Citat:
Jag har frågat det förut.
Varför anser du att du skulle ha något slags tolkningsföreträde gällande vad som är missbruk av asyl och vad som är legitima skäl?
Du försöker ju dessutom ge sken av att bara vara lite godtyckligt insatt när det passar dina argument... Så hur kan du plötsligt inbilla dig att du skulle vara insatt nog att avgöra hur den totala hotbilden mot Assange ser ut och hur den står i förhållande till genuina asylskäl?
Varför anser du att du skulle ha något slags tolkningsföreträde gällande vad som är missbruk av asyl och vad som är legitima skäl?
Du försöker ju dessutom ge sken av att bara vara lite godtyckligt insatt när det passar dina argument... Så hur kan du plötsligt inbilla dig att du skulle vara insatt nog att avgöra hur den totala hotbilden mot Assange ser ut och hur den står i förhållande till genuina asylskäl?
Då kanske jag ska passa på att fråga varför du hävdar att jag skulle ha något slags tolkningsföreträde då jag själv aldrig påstått detta. Jag har rätt till min åsikt och att framföra den. Har det inte varit ett flertal varningar nu angående personfokus på debattörer? Så lägg ner detta, tack!
När det gäller asyl så är det en mycket viktig mänsklig rättighet. Men missbrukar man rättigheter till sådant de inte är avsedda för så urholkar man på sikt rättigheterna så att det leder till olika former av inskränkningar för de som har verkliga behov av dem. Och jag anser (utan tolkningsföreträde) att JA i samarbete med Ecuador missbrukar asylrätten. Jag hoppas verkligen att Frankrike eller något annat land inte går samma väg som Ecuador.
JA var eftersökt för ett icke-politiskt brott (våldtäkt) och skulle forslas till Sverige för att verkställa EAW:n. Just då valde han att fly borgen och söka asyl. Det är bara att läsa innan till om de mänskliga rättigheterna och då framgår det tydligt att politisk asyl inte får användas för icke-politiska brott.