Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-07-05, 14:50
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det inlägget hittar jag inte, länka till det tack. Om det står så är det en felskrivning som behöver rättas men tills du har hittat det så tror jag inte riktigt på vad du skriver. Och personangrepp kan du sluta med om du inte vill bli anmäld.
Kan du inte plocka fram lite belägg för att Ecuador skulle ha missbrukat asylsystemet som protestverktyg i politiskt spel mellan nationer istället då?

Förklara gärna även varför du tror att Ecuador använder det för att komma undan straff för icke politiska brott, när du ändå är så angelägen om att hålla isär vem som gör vad

Citat:
Ska man tolka detta som att det finns krafter i Frankrike som vill bevilja JA asyl för att knäppa USA på näsan, ungefär som Ecuador alltså? Jag tycker att asylsystemet är för viktigt för att missbrukas för politiska syften (eller för att komma undan straff för icke-politiska brott såsom våldtäkt). Syftet är att skydda den asylsökande mot politiskt förtryck och förföljelse från regimen, inte att användas som ett protestverktyg i det politiska spelet mellan olika nationer.
Citera
2015-07-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Det är intressant att läsa den text du citerar och vilka slutsatser du drar av den. Det finns ingen möjlighet att "låna ut" en person utan att denne fått den vanliga rättslig prövningen av sitt utlämningsärende. I texten står det Om en framställning om utlämning beviljas. Texten innebär att även en person som hålls i fängsligt förvar i Sverige också kan utlämnas. Något som är helt rimligt.

Hela snacket om ett förenklat utlämningsförfarande via "utlåning" är struntprat som så mycket annat som påstås. Utlämningsärenden behandlas allvarligt. I Assanges fall är det extremt osannolikt att han skulle utlämnas då de eventuella brott han gjort sig skyldig till är politiska eller militära.

Räcker det med den av dig citerade texten för att du ska förstå att tillfälligt överlämnande inte är något transportband till USA? Utlåning kan omöjligen ske utan sedvanlig rättslig prövning av utlämningsansökan.

Vad gäller denna avtalstext har du rätt. Den reglerar såvitt jag kan se inte hur en utlämningsframställan beviljas, vilket rimligen måste innebära att detta som vanligt avgörs i domstol enligt lagen om utlämning.

Men begreppet "utlåning" som används i denna tråd grundar sig på lag (2000:562) om internationell rättslig hjälp i brottmål:

Citat:
29 § Efter ansökan av en annan stat får, för förhör eller konfrontation i samband med en förundersökning eller en rättegång där,

1. en person som är berövad friheten i Sverige föras över till den andra staten, eller
2. en person som är berövad friheten i den andra staten föras över till Sverige.

Av ansökan enligt första stycket 1 ska det framgå hur lång tid den frihetsberövade behöver vistas i den andra staten.

Ett överförande enligt första stycket 1 får inte ske för att den frihetsberövade ska ställas till ansvar inför domstol. Lag (2013:836).

Villkoret för utlåning är således endast att man är frihetsberövad. Vem är det då som prövar denna ansökan? Jo:

Citat:
I övrigt prövar den instans som handlägger ärendet om de förutsättningar som gäller enligt lagen är uppfyllda. Om ansökan har givits in till Justitiedepartementet och det är uppenbart att ansökan ska avslås får ansvarigt statsråd, i stället för att vidarebefordra ansökan enligt 6 §, direkt besluta om avslag på ansökan. Lag (2015:106).

Denna instans kan vara någon som nämns här:

Citat:
6 § En ansökan om rättslig hjälp i Sverige enligt denna lag ska ges in till Justitiedepartementet, som lämnar ansökan till Åklagarmyndigheten eller till behörig domstol om inte ansökan ska prövas av regeringen.

Justitiedepartementet kan efter samråd med Åklagarmyndigheten lämna ansökan direkt till behörig åklagare.

Dvs, det skulle exempelvis kunna vara Marianne Ny som prövar om JA skall utlånas till USA.
Citera
2015-07-05, 15:17
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Taubira är justitieminister....
Givetvis. Tack för korrigeringen.
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
... Jag tror att "I would absolutely not be surprised" ska tolkas som att frågan kommer att komma upp vid nästa regeringssamanträde...
Låt oss hoppas det.
Citera
2015-07-05, 17:02
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja som en del vakna deltagare redan noterat var det inte svårt att hitta ditt inlägg. Att inte du vet vad du skriver tyder bara på att nåt saknas i knoppen.

Det är människor som du som tror att alla tjänstemän inom polis åklagarmyndighet o regeringen inte kan göra fel som är farliga. I ett sunt samhälle ska vi ha en granskning av makten o dom rättsvårdande myndigheterna. Dom är tillsatte av oss vanliga medborgare och ska hålla sig till dom direktiv som finns.

Anmäl mig bara. Jag skakar inte nämnvärt.

Du hävdade att jag hade skrivit följande, vilket visade sig vara en lögn, dessutom kryddat med personangrepp. Detta står inte i det inlägget du citerar/länkar. Ser du inte själv detta?

Citat:
Nej jag hittar inte på. Du skrev :JA använder asylen som ett protestverktyg. Svårt att minnas?

Vidhåller du att jag skrivit detta? Inte i det du länkade till i alla fall så sannolikt var det en lögn.

Jag tror dessutom tvärtemot vad du skriver att alla kan göra fel, såväl polis, åklagare och regeringen. Men jag bedömer ändå att det inte är speciellt troligt att några allvarliga fel har begåtts av MN i detta fall, speciellt med tanke på den enorma mediauppmärksamhet fallet får. Jag tror att hon dels dubbelkollar/trippelkollar allt, dessutom får hon hjälp av kollegor att kolla ytterligare några extra gånger. Men självklart kan mindre fel begås.

Du är ju inte heller felfri då du hävdar att jag skrivit saker, vilket inte stämmer, sen länkar du till något som ska vara beviset och detta inte står. Så sammantaget har jag ett ENORMT mycket högre förtroende för MN:s noggrannhet än din.
Senast redigerad av Anonymare 2015-07-05 kl. 17:12.
Citera
2015-07-05, 18:21
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ska man tolka detta som att det finns krafter i Frankrike som vill bevilja JA asyl för att knäppa USA på näsan, ungefär som Ecuador alltså? Jag tycker att asylsystemet är för viktigt för att missbrukas för politiska syften (eller för att komma undan straff för icke-politiska brott såsom våldtäkt). Syftet är att skydda den asylsökande mot politiskt förtryck och förföljelse från regimen, inte att användas som ett protestverktyg i det politiska spelet mellan olika nationer.

Ja herregud, icke-politiska brott, vad skall man svara på sånt?

Har vi en politisk brottsbalk i lagboken?
Citera
2015-07-05, 18:34
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Ja herregud, icke-politiska brott, vad skall man svara på sånt?

Har vi en politisk brottsbalk i lagboken?

Det hjälper inte att du åberopar Gud, det här är enligt Allmänna deklarationen om de mänskliga rättigheterna.

Citat:
Artikel 14
1. Var och en har rätt att i andra länder söka och åtnjuta asyl från förföljelse.

2. Denna rätt får inte åberopas vid rättsliga åtgärder som genuint grundas på icke-politiska brott eller på gärningar som strider mot Förenta nationernas ändamål och grundsatser.
Citera
2015-07-05, 18:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det hjälper inte att du åberopar Gud, det här är enligt Allmänna deklarationen om de mänskliga rättigheterna.
Du har fortfarande inte kunnat presentera några belägg för att så skulle ha skett i det här fallet...
Citera
2015-07-05, 18:41
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Nu blandar du ihop saker, du hittar på saker jag inte skrivit i det aktuella inlägget dessutom.

Det största felet från EAW:n fram till JA:s flykt undan rättvisan till ambassaden är Storbritanniens långa handläggning i kombination med JA:s överklagande. Plus att man trodde att JA var pålitlig nog att kunna hantera ansvaret som följer med borgen. Det var han inte.

Sen är det väl ingen som på förhand hade kunnat ana att JA skulle stanna så länge på ambassaden utan att han till slut skulle inse sitt eget bästa och överlämna sig, för att få ett värdigt avslut på fallet för både honom och kvinnorna. Att hans paranoia kopplat till utlämning från Sverige till USA skulle lägga sig.

När det gäller utnyttjande av asyl i politiska syften så har jag i första hand tagit upp detta vad gäller Ecuador och på senare tid Frankrike då detta har diskuterats. Bägge länderna har intresse av att knäppa USA på näsan. JA har knappast några politiska syften, hans syften tycks ha med personlig paranoia att göra plus att han vill komma undan åtal/rättegång för sexualbrotten.

Ja herregud!!! Wikileaks syfte är att frige information som kan ändra/påverka länders politik.
Citera
2015-07-05, 18:45
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Ja herregud!!! Wikileaks syfte är att frige information som kan ändra/påverka länders politik.

Åberopar Gud igen?

Asylen är personlig, det är JA som söker den och inte wikileaks. Han sökte den i samband med att han flydde borgen då han skulle föras till Sverige pga häktning på sannolika skäl för sexualbrott, alltså inget som har med wikileaks att göra.
Citera
2015-07-05, 18:56
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Åberopar Gud igen?

Asylen är personlig, det är JA som söker den och inte wikileaks. Han sökte den i samband med att han flydde borgen då han skulle föras till Sverige pga häktning på sannolika skäl för sexualbrott, alltså inget som har med wikileaks att göra.
Han sökte asyl för något helt annat än dom misstänkta sexbrotten. Detta vet du mycket väl om och det är därför du nu väljer att formulera dig att "han sökte den i samband med att".

Se till att plocka fram belägg eller sluta ljuga.
Citera
2015-07-05, 19:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Artikel 14
1. Var och en har rätt att i andra länder söka och åtnjuta asyl från förföljelse.

2. Denna rätt får inte åberopas vid rättsliga åtgärder som genuint grundas på icke-politiska brott eller på gärningar som strider mot Förenta nationernas ändamål och grundsatser.

På grund av den extrema bristen på proportionalitet i Mariannes och Sveriges sätt att jaga JA så tvivlar jag att du kan hävda att det rör sig om något genuint icke-politiskt.

Intressant - eller hur? - att deklarationen om mänskliga rättigheter har inkluderat ordet "genuint" i sin artikel 14. Det är precis som om de är ytterst medvetna om att skenbart icke-politiska anklagelser kan missbrukas för att jaga personer för vad som i grund och botten är politiska syften.

Det som EAWn söker honom för är icke-genuint icke-politiskt. Dvs enbart skenbart opolitisk. Det är välkänt att falska sexanklagelser ofta används för att jaga på politiska grunder. Det är väl bland annat på grund av sådant missbruk av skenbart icke-politiska anklagelser som ordet "genuint" finns med i artikel 14.

De rättsliga åtgärderna mot JA grundas inte genuint på icke-politiska brott. Snarare är det ett genuint EAW-missbruk och en genuin rättsskandal som Marianne har lyckats åstadkomma. Man ska vara genuint korkad för att missa det.

Lär dig skilja på genuint och ogenuint.

Det tragiska är väl att media spelat med i den genuina farsen istället för att göra en genuin granskning av den genuint politiska förföljelsen av Assange.
Citera
2015-07-05, 19:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
" ... flykt undan rättvisan till ambassaden ..."

Vad för slags språkregler är det som du så slaviskt följer? Man kan inte kalla Mariannes agerande rättvist. Hon är alltför partisk och jävig för det.

En åklagare som brister i neutralitet. En sådan borde vem som helst ges asyl från. Eller, ännu bättre: såna som hon borde tas ifrån fall som hon inte klarar av att sköta på ett förtroendeingivande neutralt sätt.

Flykt undan avigvisan borde det väl ändå heta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in