2015-07-06, 07:56
Medlem
Snusovics avatar
Jag skulle bara gå därifrån. Man ska inte blanda sig i saker man inte har med att göra.
Citera
2015-07-06, 08:28
Medlem
Nandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Ok så bara för att ingen hjälpte dig så ska du ge igen. Moget av dig...
Man behöver inte fysiskt ingripa men att bara gå förbi utan att larma och påkalla hjälp är extremt äckligt beteende.

Japp, sjukt beteende ovärdigt ett civiliserat land. Jag misstänker dock att han/hon bara säger så för att provocera.
Citera
2015-07-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Jag skulle bara gå därifrån. Man ska inte blanda sig i saker man inte har med att göra.
Vilket krakebeteende, självklart skulle man försöka hjälpa till.
I värsta fall så letar man reda på ett tillhygge och vevar loss efter bästa förmåga för någon djävla ordning måste det vara.
Och nej det handlar inte om att spela tuff el så utan det handlar om att kan man hjälpa någon i nöd så är det ens förbannade skyldighet att ivarjefall försöka, nästa gång kanske det är en själv som ligger risigt till och behöver hjälp, men du kanske inte vill ha hjälp av utomstående om du själv blir överfallen?
Citera
2015-07-06, 09:47
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Vilket krakebeteende, självklart skulle man försöka hjälpa till.
I värsta fall så letar man reda på ett tillhygge och vevar loss efter bästa förmåga för någon djävla ordning måste det vara.
Och nej det handlar inte om att spela tuff el så utan det handlar om att kan man hjälpa någon i nöd så är det ens förbannade skyldighet att ivarjefall försöka, nästa gång kanske det är en själv som ligger risigt till och behöver hjälp, men du kanske inte vill ha hjälp av utomstående om du själv blir överfallen?

Jag hade inte räknat med någon hjälp nej.
Låt mig berätta en historia om en fd granne. Han sa ifrån (enbart verbalt) till ett par ungdomar som höll på att vandalisera. Dom knivhögg honom flera gånger och sparkade honom medvetslös när han låg ner. Idag flera år efteråt sitter han fortfarande i rullstol och kan bara använda den ena armen, hans flickvän lämnade naturligtvis krymplingen. Lite mer "krakebeteende" så hade han fortfarande haft ett bra liv.

Så; varför i hela fridens namn skulle jag riskera något liknande, för en kvinna i tillägg?

Nämnas bör kanske också att jag bor i en väldigt trygg stad, jag har aldrig känt mig hotad hemma, och i media verkar de enda brotten som nämns vara överfallsvåldtäkter på kvinnor och mord där offret är tidigare känd hos polisen, alltså ser jag det som osannolikt att jag blir en del av statistiken. Vad som händer med brottslingar och kvinnor är inte mitt problem.
Senast redigerad av Snusovic 2015-07-06 kl. 09:51.
Citera
2015-07-06, 09:53
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Låt mig berätta en historia om en fd granne. Han sa ifrån (enbart verbalt) till ett par ungdomar som höll på att vandalisera. Dom knivhögg honom flera gånger och sparkade honom medvetslös när han låg ner. Idag flera år efteråt sitter han fortfarande i rullstol och kan bara använda den ena armen, hans flickvän lämnade naturligtvis krymplingen. Lite mer "krakebeteende" så hade han fortfarande haft ett bra liv.

Så; varför i hela fridens namn skulle jag riskera något liknande, för en kvinna i tillägg?

Där blev det svårt att säga emot dig, du har en stark poäng.. Stackars jävel som råkade ut för det där enbart för sin civilkurage En hjälte i mina ögon, men det är väl en klen tröst för honom...

Själv hade jag bedömt läget- en gärningsman, kanske två- då skulle jag inte tveka och anfalla- fler än två..ja då skulle jag påkalla polis alt fler som kan hjälpa till...

Fast man vet först när det händer, antar jag...
Citera
2015-07-06, 10:56
Medlem
cosmic_dancers avatar
Varför göra skillnad om det är en svensk kvinna eller exempelvis en muslimsk kvinna som blev våldtagen?
Citera
2015-07-06, 11:00
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Varför göra skillnad om det är en svensk kvinna eller exempelvis en muslimsk kvinna som blev våldtagen?

Kan inte svenska kvinnor vara muslimer då?
Citera
2015-07-06, 11:13
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Kan inte svenska kvinnor vara muslimer då?

Dum frågeställning får dumma motfrågor. Men ja givetvis har du rätt. Tänkte skriva nyanländ men det är folk bara ett tag. En kvinna från Somalia som har fått medborgarskap här är inte nyanländ.

Kan ställa om frågan då
Varför göra skillnad på om det är en svensk kvinna eller en med synbar utländsk härkomst som blir våldtagen? Vill gärna höra er som skulle göra skillnad och varför.

Är det mer okej att våldta en kvinna med slöja från Somalia än en blondin från Dalarna?
Citera
2015-07-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Men samtidigt, om det var du som blev våldtagen hade kvinnan hånat dig och antagligen blivit tänd på gärningsmannen, en riktig uppvisning i dominans ju.

Är du helt dum i huvudet eller? Så du vet exakt hur en särskild person som råkar ha ett visst kön mellan benen tänker och tycker och hur just den personen skulle agera? Är du någon slags beteendevetare/psykolog som studerat dessa fall? Om inte, så ber jag dig att hålla käft och inte sprida ignorans. Blir bara så jävla arg och less på sånt här skit. Bara lägg av, för fan. Du skämmer ut dig själv på hög nivå, alltså.

I och med att en kvinna ofta utsätts för liknande övergrepp har de mer empati gentemot offer än någon annan, därmed är jag mycket säker på att långt fler kvinnor skulle ha ingripit än män. Kortfattat: ditt ologiska resonemang håller inte.

Jag är en fullt normalt fungerande människa med alla hästar i stallet, till skillnad ifrån VISSA HÄR, och därför skulle jag helt klart ingripa trots att jag inte är mycket till en strid. Jag skulle ha ringt 112, skrämt iväg förövaren på något vis, kanske även slå förövaren med någonting hårt i huvudet så personen svimmar om situationen nu kräver det.

Edit: By the way, det spelar ingen roll vilken etnicitet offret skulle ha haft, jag skulle ha ingripit ändå - människa som människa. Varför har vissa så svårt att förstå det?
Senast redigerad av AuCourant 2015-07-06 kl. 11:52.
Citera
2015-07-06, 11:21
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Där blev det svårt att säga emot dig, du har en stark poäng.. Stackars jävel som råkade ut för det där enbart för sin civilkurage En hjälte i mina ögon, men det är väl en klen tröst för honom...

Själv hade jag bedömt läget- en gärningsman, kanske två- då skulle jag inte tveka och anfalla- fler än två..ja då skulle jag påkalla polis alt fler som kan hjälpa till...

Fast man vet först när det händer, antar jag...

2 mot 1 är väldigt, väldigt dåliga odds. Även om du har tur och det är två otränade och svagare personer så ligger du fortfarande i underläge, är någon eller båda beväpnade i tillägg så är det kört.

Men säg för argumentets skull att det bara är en gärningsman, att du kommer från hans blindvinkel och att du hittar ett tillhygge av bättre modell (ex järnrör som ligger och skräpar). Då har du en utmärkt chans att oskadliggöra honom, men vad med det rättsliga efterspelet? Säg att du slår honom så illa att ha hamnar i koma, bryter nacken och blir invalidiserad eller t.o.m. avlider av skadorna. Det kan utan stora svårigheter anses som ett övertramp på nödvärnsrätten, jag skulle gissa på att du kan få allt mellan ett halvår och fyra för det. Lägg till evt skadestånd som följer dig i många år, tio år i belastningsregistret efter att du avtjänat domen med alla sociala svårigheter det medför (jobb, vapenlicenser, etc).
Och för vad? För att ha hjälpt en kvinna du inte ens känner, för att ha levt upp till ett könsideal varken samhället eller kvinnorna önskar? Det är naturligtvis upp till den som befinner sig i situationen att avgöra, men i mina ögon verkar det vansinnigt.

Men visst; man kan ju ringa 112 som en del svarat, iaf anonymt, men med dagens polis blir det nog mest säkring av spår och nedlagd förundersökning för risken är stor att dom inte kommer särskilt fort.

PS: naturligtvis är det en annan femma om det är en väninna eller släkting bara för att poängtera det.
Senast redigerad av Snusovic 2015-07-06 kl. 11:32.
Citera
2015-07-06, 11:49
Medlem
Beror nog på hur kåt man är. Är man riktigt kåt eliminerar man gärningsmannen och tar hela hela kvinnan för egen del. Är man lite mindre kåt, så hjälper man gärningsmannen och delar broderligt. Är man inte alls kåt, så bryr man sig inte.

(Hur seriös är den här tråden?)
Citera
2015-07-06, 12:15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Nämnas bör kanske också att jag bor i en väldigt trygg stad, jag har aldrig känt mig hotad hemma, och i media verkar de enda brotten som nämns vara överfallsvåldtäkter på kvinnor och mord där offret är tidigare känd hos polisen, alltså ser jag det som osannolikt att jag blir en del av statistiken. Vad som händer med brottslingar och kvinnor är inte mitt problem.

Du bor i en väldigt trygg stad och har aldrig känt dig hotad, och din granne förvandlades till krympling av några ungdomar. Jaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in