2015-07-01, 22:00
Medlem
Hegernatarens avatar
@TSK1453: du snackar ju bara framkrystade svepskäl. För dig handlar det ju uppenbarligen inte om att skydda flyktingar, besegra ISIS, säkra Turkiets gränser eller ens sätta käppar i hjulet för kurderna. Nej din heliga ko som du längtar efter är ju inget annat än ett återupprättande av det Ottomanska riket, turkarna är inte tillräckligt starka för att lyckas med detta utan ni ser då opportunistiskt det försvagade Syrien som ett lämpligt första mål. Att detta är vad du vill syns till och med på ditt användarnamn. Denna neo-ottomanism delas tyvärr även av sultan Erdogan så det är tyvärr möjligt att detta kommer ske under framkrystade "humanitära" svepskäl.

Därför Erdogan kör så hårt på islamismen förövrigt eftersom en gemensam totalitär religion är den enda ideologi som kan förena ett sådant spretigt imperium. Därmed är Turkiets och ISIS mål detsamma, båda vill ha ett kalifat, de kan bara inte komma överens om vilka som ska styra det. Tråkigt nog för turkarna är koranen en arabsupremacistisk bok, så ISIS har faktiskt bättre odds än turkarna att lyckas övertyga de andra muslimerna om sin rätt att styra över dem.
Senast redigerad av Hegernataren 2015-07-01 kl. 22:05.
Citera
2015-07-01, 22:26
Medlem
Hezbollah har nu som förväntat inlett en stor offensiv mot al-Zabadani. Staden har varit helt omringad av SAA i några månader, men har ett strategisk viktigt och skulle frigöra många man. Det kommer rapporter om att Hizbollah nu är i de västra delarna av staden, som skyddas av FSA, JaN och IS. Ryktas om att FSA i staden vill ge upp.

Sedan har YPG inlett en offensiv mot Sarrin. Verkar som att IS strider hårt för denna stad. Karta:
https://pbs.twimg.com/media/CI16qUfWsAA9tAI.jpg:large

Slutligen ny karta över Hasaka. IS slås tillbaka, YPG + NDF sammarbetar:
http://www.agathocledesyracuse.com/wp-content/uploads/2015/06/Hasakah-1-July-2015.jpg
Citera
2015-07-01, 23:17
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Internationell rätt existerar endast om det efterföljs av alla FN:s medlemsstater. Eftersom den inte efterföljs av bland annat två av de permanenta medlemmarna av FN:s säkerhetsråd (Ryssland - annekteringen av Krim och ryska styrkor inne i Ukraina samt USA - Irakinvasionen 2003. Dessutom finns massvis med andra fall där stater bryter mot internationell rätt ex Israel - Gazablockaden) så existerar inte "internationell rätt" i praktiken och om den existerar så är den inte bindande.

Det är där du har fel. Det går att komma undan internationell rätt om du själv är permanent medlem i säkerhetsrådet eller om du är Israel. Nu är ju Turkiet ett skitland så dom kommer du få smisk om dom bryter mot lagen.
Citera
2015-07-02, 00:44
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag ser att många diskuterar en eventuell turkisk militär intervention "buffertzon". Kurderna i tråden kan vara lugna, Turkiet kan inte göra någonting på kurdisk kontrollerat territorium - de vågar inte.

Det finns oerhörda mängder vapen i flöde vid norra Syrien och intill sydöstra Turkiet. Om turkisk militär väljer att driva ut kurdiska trupper från de norra delarna kommer den turkiska opinionen i Turkiet sätta sig emot detta med våld. Turkiet riskerar ett inbördeskrig och hela sin turism om de gör något. Turkiet är beroende av kurderna och kan inte som tidigare göra vad dem vill mot landets största minoritet. Det är i princip kurderna som styr i sydöstra Turkiet.

En "buffertzon" i kurdiskt kontrollerade områden i Syrien? Det kommer inte ske. Turkisk militär har vidare inte kapaciteten att säkra städer som t.ex. Qamishli - utan att titt som tätt bli utsatta för angrepp av para militära grupper. De kan försöka, men många turkiska soldater kommer mista livet och opinionen mot regeringen kommer att rasa. Detta är knappast aktuellt, vilket de flesta här inne även tycks vara överens om.

En buffertzon på IS territorium? Möjligen, men den remsan är för liten för att upprätthålla en buffertzon och åtgärden hade varit för riskfylld. Det finns flera IS-krigare/rekryterade på turkisk mark just nu och om de blir uppretade kan mycket hända.

Vidare är en sådan intervention olaglig enligt internationell rätt. Turkiet har inte rätt att upprätta en buffertzon på syriskt territorium utan säkerhetsrådets godkännande. Det finns inget stöd för Turkiets handlande internationellt. Om Turkiet skapar en buffertzon kan Iran och Ryssland skapa en liknande buffertzon i Damaskus - "av humanitära skäl". Alla förstår att Turkiet har sin egna agenda (mot kurderna) och att de inte gör detta för att rädda civila. Det är bl.a. Turkiet som låtit vapen flöda in i landet - vapen vars ammunition ofta har tömts på civila.

Detta är bland det mest okunniga inlägget jag läst på länge, vad som är förvånande är att detta kommer från en person som skryter om sin "juristutbildning" och sin "kunskap" i internationell rätt.

Citat:
Turkiet riskerar ett inbördeskrig och hela sin turism om de gör något. Turkiet är beroende av kurderna och kan inte som tidigare göra vad dem vill mot landets största minoritet. Det är i princip kurderna som styr i sydöstra Turkiet.

Detta är så felaktigt att man egentligen inte ens ska behöva ha en diskussion om detta. Turkiet är inte beroende av kurderna på något sätt alls. Kurderna styr i sydöstra Turkiet endast för att turkarna gjort reformer och tillåtit kurderna större rättigheter. Den turkiska armén kan i princip kross allt kurdiskt motstånd under loppet av några timmar. Och med motstånd menar jag organiserat motstånd, att någon gömmer sig i berg och gör några hit and run attacker lite då och då är en helt annan sak.

Turkiet kan göra vad dem vill med kurderna.

Citat:
Turkisk militär har vidare inte kapaciteten att säkra städer som t.ex. Qamishli - utan att titt som tätt bli utsatta för angrepp av para militära grupper.

Nej, verkligen inte. Dem kan bara säkra städer som Gaziantep, Diyarbakir, Erzurum...

Skulle turkiska armén gå in i Syrien så är det över på mindre än 24 timmar för YPG. Detta är bara fakta.

Citat:
De kan försöka, men många turkiska soldater kommer mista livet och opinionen mot regeringen kommer att rasa. Detta är knappast aktuellt, vilket de flesta här inne även tycks vara överens om.

Snarare raka motsatsen. PKK terroristerna kommer starta gatukravaller i alla turkiska städer, döda soldater och poliser över Turkiet, döda civila, bränna skolor, blockera vägar och så vidare vilket kommer få turkarna att rasa och stödja hårda tag mot PKK i Syrien.

Citat:
Vidare är en sådan intervention olaglig enligt internationell rätt. Turkiet har inte rätt att upprätta en buffertzon på syriskt territorium utan säkerhetsrådets godkännande.

HAHAHA!

Är du född igår eller? Vem bryr som om FNs säkerhetsråd?

USA, Ryssland, alla dessa länder startar krig utan att bry sig om FNs säkerhetsråd. Turkiet är NATO medlem, skulle dem känna sig hotad av PKK så kommer dem kunna agera i Syrien oavsett vad internationell rätt säger eftersom USA och andra NATO länder kommer ge dem sitt stöd. Precis som man gav i alla fall passivt stöd till Saudi Arabiens bombningar av Jemen, eller du kanske anser att Saudis bombningar av Jemen är legitima enligt internationell rätt?

Citat:
Om Turkiet skapar en buffertzon kan Iran och Ryssland skapa en liknande buffertzon i Damaskus - "av humanitära skäl"

Iran har inget att säga till om här. Turkiet och NATO kommer aldrig tillåta Irans armé att gå in i Syrien och Turkiets armé är mycket mäktigare och starkare än Irans, så Iran är smarta nog att inte göra turkarna förbannade. Ryssland är för långt bort och har inget att säga till om i Mellanöstern rent militärt.
Citera
2015-07-02, 00:51
Medlem
Iman2014s avatar
Kom tillbaka till detta forumet för att meddela er som följer denna syriska revolutionen, att det väldigt snart kommer påbörjas en offensiv i Aleppo av rebellerna. Slutliga slaget om Aleppo kommer snart börja. Det kan ske imorgon, eller närmaste 2-5 dagarna.

Det finns absolut inget som tyder på att regimen kan försvara sig i Aleppo, det är över.

Finns inga ord som kan beskriva hur mycket jag ser fram emot att se era reaktioner efter att slaget är över. Personer som ZuparN och andra som skrivit så mycket propaganda och nonsens, jag vill se er gråta efter att Aleppo är befriat. Ni som skrev hela tiden som papegojor i 1,5 år om hur Aleppo kommer ringas in och belägras. Nu kommer ni få se vår islamiska och muslimska vrede i Aleppo som kommer ge oss muslimer den största segern sedan kriget började i Syrien.

Den stora lärda, Sheikh Abdullah al Muhaysini från Saudi som befinner sig i Syrien har dessutom talat om 2 stora slag. Så förutom Aleppo är det ännu ett slag som kommer ske, förmodligen i Hama dem närmaste dagarna.

Följ vad som sker i Aleppo dem närmaste dagarna för det är där Syriens framtid nu kommer avgöras.
Citera
2015-07-02, 01:04
Medlem
Iman2014s avatar
Jihadister på twitter har nu talat om att slaget om Aleppo nu är väldigt, väldigt nära. Samma personer som twittrade om Idlib några dagar innan, om Jisr al Shughur och om Ariha. Dessa personer befinner sig på plats i Syrien, i Aleppo. Den stora Sheikh al Muhaysini har talat. Senaste gången lovade han en stor seger precis innan Ariha befriades, nu lovar han 2 stora slag under Ramadan.

Detta kan bli en ännu större epic än den i Idlib och Jisr al Shughur. Alla ni islamhatare kommer få uppleva en väldigt obehaglig upplevelse när ni ser Aleppo befrias. Jag kan redan se det framför mig hur personer som ZuparN kommer börja tala om Al-Qaida i Aleppo, om armenier och stackars kristna i Aleppo, om brutaliteten i islamisk lag, om Turkiet som invaderar Aleppo, om internationell lag och annat nonsens.

Men ni ska förstå en sak. Det finns endast en sak som gäller. Och det är AK-47or. Det är där kriget avgörs. Det är där dem stora segrarna sker. Idlib, Ariha, Jisr al Shughur, och nu är det Aleppo som står på tur.

Det absolut enda sättet på vilket vi muslimer kan återfå våra rättigheter i muslimska länder, är via Jihad och martyrskap. Detta är en evig regel, som inte kommer förändras. Syrien är precis som Afghanistan, en förlängning av denna gyllene regeln och principen. Och efter Aleppo står Hama på tur, denna heroiska stad som alltid gjort uppror mot Assad dynastin. 1982 kommer aldrig glömmas bort och segern där kommer bara vara början på befrielsen av hela Mellanöstern.

Som sagt, ser fram emot era reaktioner om 2-3 veckor. Dem närmaste dagarna kommer avgöra Syriens framtid.
Citera
2015-07-02, 01:10
Medlem
Citat:
Turkiet kan göra vad dem vill med kurderna.
Du glömde att det bor 22,5 miljoner kurder i Turkiet, detta motsvarar ca 1/3 av Turkiets befolkning.

Citat:
Nej, verkligen inte. Dem kan bara säkra städer som Gaziantep, Diyarbakir, Erzurum...
Kurdiska ungdomar har flertal gånger tagit över städer i Syrien, sist var det i Cizre och Hakkari. Turkiska terrorregimen var tvungen att be PKKs terroristledare att begära ungdomarna i staden lämna över kontrollen till turkiska polisen/militären.

Citat:
Skulle turkiska armén gå in i Syrien så är det över på mindre än 24 timmar för YPG. Detta är bara fakta.
Tror jag inte, YPG skulle ta sig in i städer, antingen bombar turkarna staden till ruiner, vilket leder till att omvärlden antagligen griper in. Eller så kör turkarna man mot man i städerna, och då min vän kommer turkarna få ett helvete. Kom ihåg att soldaterna inom YPG är frivilliga soldater och har moralen. Medan turkiska soldater är värnpliktiga, och skulle inte riskera sitt liv för att ta över städer inne i Syrien.

Citat:
Snarare raka motsatsen. PKK terroristerna kommer starta gatukravaller i alla turkiska städer, döda soldater och poliser över Turkiet, döda civila, bränna skolor, blockera vägar och så vidare vilket kommer få turkarna att rasa och stödja hårda tag mot PKK i Syrien.
Har kurderna några andra val?
Citera
2015-07-02, 03:05
Medlem
The-Johnnys avatar
Nån som läst detta? - http://rt.com/news/270973-rebels-syria-isis-execution/

Nu har en terroristgrupp i Syrien avrättat några IS-terrorister. Komiskt när terrorister dödar varandra.
Citera
2015-07-02, 03:11
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Nån som läst detta? - http://rt.com/news/270973-rebels-syria-isis-execution/

Nu har en terroristgrupp i Syrien avrättat några IS-terrorister. Komiskt när terrorister dödar varandra.

Jag skriver ner dina ord nu, och jag kommer se din reaktion om några veckor. Du kallar vanliga syrier för terrorister som kämpar för att befria sitt land. Jag kommer njuta av din reaktion när landet största stad befrias.
Citera
2015-07-02, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag skriver ner dina ord nu, och jag kommer se din reaktion om några veckor. Du kallar vanliga syrier för terrorister som kämpar för att befria sitt land. Jag kommer njuta av din reaktion när landet största stad befrias.
Jag förstår inte riktigt än vem du stödjer i denna konflikt, ISIS, AlNusra, FSA eller en annan part?
Citera
2015-07-02, 04:05
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Jag förstår inte riktigt än vem du stödjer i denna konflikt, ISIS, AlNusra, FSA eller en annan part?

Jag stödjer det syriska folket. Alltså FSA, Nusra, Ahrar al Sham, Jaish al Islam och andra islamiska grupper som kämpar för att befria Syrien. IS krigar inte för det syriska folket men mot det syriska folket.

IS använder runt 70 % av sina resurser för att bekämpa rebellerna i Syrien, 20 % mot YPG och 10 % mot Assad regimen.
Citera
2015-07-02, 04:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag stödjer det syriska folket. Alltså FSA, Nusra, Ahrar al Sham, Jaish al Islam och andra islamiska grupper som kämpar för att befria Syrien. IS krigar inte för det syriska folket men mot det syriska folket.

IS använder runt 70 % av sina resurser för att bekämpa rebellerna i Syrien, 20 % mot YPG och 10 % mot Assad regimen.
Då är vi överens om att IS är ond skapelse i alla fall. Jag tror faktiskt att ISIS lägger snarare 70% på Irak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in