2013-03-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
mina muslimska kolleger, en lite yngre man och en äldre kvinna ( i slöja) anser sig bägge vara troende muslimer, vad jag kan konstatera verkar de dock leva ungefär som vilken normal svensk som helst.. Bägge är gifta med partners som jobbar som de själva och de verkar leva hyffsat jämnställt...killen hämtar ideligen på dagis och är hemma med sjuka barn etc..så jag kan faktiskt inte se nån skillnad på honom och övriga gänget kostymsvenskar. De är dock bägge högskoleutbildade i väst ( 5 år univeristet). Så kanske är där största skillnaderna egentligen ligger...( min teori) Jämnställdhet kommer med utbildning, inte i att man ändrar i koranen. fundamentalister inom islam gör massa saker som inte står i koranen...ex. separationen i moskéerna ( där kvinnor står avskilda uppe på en läktare) finns inte i koranen. Så självklart går det att leva som en modern jämnställd muslim i ett sekulärt samhälle precis som vi idag lever som moderna "kristna" i ett sekulärt samhälle.

Dina kollegor kanske fick välja partner själva vilket låter bättre än att tvingas gifta sig med sin 15 år äldre kusin tex vilket inte är ovanligt. Sabuni sa nyligen att ca 70.000 unga i Sverige är rädda för att bli bortgifta. Finns absolut inget med islam som jag gillar. Somalier måste vara den absolut värsta sorten av alla, inte ens övriga muslimer gillar dem.

Varför ska vi importera muslimerna till västvärlden, allt vore så mycket bättre om de flydde till muslimska länder.
Citera
2013-03-24, 16:16
Medlem
enfindams avatar
Jag har tagit hand om ett våldtäktsoffer som blev utslängd från en bil nedanför mitt fönster en tidig söndagsmorgon. Jag hörde en mansröst som skrek och sedan en bildörr slå igen. Hon var i svår chock, skakade och gallskrek. Det var svårt att uppfatta vad hon sade, men jag fattade att hon hade varit instängd. Jag hämtade filtar och vi talade med henne tills polis och ambulans kom. Jag ställde upp och vittnade för polisen. När något sådant här händer så måste du agera, det är din förbannade plikt som medmänniska!
Senast redigerad av enfindam 2013-03-24 kl. 16:24.
Citera
2013-03-24, 16:24
Medlem
kolugns avatar
[quote][quote=Vadimi]Dina kollegor kanske fick välja partner själva vilket låter bättre än att tvingas gifta sig med sin 15 år äldre kusin tex vilket inte är ovanligt. Sabuni sa nyligen att ca 70.000 unga i Sverige är rädda för att bli bortgifta. Finns absolut inget med islam som jag gillar. Somalier måste vara den absolut värsta sorten av alla, inte ens övriga muslimer gillar dem.

Varför ska vi importera muslimerna till västvärlden, allt vore så mycket bättre om de flydde till muslimska länder./QUOTE]

Jo fick de säkerligen.
tja..de har rätt schysst arkitektur..cool musik till viss del, jäkligt vacker konst. och maten! fasen
hela fikarummet dör av avund då vår kollega lyfter på locket till sin lunchlåda..

så helt värdelösa är de ju inte. kan inget om Somalia förutom att det landet är i fullkomlig kaos...
ja du..vet inte om vi kommer så mycket längre..och vår diskussion har vandrat iväg från topic.

men tack för snacket..
Citera
2013-03-24, 16:46
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har tagit hand om ett våldtäktsoffer som blev utslängd från en bil nedanför mitt fönster en tidig söndagsmorgon. Jag hörde en mansröst som skrek och sedan en bildörr slå igen. Hon var i svår chock, skakade och gallskrek. Det var svårt att uppfatta vad hon sade, men jag fattade att hon hade varit instängd. Jag hämtade filtar och vi talade med henne tills polis och ambulans kom. Jag ställde upp och vittnade för polisen. När något sådant här händer så måste du agera, det är din förbannade plikt som medmänniska!

Det är en stor skillnad på att hjälpa ett offer när det inte föreligger någon hotbild alls som i ditt fall mot att ingripa under ett angrepp där man inte har en aning om vad omständigheterna, tänk om gärningsmannen är beväpnad, tänk om det är fler som är delaktiga i närheten osv.

Men klappa dig själv på axeln du för filten och för att du agerade nyckelvittne säkerligen under stor press för hur du hittade en tjej utanför din bostad. Jag säger inte att din handling var dålig, bra att du hjälpte henne men detta hör inte till topic. Inte på långa vägar jämförbart med att ingripa mot en pågående våldtäkt. Det du har gjort är jämförbart med att hjälpa en gammal person över gatan.

Väl mött.
/Nocet
Citera
2013-03-24, 16:51
Medlem
[quote=kolugn][quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Vadimi
Dina kollegor kanske fick välja partner själva vilket låter bättre än att tvingas gifta sig med sin 15 år äldre kusin tex vilket inte är ovanligt. Sabuni sa nyligen att ca 70.000 unga i Sverige är rädda för att bli bortgifta. Finns absolut inget med islam som jag gillar. Somalier måste vara den absolut värsta sorten av alla, inte ens övriga muslimer gillar dem.

Varför ska vi importera muslimerna till västvärlden, allt vore så mycket bättre om de flydde till muslimska länder./QUOTE]

Jo fick de säkerligen.
tja..de har rätt schysst arkitektur..cool musik till viss del, jäkligt vacker konst. och maten! fasen
hela fikarummet dör av avund då vår kollega lyfter på locket till sin lunchlåda..

så helt värdelösa är de ju inte. kan inget om Somalia förutom att det landet är i fullkomlig kaos...
ja du..vet inte om vi kommer så mycket längre..och vår diskussion har vandrat iväg från topic.

men tack för snacket..

Jo jag kände att det gled ifrån topic . Tack själv
Citera
2013-03-24, 16:55
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Det är en stor skillnad på att hjälpa ett offer när det inte föreligger någon hotbild alls som i ditt fall mot att ingripa under ett angrepp där man inte har en aning om vad omständigheterna, tänk om gärningsmannen är beväpnad, tänk om det är fler som är delaktiga i närheten osv.

Men klappa dig själv på axeln du för filten och för att du agerade nyckelvittne säkerligen under stor press för hur du hittade en tjej utanför din bostad. Jag säger inte att din handling var dålig, bra att du hjälpte henne men detta hör inte till topic. Inte på långa vägar jämförbart med att ingripa mot en pågående våldtäkt. Det du har gjort är jämförbart med att hjälpa en gammal person över gatan.

Väl mött.
/Nocet

Det där var väl ett onödigt inlägg.

Att hjälpa någon genom att hoppa in och låsa armarna på nån idiot eller puckla på nån i 1 minut för att vederbörande ska upphöra ge sig på en medmänniska är väl bra handlat. I de fall där finns vapen tror jag inte nån hoppar in.

Att hjälpa någon i svår chock, genom att sitta och hålla hand, prata, lugna och finnas där är precis lika viktigt och bra handlande. och kan vara lika stor "risk" att där finns fler gärningsmän i närheten eller att GM kommer tillbaka etc..

Bara så dumt att höja upp det ena handlandet som nått fantastiskt...och de andra som nått av mindre vikt.
tröttsamt..
Citera
2013-03-24, 17:45
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Ja, oavsett om det är en svensk eller utländsk kvinna... Hur fan mår ni egentligen?
Citera
2013-03-24, 17:54
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet

Väl mött.
/Nocet
Det är inte alls att jämföra med att hjälpa en gammal person över gatan, där har du helt fel. Det är typiskt att folk tror att man vill ha någon slags hjältegloria för att man hjälper till, något så självklart för de allra flesta. Det var inte för att framhäva mig själv jag skrev detta.
Hur skulle du ha agerat, har du erfarenhet av våldtäktsoffer?
Senast redigerad av enfindam 2013-03-24 kl. 18:24.
Citera
2013-03-24, 19:23
Medlem
Hade gladeligen dragit en rejäl frispark i skallen på en våldtäktsman. Jordens avskum.
Citera
2013-03-24, 20:04
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Själv är svaret själklart nej ,hur tänker ni?

Spelar ingen roll om det hade varit en svenska, judinna eller en svart kvinna.

Vafan ?
Citera
2013-03-24, 20:16
Medlem
Evangelions avatar
Självfallet skulle jag göra allt i min makt för att oskadliggöra avskummet, oavsett kvinnans etnicitet. Hur i all världen skulle jag kunna leva med sig själv annars, hur är ni funtade era amoraliska amöbor? Är begrepp som heder, empati och civilkurage fullkomligt främmande för folkflertalet?!
Citera
2013-03-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnum.Chroatorum
Ja, oavsett om det är en svensk eller utländsk kvinna... Hur fan mår ni egentligen?

Undra hur många slöjor som skulle hjälpa mig om jag blev påhoppad av ett arabgäng?

Självklart skulle jag ingripa om det var en pågående våldtäkt i en park tex men inte om det var uppenbart en kommunistslyna som arabgänget kelade med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in