Intressant. Borgarna förlorade emellertid regeringsställning. Få se de om de kan profitera på den impotenta rödgröna rörans regering. M ger ju själv ett impotent intryck. Kan borgarna rent av, genom den skändliga DÖ, kunna komma tillbaka med kraft, som det enda rimliga valet?
Det är ju det dom hoppas iallafall. Själv tror jag att SD kommer att bli största parti inom kort. Om inte redan i år så under 2016. Precis innan midsommar kom Sentio med en undersökning som såg ut såhär:
M 23.8%
S 24
SD 22%
SD är således 2 procent ifrån största parti i den mätningen. Det kom en Yougovmätning också som gav SD 20.1 samma dag (torsdagen före midsommar). Detta faktum gör att jag tror att Alliansen inte kan komma tillbaka, utan jag tror vi inte får se en fullbordan av Reinfeldt/Borgs tänkta nyliberala låglönesamhälle i Sverige.
Jag tror dock att dom här NATO-grejerna och "svenska modellen"-attackerna vi sett från AKB kommer som en direkt fortsättning där Reinfeldt tvingades springa av scenen på valnatten. Hon spelar samma sport som Reinfeldt gjorde, och det här är en fortsättning på den politiken. Sen pratas det om en "overhaul" och ny politik yada yada. Det är mest skådebröd. Jag tror M under AKB fortfarande hyser samma mål som Reinfeldt gjorde.
Jag tror också att alternativmedia (inkluderat politik-forumet här) idag är så välbesökt i de högkvalitativa trådarna så tillräckligt många har, eller kommer att få upp ögonen för nyliberalernas rövarskiva dom ägnat sig åt. Så frågar du mig så tror jag att Alliansen är körda 2018.
Jag hoppas det iallafall, så att vi kan styra Sverige i en annan riktning än låglönejobb och havererad välfärd. Jag tror att Reinfeldt insåg slaget förlorat på valnatten med SD på 13% och därför avgick som partiledare. Ett svidande nederlag för honom. Det kan han gott ha tycker jag.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-04 kl. 14:34.
Jag tycker det börjar lykta desperation lång väg i denna osignerade ledare i Expressen.
Om det nu behöver göras någonting konkret i invandringsfrågan, varför bemödar sig då inte Expressens ledarsida med att konkretisera detta behov genom att komma med några tydliga förslag? Man vill att dagens ickepolitik ska upphöra. Ok, vad bra. Samtidigt är man själva helt svarslösa inför de problem som man själva påstår är avgörande inför framtiden. Det enda man vill ha är en "långsiktig plan" som ska se över hur "stort antagande vi kan hantera". Det skulle kunna tolkas som en diskussion om volymer. Men det sägs inte rakt ut. Att man inte klarar av att vara konkret i en fråga där man påstår sig efterfråga konkret politik måste vara en beteckning av Sveriges PK-elit i ett nötskal.
Tandlös ledare som kan konstatera att massinvandringen dubblerats från redan höga nivåer, men inte klarar av att föreslå något, det enda riktiga: drastisk strypning av inflödet. Långsiktig plan i all ära, men det som behövs är akut handlingskraft. Det enda regeringen "kan", och, den genom DÖ avskaffade, oppositionen (SD undantaget) kan, är att 'tillsätta utredning', 'utse samordnare', 'börja diskutera eventuellt underlag till en framtida skärpning' av en delmängd i tsunamin, som om den genomförs inte kommer att vara mer än en flugskit mindre i mastodontberget gödsel. Haha, det är ju en tragikomisk pekoral. MSM vill fortfarande inte säga det oundvikliga.
Delar analysen i stort, men när/om det sker en förändring kommer det inte att kunna ske i tysthet som det gjorde förr.
De skeenden du beskriver hör till en tid då svenskarna var blint auktoritetstroende och lydiga. Dessutom fanns inte internet. Makthavarna hade kurage att göra U-svängar för att de visste att alla skulle följa med och att de få som ville protestera var hänvisade till insändarsidor. Det dog ut snabbt.
Dagens makthavare är livrädda för att stöta sig med den oformliga smet som är media och sociala medier. Gör man minsta grej får man ett drev som sedan blir omskrivet som ett drev och sen utvecklas det till ett mediadrev som utnyttjar tillfället för maximal klickfest. Och dagens väljare är allt annat än blint auktoritetstroende, både vänster och höger är rebelliska individualister som protesterar högljutt mot allt. Därför går det inte att smyga någonting under radarn.
En helomvändning, snabb eller gradvis, måste absolut ske. Men tyst kommer det sannerligen inte att bli när en hel befolkning ska agera ut sin chock över att allt de trott på var bullshit.
Kan detta tänkas vara förklaringen till att man förbjöd migration/integrationsfrågor på S's partikongress i våras? Jag hade nämligen litet sådana tankar å, som skrivits om ovan......att man "anpassar" migrationen till arbetsmarknad och bostadsmarknad, utan att ta upp de laddade frågorna om migration.
Fast hennes husvagn och flintastek låter som medvetet nedvärderande, hur många grillar det idag?
Mediapacket kan liksom inte hålla sig ifrån sina fördomar.
Dock visar hon litet värme och förståelse för husvagnsfolket på GeKå's.....det är dessa som är sossarnas kärnväljare.....som i rask takt strömmar över till SD. De vill inte se sina pensionskonton tömmas, eller att deras barn inte kan få en hyreslägenhet.
Men visst, det ska säkert vara rosévin och något vegetariskt till henne och hennes gelikar........flintastek och pilsner är för proletärerna i husvagn
Jag tror att det är här vi också ska söka orsakerna till Reinfeldts besinningslösa hat mot SD. Jag tror att Borgs och Reinfeldts plan bestod av två komponenter, den ena var arbetslinjen och den andra var den samhällsdestruerande massinvandringen. Den första komponenten var öppen och det mantra genom vilket Sverige skulle masseras mjukt. Den andra komponenten skulle ske lite mer i skymundan, och här litade Reinfeldt till solidaritet från journalistkåren.
Tanken var nog att samhället mer eller mindre i tysthet skulle förfalla under massinvandringens tyngd och att Borg/Reinfeldt på eget initiativ, då tiden var mogen, skulle presentera lösningen om det nyliberala låglönesamhällets alla välsignelser. Presenterade inför fullbordat faktum skulle det svenska folket svälja de förslagna lösningarna om avreglerad arbets- och bostadsmarknad och om privatiserad välfärd.
Tyvärr så kom Internet, alternativa medier och Sverigedemokraterna i vägen och skvallrade om vad som pågick och därutöver visade fräckheten att komma med helt fel lösningar.
Naturligtvis är det så. Betänk det faktum att AKB gick ut igår (mer eller mindre i en bisats) och förklarade att hon är redo att riva upp kollektivavtal och arbetsrätt för att få in utanförskapsmänniskorna på arbetsmarknaden. Hon nämnde det precis efter första-jobbet-avdrget. Det förvånar mig att detta med kollektivavtal gick många så spårlöst förbi.......detta kanske var den viktigaste signalen i hennes tal.
Kontrollerad opposition var det första jag tänkte efter att ha läst krönikan. Aftonblaskan släpper igenom lätt kritik för att kunna fortsätta representera "arbetarfolket".
Det är ju det dom hoppas iallafall. Själv tror jag att SD kommer att bli största parti inom kort. Om inte redan i år så under 2016. Precis innan midsommar kom Sentio med en undersökning som såg ut såhär:
M 23.8%
S 24
SD 22%
SD är således 2 procent ifrån största parti i den mätningen. Det kom en Yougovmätning också som gav SD 20.1 samma dag (torsdagen före midsommar). Detta faktum gör att jag tror att Alliansen inte kan komma tillbaka, utan jag tror vi inte får se en fullbordan av Reinfeldt/Borgs tänkta nyliberala låglönesamhälle i Sverige.
Jag tror dock att dom här NATO-grejerna och "svenska modellen"-attackerna vi sett från AKB kommer som en direkt fortsättning där Reinfeldt tvingades springa av scenen på valnatten. Hon spelar samma sport som Reinfeldt gjorde, och det här är en fortsättning på den politiken. Sen pratas det om en "overhaul" och ny politik yada yada. Det är mest skådebröd. Jag tror M under AKB fortfarande hyser samma mål som Reinfeldt gjorde.
Jag tror också att alternativmedia (inkluderat politik-forumet här) idag är så välbesökt i de högkvalitativa trådarna så tillräckligt många har, eller kommer att få upp ögonen för nyliberalernas rövarskiva dom ägnat sig åt. Så frågar du mig så tror jag att Alliansen är körda 2018.
Jag hoppas det iallafall, så att vi kan styra Sverige i en annan riktning än låglönejobb och havererad välfärd. Jag tror att Reinfeldt insåg slaget förlorat på valnatten med SD på 13% och därför avgick som partiledare. Ett svidande nederlag för honom. Det kan han gott ha tycker jag.
JAg tror det vore klokt av SD att konfrontera nyliberala förslag från M och övriga allianspartier. Vissa detaljer från AKBs tal kan vara god ammunition.
Och ja, jag tror SD sett detta mönster sedan länge, och avsiktligt dragit sig mot den politiska mitten i ekonomiska frågor.
M 23.8%
S 24
SD 22%
NB: min fetning ovan.
Antingen låglönesamhälle eller massarbetslöshet genom massinvandringen. Eller så är massinvandringen av analfabeter, bidragshjon och sluga bedragare lönsamt för Sverige "på lång sikt", som det brukar heta. Vi vet att det är en brakförlust från första dagen. Sociala konsekvenser oaktade. Rent subversiv verksamhet som smörjer migrations- och godhetskomplexets legala och illegala grenar med skattepengar i hundramiljardersklassen eller mer årligen, från Sverige ensamt.
Minns Svenskt Näringslivs "motannons" i DN efter att Arnstberg och Sandelin efter långt om länge fick in sin annons i samma tidning för ett par år sen, om deras bok Invandring och mörkläggning. Igår hade ett par företrädare för Svenskt Näringslivs största branschförbund, Almega, en artikel i Dagens Samhälle:
Alla partier saknar politik för stärkt integration
Citat:
Det finns tre skäl till att integrationspolitiken inte fungerar:
1. Svensk arbetsförmedling och vuxenutbildning är ineffektiv.
Citat:
2. Bred jobbtillväxt förutsätter bättre företagsklimat.
Citat:
3. Lönesubventioner är en återvändsgränd.
Citat:
När kommer politiken ikapp verkligheten och börjar reformera?
Rubriken slår an mer av samma och ytterligare något, 'vi måste bli bättre på integration'.
Det mest resoluta och bärkraftiga för att minska integrationsproblemen är ju att minska massinvandringen till mindre eller åtminstone samma nivå som andra västländer; i princip endast godta kvotflyktingar och headhuntad arbetskraft som är närande för Sverige. Då förenas de humanitära åtagandena med en produktiv invandring. Hårda (dvs rimliga) krav för att bli svensk medborgare. Almega talar förstås i egen sak, som en intressent bland många, som använder den införstådda humaniteten som ett slagträ för att gynna sig själva och sina uppdragsgivare.
i princip endast godta kvotflyktingar och headhuntad arbetskraft som är närande för Sverige. Då förenas de humanitära åtagandena med en produktiv invandring. Hårda (dvs rimliga) krav för att bli svensk medborgare.
Det är ju nånstans här det måste hamna. Och jag utesluter inte heller riktade erbjudanden till vissa grupper om frivillig repatriering drivet av ekonomiska incitament, på sikt. Det kan ske i någon form av "demokratiunderstöd"-dräkt, så det ser bra ut att vi hjälper t.ex. grupper från Afrikas horn att bygga demokratiska samhällsinstutitioner i sina hemländer.
Vi kan hamna där. Allt beror på vilka som bildar regering 2018 och DÖs vara eller icke vara. Det som är säkert dock, är att vi kommer få se fler och fler aktörer agera i panik ju mer tillväxt som syns i opinionsundersökningarna.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-04 kl. 15:49.
Det finns inte något genomtänkt moraliskt perspktiv utan bara deklarationen: "Sverige gör rätt. Alla andra länder gör fel", som Södertäljes kommunalråd Boel Godner framför i den här debatten. Hon och likasinnade är totalt befriade från någon självkritik.
Boel Godner skulle inte klara av att utveckla sin ståndpunkt, om hon blev tillfrågad. Det är rätt, ba'fatt (bara för att) skulle hon (förmodligen indignerat) framföra.
Men, att makthavarna utnyttjar, bedrar och lurar väljarna/skattebetalarna kommer gemene man *aldrig* att betrakta som rätt - hur grötmyndigt det än slås fast av dagens svenska makthavare, att det är rätt, ba'fatt. Det här är etablissemangets Achilleshäl och fundamentet för vad Jennifer Wegerup beskriver:
Jag kan bara hålla med. Jag menar inte att det finns en genomtänkt moral. Det finns det inte, lika lite som det finns en genomtänkt värdegrund. Men det är det genomtänkta som saknas, inte moralen eller värdegrunden.
I Belinda Olssons intervju med Jimmie Åkesson tyckte jag det fanns flera exempel på hur hon förutsatte att tittarna delade denna ogenomtänkta moral, vilket ledde till konstiga situationer i utfrågningen. Det bästa var när man avhandlade Åkessons uppfattning att IS-krigare inte skulle tillåtas återvända till Sverige, utan hellre berövas sina medborgarskap och stängas ute. Belinda Olsson försökte problematisera detta i grunden enkla, rättframma ställningstagande och Åkessons var helt ointresserad av den leken - varpå Belinda Olsson plötsligt framstod som en dum gås. Mer sådant! En spade är en spade.
Och debatten du länkar till såg jag. Söte Jesus vilken smörja. Hanif Bali och Rickard Jomshof i ett hav av idioter. Toppat med Behrang Miri på slutet som "får ont i magen".
Kontrollerad opposition var det första jag tänkte efter att ha läst krönikan. Aftonblaskan släpper igenom lätt kritik för att kunna fortsätta representera "arbetarfolket".
Kontrollerad opposition förutsätter att man ännu besitter makten och initiativet. Aftonblaskan kan ha vilken intention den vill, men den kan inte styra berättelsen, 'de glada dagarna' är över. Något att glädjas åt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!