Citat:
Ursprungligen postat av
Rebell4ever
Där blev det svårt att säga emot dig, du har en stark poäng.. Stackars jävel som råkade ut för det där enbart för sin civilkurage

En hjälte i mina ögon, men det är väl en klen tröst för honom...
Själv hade jag bedömt läget- en gärningsman, kanske två- då skulle jag inte tveka och anfalla- fler än två..ja då skulle jag påkalla polis alt fler som kan hjälpa till...
Fast man vet först när det händer, antar jag...
2 mot 1 är väldigt, väldigt dåliga odds. Även om du har tur och det är två otränade och svagare personer så ligger du fortfarande i underläge, är någon eller båda beväpnade i tillägg så är det kört.
Men säg för argumentets skull att det bara är en gärningsman, att du kommer från hans blindvinkel och att du hittar ett tillhygge av bättre modell (ex järnrör som ligger och skräpar). Då har du en utmärkt chans att oskadliggöra honom, men vad med det rättsliga efterspelet? Säg att du slår honom så illa att ha hamnar i koma, bryter nacken och blir invalidiserad eller t.o.m. avlider av skadorna. Det kan utan stora svårigheter anses som ett övertramp på nödvärnsrätten, jag skulle gissa på att du kan få allt mellan ett halvår och fyra för det. Lägg till evt skadestånd som följer dig i många år, tio år i belastningsregistret
efter att du avtjänat domen med alla sociala svårigheter det medför (jobb, vapenlicenser, etc).
Och för vad? För att ha hjälpt en kvinna du inte ens känner, för att ha levt upp till ett könsideal varken samhället eller kvinnorna önskar? Det är naturligtvis upp till den som befinner sig i situationen att avgöra, men i mina ögon verkar det vansinnigt.
Men visst; man kan ju ringa 112 som en del svarat, iaf anonymt, men med dagens polis blir det nog mest säkring av spår och nedlagd förundersökning för risken är stor att dom inte kommer särskilt fort.
PS: naturligtvis är det en annan femma om det är en väninna eller släkting bara för att poängtera det.