Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Den rationella människa har fått oerhört god anledning att tro att marknaden är extremt spekulationsdriven. Att du helt ignorerar den informationen är inte det minsta nyktert.
Innan du fastnar i ordet "tro" kan vi här påpeka att det är precis vad du gör när du lutar analyser mot tioårsräntan. Det kanske eller kanske inte är en bra prognos, men det är den bästa vi har. Likt vi har information som starkt tyder på spekulationsdriven marknad, vilket kanske eller kanske inte stämmer med verkligheten.
Om du har hittat ett uns information som motsätter istället för stärker hypotesen av spekulationsdriven marknad så lägg fram det. Jag har inte sett något sådant.
Bevis saknas dock åt båda håll.
Att det finns personer som tror att det förkommer spekulation är välkänt. Framförallt då okunniga murvlar, (som får Romson att framstå som intellektuell i jämförelse), skriver ihop artiklar som vi kunde se ovan.
* en del tecknar sig för nyproducerade BR, betalar en administrativ avgift och överlåter sedan dessa inför betalning&inflyttning. Ingen boyta undanhålls marknaden. Detta kallar en del spekulation. Jag säger dock att detta inte är prisdrivande. Och det hade jag som bivillkor just för att slippa den här hjärndöda diskussionen. Den som menar att detta är prisdrivande har en tämligen hopplös bevisbörda.
* Andra köper BR och hyr ut. Detta kan kallas spekulativt om man belånar köpet. Dock undanhålls ingen boyta från marknaden och då är det inte prisdrivande. Fail även här.
* Sedan går det att hitta spekulation som är prisdrivande. Det har vi diskuterat här tidigare flera ggr. Hygglig konsensus är att det är väldigt ringa omfattning och inte på något sätt är avgörande. (Ett sådant exempel är när någon belånar sig och köper en villa, låter den stå tom, betalar drift, underhåll, ränta i from förhoppning om att gå plus i slutändan. Där har du spekulation som är prisdrivande iom att objektet undanhålls från marknaden. Men då få tror att den spekulationen är framgångsrik så ser vi knappt tomma villor).