Citat:
Ursprungligen postat av
Kuhlmeyn
Vad innebär avgiftning? Hjälp mig för jag har ingen som helst erfarenhet av sånt.
Jag oroar mig för att jag blir av med mitt körkort och min säkerhetsklassning. Har hört tillräckligt illa om vården så man passar sig som fan.
Fast sanningen är väl den att jag borde åkt in för lvh eller vad fan det heter för typ minst 30 år sedan. Seg som man är så har man ändå klarat sig väldigt länge.
Edit! Är varken väktare eller polis. Det är mer tekniskt. (Var tvungen att skriva det av någon anledning).
Har du fast anställning har din arbetsgivare ett ansvar för att hjälpa till med rehabilitering etc om det enbart gäller alkohol. Vid missbruk av övriga droger så kan man bli sparkad istället.
Jag själv har aldrig varit på avgiftning utan brukar sluta cold turkey alternativt snabb nedtrappning, men det är oftast ett helvete som är jävligt jobbigt.
Avgiftning vad jag förstår så blir du inlagd under övervakning där de byter ut alkoholen mot stesolid som ger samma effekt som alkoholen och sen trappar de ner på stesolid under x antal dagar - och även B-vitamin1 brukar väl tillföras i höga doser om jag förstått det rätt. Kan ta allt från fyra dagar till någon vecka drygt kan jag tänka mig. Men allt det ha de koll på och det beror ju lite på hur länge man druckit och på vilket sätt.
Min uppfattning är att man mår rätt bra när man åker därifrån. Sen gäller det ju att fortsätta jobba på att vara nykter och att träna etc istället. Finns ju de som åker hem och tycker, fan vad gött - ikväll ska jag ta en öl och vips är du tillbaka i samma helvete.
Personer med mer erfarenhet får gärna rätta mig ifall det finns någon felaktig information i detta.
Vad gäller körtkort och klassning är det inget jag har koll på. Min farsa jobbade där han var tvungen att ha körkort i tjänst. Vet att han var inlagd några gånger efter sina perioder. Men det var 15 år sen +/- x år. Då var det ingen fara med sådant. Men regler ändras och är inte uppdaterad på hur det fungerar idag. Det blir ju kontraproduktivt om folk inte vågar söka hjälp när de behöver det för att de ska "straffas" av samhället.