Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-07-05, 19:56
Medlem
bernad_laws avatar
Det här är fan som att reda ut bråk i dagis: "Gör du inte som jag vill säger jag till fröken!" "Haha jag är tuff och inte rädd för henne!"

Låt mig göra en ska väldigt klar: Om ni ser inlägg som ni anser bryta mot reglerna så tryck på knappen rapportera, inget annat. Att svamla om detta i trådarna är OT/0.06 och leder till varningar. Som ni nu troligtvis blivit varse.

Fan vi ska föreställa vuxna här, ta och bete er! /Mod
Citera
2015-07-05, 21:12
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad för slags språkregler är det som du så slaviskt följer? Man kan inte kalla Mariannes agerande rättvist. Hon är alltför partisk och jävig för det.

En åklagare som brister i neutralitet. En sådan borde vem som helst ges asyl från. Eller, ännu bättre: såna som hon borde tas ifrån fall som hon inte klarar av att sköta på ett förtroendeingivande neutralt sätt.

Flykt undan avigvisan borde det väl ändå heta.

Jag delar inte din mening om att åklagaren brister i neutralitet. Men även om så vore så berättigar inte detta till asyl eftersom det ändå faller tillbaka på att han är misstänkt för ett icke-politiskt brott. Han har ju f.ö. inte ens åtalats än så skulle det finnas brister i hanteringen så finns det ju åtminstone tre instanser i svensk domstol som kan se till att detta inte faller honom i fatet.

Jag vill påminna om att i senaste domen från HD så riktades ingen kritik mot MN utan det enda som påpekades var att det nu var läge att vara mer aktiv i och med att lång tid har gått, vilket då ansågs vara hanterat via planerat förhör. Det lär inte ta lång tid innan detta förhör är slutfört. Frågan är bara vad som händer då men det får vi återkomma till.
Senast redigerad av Anonymare 2015-07-05 kl. 22:03.
Citera
2015-07-05, 23:00
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
...Jag vill påminna om att i senaste domen från HD så riktades ingen kritik mot MN utan det enda som påpekades var att det nu var läge att vara mer aktiv i och med att lång tid har gått...

HD:s ledamöter kan omöjligen ha tyckt att det varit OK att göra absolut ingenting under mer än fyra år. Givetvis så säger man att det är hög tid att äntligen få till stånd förhör nu. Det tolkar jag som en tillrättavisning av åklagaren - gör något, fortsätt inte att sitta sysslolös.

Åklagaren har helt enkelt misskött frågan gravt. Hon har riktat in all sin energi på att få honom häktad i stället för att förhöra honom. Hur svårt kan det vara att få tillstånd förhör av en person som upprepade tillfällen sagt sig vilja bli förhörd?
Citera
2015-07-05, 23:18
Medlem
JA jobbar oförtrutet vidare och deltar på festivaler och konferenser över hela världen.

JA to be guest at film festival

Citat:
Marek Hovorka, the festival director, said in a press release that the presence of Julian Assange at the 5th Inspiration Forum, a platform for the development of themes and reflection of the present, is a unique opportunity: “We have been trying to get Mr. Assange involved in the festival’s program for over three years and we highly value his promise to participate, albeit through the mediation of the Ecuador Embassy.

JA kommer att svara på frågor!

Citat:
Visitors of Jihlava IDFF will have a unique chance to ask him various questions.

Det verkar inte så svårt att nå JA för att ställa frågor. Ny eller Isgren kanske kan nästla sig in på filmfestivalen ? I och för sig får de i så fall vänta till slutet av oktober men det är väl inget efter fem år.
Citera
2015-07-06, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Rättsprocessen spårade ur tidigt, dag 1. Både polisarbetet och åklagarens arbete skulle behöva granskas i efterhand, i en särskild kommission.

Åklagarmyndigheten har misslyckats att förhöra Assange under snart 5 år. Trots att han varit tillgänglig mer eller mindre oavbrutet under perioden och trots att han många gånger begärt att få lämna sitt vittnesmå. Att HD begär en förklaring av Riksåklagaren talar sitt tydliga språk.

Hur svårt kan det ha varit att genomföra förhöret?
Hur svårt kan det vara att ta ett flyg till Stockholm?
Citera
2015-07-06, 00:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Hur svårt kan det vara att ta ett flyg till Stockholm?
ja han är till och med omringad av en massa snälla människor som vill hjälpa honom hit! Idiot...
Citera
2015-07-06, 00:56
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Mm... Att texten innebär att någon som är föremål för rättslig prövning i Sverige tillfälligt kan överlämnas är vi helt överens om. Något som alltså, inte var sant i Storbritannien före Assange klev in på ambassaden. En ganska stor skillnad skulle man kunna tycka; Att inte kunna utlämnas alls eller att faktiskt kunna utlämnas.......

Nej, jag vill gärna att du förtydligar vilken typ av utlämningsbegäran som måste göras och exakt vilka som måste bevilja den?

Den citerade texten säger nämligen ingenting konkret om den saken, så om du nu vet något mer om det så får du gärna dela med dig. I annat fall ligger det nära till hands att tro att, i likhet med vad många påstår, regeringen, UD eller någon godtycklig myndighet kan stämpla igenom ärendet utan något som helst krav på rättslig prövning.
Det finns bara en enda typ av utlämningsbegäran och den prövas av svensk domstol (Högsta Domstolen). Regeringen kan endast förhindra att en utlämning genomförs. Regeringen kan inte ensamt besluta om en utlämning. Det enda undantaget som finns mig veterligen är i terroristlagstiftningen. Den är inte aktuell i detta fall.

Det ligger inte alls nära till hands att tro att regeringen, UD, Arbetsförmedlingen, Banverket, Olles Cykel i Borås, Migrationsverket, Försäkringskassan, Säpo, Domstolsverket, Fiskeristyrelsen ..... eller någon annan myndighet kan stämpla igenom ärendet utan något som helst krav på rättslig prövning. De som inbillar sig detta visar bara prov på utstuderad dumhet.
Citera
2015-07-06, 01:12
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jasså? vilka villkor skulle det vara?
Assange har hela tiden begärt att få hela förundersökningen innan han svarar på frågor. Detta krav har funnits med sedan slutet av 2010 och det finns med 2015.

Så sent som 24 mars 2015 uttalade sig Baltasar Garzon, en av Assanges många advokater, i fallet:
"We need to be provided access to the entirety of the proceedings, which for four-and-a-half years has been in the hands of the Swedish prosecution and not in the hands of the defence."

Det är dessa villkor som omöjliggör förhör i London eftersom förhör endast kan genomföras med den misstänktes samtycke.
Citera
2015-07-06, 01:22
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Tråden har tidigare konstaterat att Sverige både har ett utlämningsavtal och ett utlåningsavtal med USA. För att inte stöka till det så är jag tacksam om ni som tar upp dessa avtal håller isär begreppen och använder rätt namn i varje situation, annars får jag svårt att hänga med i svängarna. Det blir så lätt missförstånd annars. (om det nu inte är det som är avsikten?)
För att göra det enklare att förstå. Det finns bara en enda typ av utlämningsbegäran. Det så kallade "utlåningsavtalet" är inte annorlunda än utlämningsavtalet när det gäller hur man behandlar en utlämningsansökan. Skillnaden är bara att det så kallade "utlåningsavtalet" reglerar hur man hanterar fall då en eftersökte befinner sig i fängsligt förvar i Sverige. Då kan den fängslade "utlånas" för att ställas inför rätta i USA. Det ändrar inte den rättsliga prövningen av fallet.
Citera
2015-07-06, 01:49
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Vad gäller denna avtalstext har du rätt. Den reglerar såvitt jag kan se inte hur en utlämningsframställan beviljas, vilket rimligen måste innebära att detta som vanligt avgörs i domstol enligt lagen om utlämning.

Men begreppet "utlåning" som används i denna tråd grundar sig på lag (2000:562) om internationell rättslig hjälp i brottmål:
Citat:
29 § Efter ansökan av en annan stat får, för förhör eller konfrontation i samband med en förundersökning eller en rättegång där,
1. en person som är berövad friheten i Sverige föras över till den andra staten, eller
2. en person som är berövad friheten i den andra staten föras över till Sverige.
Av ansökan enligt första stycket 1 ska det framgå hur lång tid den frihetsberövade behöver vistas i den andra staten.
Ett överförande enligt första stycket 1 får inte ske för att den frihetsberövade ska ställas till ansvar inför domstol. Lag (2013:836).

Dvs, det skulle exempelvis kunna vara Marianne Ny som prövar om JA skall utlånas till USA.
Ge upp nu. När det gäller utlämning och "utlåning" regleras det av utlämningsavtalen och det är det diskussionen i tråden hela tiden har handlat om.

Ditt enfaldiga försök att inbilla trådens läsare att det skulle finnas en möjlighet till "utlåning" i lagen om Internationell rättslig hjälp i brottmål är riktigt dumt. Även du måste förstå att det av mig fetade innebär att man inte kan låna ut en person till USA för att personen där ska ställas till ansvar inför domstol.

Läs vad som står, tänk efter lite och ge upp. Det går inte att "låna ut" Assange till USA på ett enkelt sätt och därigenom undvika en fullständig rättslig prövning. Detta argument är ett dödfött Assange-argument. Det är därför denna typ av argument kallas zombie-argument. Det spelar ingen roll hur många gånger de vederläggs, de återuppstår om och om igen.
Citera
2015-07-06, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Ge upp nu. När det gäller utlämning och "utlåning" regleras det av utlämningsavtalen och det är det diskussionen i tråden hela tiden har handlat om.

Ditt enfaldiga försök att inbilla trådens läsare att det skulle finnas en möjlighet till "utlåning" i lagen om Internationell rättslig hjälp i brottmål är riktigt dumt. Även du måste förstå att det av mig fetade innebär att man inte kan låna ut en person till USA för att personen där ska ställas till ansvar inför domstol.

Läs vad som står, tänk efter lite och ge upp. Det går inte att "låna ut" Assange till USA på ett enkelt sätt och därigenom undvika en fullständig rättslig prövning. Detta argument är ett dödfött Assange-argument. Det är därför denna typ av argument kallas zombie-argument. Det spelar ingen roll hur många gånger de vederläggs, de återuppstår om och om igen.
Du har fel. Saken är avhandlad tidigare i tråden. 2001 års bilaterala avtal mellan Sverige och Förenta staterna om rättslig hjälp i brottmål, vilken gäller som svensk lag via Lag 2000:562, ger ett antal möjligheter, speciellt om man tummar på reglerna om samtycke, eller håller personen häktad med isolering några år för att han ska mjukna. Vi har ju redan konstaterat att åklagaren farit med osanning mer än en gång hittils, och att Assange rättigheter kränks, utan konsekvenser.

Termen som används i sammanhanget är "överföring", citat ur avtalet: "Något utlämningsförfarande skall inte behövas".
Citera
2015-07-06, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Assange har hela tiden begärt att få hela förundersökningen innan han svarar på frågor. Detta krav har funnits med sedan slutet av 2010 och det finns med 2015.

Så sent som 24 mars 2015 uttalade sig Baltasar Garzon, en av Assanges många advokater, i fallet:
"We need to be provided access to the entirety of the proceedings, which for four-and-a-half years has been in the hands of the Swedish prosecution and not in the hands of the defence."

Det är dessa villkor som omöjliggör förhör i London eftersom förhör endast kan genomföras med den misstänktes samtycke.
Du påstår alltså att du redan vet att några förhör inte kommer att hållas i London, då åklagaren inte har för avsikt att följa regelsystemet. Vilket kräver att handlingarna lämnas ut enligt all rimligt tolkning av gällande EU-rätt.

Det låter som du bekräftar det jag trodde om tolkningen att det var "problem med en del dokument", nämligen att man inte vill följa regelsystemet.

Sedan faller det på sin egen orimlighet att man bara kan genomföra förhör utomlands med misstänkta om de samtycker. Däremot kan de naturligtvis vägra svara, men det är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in