Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
mina muslimska kolleger, en lite yngre man och en äldre kvinna ( i slöja) anser sig bägge vara troende muslimer, vad jag kan konstatera verkar de dock leva ungefär som vilken normal svensk som helst.. Bägge är gifta med partners som jobbar som de själva och de verkar leva hyffsat jämnställt...killen hämtar ideligen på dagis och är hemma med sjuka barn etc..så jag kan faktiskt inte se nån skillnad på honom och övriga gänget kostymsvenskar. De är dock bägge högskoleutbildade i väst ( 5 år univeristet). Så kanske är där största skillnaderna egentligen ligger...( min teori) Jämnställdhet kommer med utbildning, inte i att man ändrar i koranen. fundamentalister inom islam gör massa saker som inte står i koranen...ex. separationen i moskéerna ( där kvinnor står avskilda uppe på en läktare) finns inte i koranen. Så självklart går det att leva som en modern jämnställd muslim i ett sekulärt samhälle precis som vi idag lever som moderna "kristna" i ett sekulärt samhälle.
Dina kollegor kanske fick välja partner själva vilket låter bättre än att tvingas gifta sig med sin 15 år äldre kusin tex vilket inte är ovanligt. Sabuni sa nyligen att ca 70.000 unga i Sverige är rädda för att bli bortgifta. Finns absolut inget med islam som jag gillar. Somalier måste vara den absolut värsta sorten av alla, inte ens övriga muslimer gillar dem.
Varför ska vi importera muslimerna till västvärlden, allt vore så mycket bättre om de flydde till muslimska länder.