinner är utrymmet för hushållens konsumtion.

Påstår du att höjda räntor och mindre disponibel inkomst bland hushållen inte påverkar hushållskonsumtionen? Eller menar du att bankerna kommer låna ut mer pengar till hushållens konsumtion när räntorna höjs?

Är det nåt härligt kretslopp du tänker på? Att bankerna kommer ta över hushållskonsumtionen med sina nya ränteintäkter - när hushållen själva inte kan göra det.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-06 kl. 00:31.
2015-07-06, 00:39
Medlem
Citat:
Flera verkar veta att det sker prishöjande spekulation. Men ingen verkar kunna visa det.

Är det hemligt kanske?

Fler köper lägenhet för uthyrning
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6081638

Spekulativ huggsexa på nybyggt
http://www.di.se/artiklar/2015/4/1/spekulativ-huggsexa-pa-nybyggt/

Spekulationsköp och andrahandsuthyrning
http://www.sbc.se/Aktuellt/Spekulationskop-och-andrahandsuthyrning1/

Var nu inte så fundamentalistisk och påstå att dessa fenomen inte är prishöjande.
2015-07-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Vad som försvinner är utrymmet för hushållens konsumtion.

Påstår du att höjda räntor och mindre disponibel inkomst bland hushållen inte påverkar hushållskonsumtionen? Eller menar du att bankerna kommer låna ut mer pengar till hushållens konsumtion när räntorna höjs?

Är det nåt härligt kretslopp du tänker på? Att bankerna kommer ta över hushållskonsumtionen med sina nya ränteintäkter - när hushållen själva inte kan göra det.
Är det någon som ser ovan att HusetsEgna svarar på min fråga om var hin tror att låntagarnas ränteinbetalningar tar vägen?

Själv ser jag inget spår av det.

Mest ter det sig som att HusetsEgna tror att de upphör att existera när de når banken.

HusetsEgna: Var tar ränteinbetalningarna vägen?
Svara nu på den frågan. Eller så säger du att du inte har den blekaste aning.
2015-07-06, 01:20
Medlem
Citat:
Fler köper lägenhet för uthyrning
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6081638

Spekulativ huggsexa på nybyggt
http://www.di.se/artiklar/2015/4/1/spekulativ-huggsexa-pa-nybyggt/

Spekulationsköp och andrahandsuthyrning
http://www.sbc.se/Aktuellt/Spekulationskop-och-andrahandsuthyrning1/

Var nu inte så fundamentalistisk och påstå att dessa fenomen inte är prishöjande.
Jag ser inte att någon av dessa visar att det sker spekulation som driver upp priser.

I flera fall saknas den nödvändiga belåningen. Och i inget fall undanhålls varan från marknaden. Och undanhåller man inte varan från marknaden så sker ingen prispåverkan.

Om någon ser att något sådan finns beskrivet får ni gärna göra en sådan beskrivning här.

Annars rekommenderar jag ett försök "på riktigt".
2015-07-06, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Låt hör om dina djupa kunskaper i frågan?

Hundratusentals nya arbeten och en stigande inflation ger väl indikationer åt att amerikanska räntor kan börja stiga.

Det är väl tur att det är först nu som jag blir besviken på dig. En till idiot.

Eller du har säkert rätt. Ja det är fantastiskt hur Amerika har skapat alla dessa heltidsarbeten i privat sektor till följd av nya investeringar eftersom det är det som deras riksbank så skickligt lagt grunden till. Jag ska lyssna på dig nu och lära mig en massa nya otroliga kunskaper.

2015-07-06, 05:42
Bannlyst
Citat:
Flera verkar veta att det sker prishöjande spekulation. Men ingen verkar kunna visa det.

Är det hemligt kanske?

Veta. Ja det kommer ju från rätt person, mannen som tjafsar som en kärring.

Beteendet jag pekar på är inte precis orimligt. Men Gromph kan ju påstå motsatsen vad han nu vinner på det.
2015-07-06, 07:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är väl tur att det är först nu som jag blir besviken på dig. En till idiot.

Eller du har säkert rätt. Ja det är fantastiskt hur Amerika har skapat alla dessa heltidsarbeten i privat sektor till följd av nya investeringar eftersom det är det som deras riksbank så skickligt lagt grunden till. Jag ska lyssna på dig nu och lära mig en massa nya otroliga kunskaper.

Så du sitter bara och gläfser och när ditt dravel synas så börjar du gapa och kasta förolämpningar, så låt höra varför en räntehöjning I USA är helt utesluten enligt din djupa kunskap på området?
2015-07-06, 07:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ett ruckel för 1,5 mkt vill jag inte bo i.
Problemet är att beroende på vart du bor i landet så får en väl så fin villa som en 5-8 miljoners villa i finare områden i Sthlm.
2015-07-06, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur lugnt som helst. Så här är tricket. Man köper dyrare och dyrare boende. På så sätt amorteras skulden av. 17-18% ökning är ju ändå mer på 8 miljoner än vad det är på 2 miljoner, så ju dyrare boende du har desto mer tjänar du.

Sen kan du betala kolapapper eller inkasso genom att belåna huset. Eller belåna för att spekulera på börsen. Vad som känns bäst. För att citera Kurt-Sune: " Märkligt att det finns personer som inte förstår detta. Man blir ju mörkrädd.... "
Fast nog är det en stor skillnad att ha gjort en bostadskarriär och vara ny på marknaden och maxbelånad eller nära den gränsen.
Har du en kåk för 6 milj och lån på 3 milj så har du en krockbuffert på 50 % värdetapp!
Att en fastighetskris skulle leda till att hela värdet raderas ut är helt orealistiskt.

Sen kan stora delar av den väreökningen försvinna om än tillfälligt.

Problemet är för de som fortsätter jaga uppgång och tar de 3 milj och köper något för 8-9 milj före en sättning i marknaden sker.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-06 kl. 08:07.
2015-07-06, 08:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nu står det klart och tydligt att jag efterfrågade att någon skulle visa att det förekom spekulation som var prispåverkande.

Då är det inte särskilt nyktert att komma dragande med ett påstående om att någon skulle ha påstått att det skulle ha förekommit spekulation.

Om du nu har uppfattningen att det finns ett solitt resonemang som kan beskrivas och borde klara min granskning så är det väl bara att presentera det. Vad är problemet?
När jag säger att jag välkomnar det så är det allvar.
Den rationella människa har fått oerhört god anledning att tro att marknaden är extremt spekulationsdriven. Att du helt ignorerar den informationen är inte det minsta nyktert.

Innan du fastnar i ordet "tro" kan vi här påpeka att det är precis vad du gör när du lutar analyser mot tioårsräntan. Det kanske eller kanske inte är en bra prognos, men det är den bästa vi har. Likt vi har information som starkt tyder på spekulationsdriven marknad, vilket kanske eller kanske inte stämmer med verkligheten.

Om du har hittat ett uns information som motsätter istället för stärker hypotesen av spekulationsdriven marknad så lägg fram det. Jag har inte sett något sådant.

Bevis saknas dock åt båda håll.
2015-07-06, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att beroende på vart du bor i landet så får en väl så fin villa som en 5-8 miljoners villa i finare områden i Sthlm.
Om priset "1,5 Mkr" väljs som exempel av någon utifrån att det är en summa som är möjlig att amortera av så måste jag ju titta på vad jag skulle få för det priset i mitt närområde. Annars är ju inte exemplet tillämpbart på mig.
2015-07-06, 08:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
För det första anser jag att inflation av idag är svårt att mäta och man har medvetet länge fuskat med mätningarna. Precis som Trilske säger så finns det sen saker som hänt under 15 år som kan motivera prisökningar, ett exempel kan ju vara att man tar bort fastighetskatten, det kan motivera ett högre pris. Det finns fler förklaringar, bostadsbrist där flolk söker bostad pga först ett felbyggande fram till 1990, efter det så har man byggt för lite, under 90-talet speciellt, sen har du massor av felbyggen, enstegstätade fasader t.ex, andra "nytänk" som ännu inte slagit igenom. Vi har också "tillverkat" en massa pengar och de går bara att få att försvinna om aktier och fastigheter börjar falla.

Vi kan jämföra med slutet av 80-talet, med villkoren som gällde, ingen bubbla som du ser på saken, antar jag, visp, så förändrades villkoren, arbetslösheten ökade enormt, östblocket föll vilket skapade ett "kapitalsug", ränteavdragen gick från 70 till 30%, inflationen sjönk, räntan låg högt vs inflation för den vanlige Svensson. 1995 fanns det ingen bubbla att tala om, den började komma 1999 när IT nissarna kunde börja spendera, men det var på så små områden av marknaden. Men sen började bubblan växa till sig igen, när vi fick räntesänkningar pga IT krisen, vi började också "straffas" för invandringen från forna Jugoslavien ett tiotal år tidigare, man fortsatte med invandringsindustrin så storstäderna aldrig fick tomma lägenheter, vilket de haft på 90-talet, det var aldrig svårt att få en kanske inte attraktiv men helt OK lgh för rimligt pris under 70-90-tal. Maxtaxa på dagis ger ökade möjligheter att betala mer för bostaden. Vad jag ser nu är ju problem med inkomsterna, "krisen" är evig, annars går vi under...

Så en bubbla kan alltså finnas en dag, nästa är den borta pga en förändring. Vem vet, kanske 3-d skrivaren och andra innovationer och nya sätt att tänka på kan sänka priset för att bygga hus. Peak Oil är en annan sak, fördel staden, likaså att folk gärna vill bo i städer eller lantligt, men nej, man bygger småhusområden ganska mitt ute i skogen. De saknar landet fördelar, en viss enskildhet, att kunna använda ladan till att reparera bilar eller fila på en uppfinning, odla en del mat själv osv. De gamla bruksorterna saknar charm, service, hopp och det mesta. Ingen läkare vill bo där när de med sin relativt bra inkomst och smartness kan uppleva ett kulturutbud, restauranger, valfrihet vad gäller shopping med mera. De fattiga och sjuka kan inte heller bo där, usla möjligheter till arbete och en gammal "naturlig" karriär, sjukhuset ligger långt borta så du är garanterat borta om något händer.

Nu är det väldigt låga räntor, vi har heller inget amorteringskrav, ränteavdragen står fast och många i sthlm menar att de får fundera på sitt boende om de försvinner. Det byggs inte heller många unika trevliga områden där man drar nytta av naturen.

Snygg reträtt, det fanns en bubbla för 15 år sedan, sedan dess har priserna stigit som en raket men det hindrar inte att bubblan kan försvinna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in