2014-10-07, 02:53
Medlem
Att säga att YPG slåss som kvinnor i Kobane är bara löjligt.
Denna offensiv är mer en dubbelt så stor som den i Taqba och vi såg hur lång tid det tog innan SAA rymde trots moderna vapen och flygunderstöd.

YPG har kämpat hårt trots fienden har överlägsna vapen. Howitzer med en effektiv räckvidd på 24km kan inte YPG göra ett skit mot. Minst 40 tanks som YPG inte heller kan göra så mycket åt.

Sen så hör jag folk skriva att Kobane är fortfarande i YPG kontroll pga koalitionen. Återigen, bs. Flygbombningarna har haft 0 effekt på deras offensiv. Staden har inte fallit pga de heroisk insatserna av YPG.

Med det sagt så tror jag staden kommer falla pga de jag nämnde innan; fienden är resursmässigt överlägsen.
Citera
2014-10-07, 03:31
Medlem
Brittisk BBC journalist hamnar i tjafs med syrisk medborgare angående Syrien.

www.liveleak.com/view?i=b1c_1412638197

Vem av dem ljuger?
Citera
2014-10-07, 11:50
Medlem
bernad_laws avatar
Nu är det slut med det sekteristiska bajskastandet, jag kommer varna var och en som fortsätter tjafsa. /Mod
Citera
2014-10-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Då hade jag ju rätt. Alltså talar Obama med kluven tunga då han lovar rättvisa. Han vågar inte av politiska skäl. Vem skulle i så fall fara honom i strupen om vi leker med tanken att han skulle förvandla terrängen runt den lilla staden Ayn-Al-Arab till ett brinnande inferno av vit fosfor och allt levande där upphörde att existera?

Knappast FN, skulle jag tro. Jag skulle öppna en flaska gott franskt bubbel och skänka en liten tanke åt de oskyldiga som offrades, men samtidigt glädja mig precis som när jag plockar och eldar fästingar från kattens skinn.

Obama gick till val på att avsluta Irak-kriget, så främst är det hans politiska motståndare, t.ex. Hillary Clinton eller den starka republikanska falangen som är hårdast insyltad i Israelpropaganda och vapen och oljelobby som är hans huvudmotståndare. På marken skulle jag tro Amerikanarna faktiskt skiter i om de skulle få fler ovänner. Viktigare är att undvika dålig publicitet på hemmaplan och inte spräcka budgeten mer än nödvändigt (därav kommer USA aldrig att på egen hand lösa konflikten)
Mer än några få soldater som kommer hem i liksäckar är värre än att man eventuellt skulle pulverisera hela omgivningen till Kobane/Ayn-Al-Arab både i USA:s politiska ledning samt i allmänhetens ögon.

Mer eller mindre alla parter på marken har vid något tillfälle krigat mot Amerikaner någon gång i Irak-kriget och kan utan tvivel göra det igen. Man besegrade aldrig Sunni-upproret med vapenmakt utan mutade dem för att få slut på våldet (som mest var över 100000 Irakiska Sunni-soldater fast avlönade av USA.. vad gör de idag? har de blivit bönder och fåraherdar eller rentav slaktare i IS-armèn?).

Så ja, Obama talar definitivt med kluven tunga, skramlar med tomma tunnor eller vad man vill kalla det då ingen i USA verkligen vill stå bakom de åtgärder som krävs för att ordna upp situationen. Allt de kan erbjuda är bomber vilket lika gärna kan slå tillbaka så att tidigare fiender åter blir fiender etc, man kan iallafall inte inte få till en slutgiltig lösning genom att bara bomba.
Citera
2014-10-07, 11:56
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
Inavlade mongol-turkar som Yasko tillhör jordens avskum.

Att folk ens kritiserar kurdernas kamp mot IS när dom istället borde stödja den då kampen inte endast berör kurder och Kurdistan utan kan komma att påverka stora delar av Asien och Europa (i framtiden).
Ett folk på endast 2 miljoner, omringat av vargar och hyenor, lyckas stå emot världens brutalaste och rikaste terrorgrupp med endast lätta vapen som till mestadels består av Kalashnikovs, RPG och andra maskingevär, är något enastående och jag garanterar alla att väldigt få folkgrupper hade stått kvar med fiender som IS. IS har dessutom flertalet amerikanska pansarvagnar och andra tunga vapen, vilket kurderna inte har. Ändå har ni mage att klanka ner på YPG osv. Fy på er, jag blir illamående.

Problemet är ju att dom inte lyckas stå emot.

Alla här i tråden är förmodligen på YPGs sida, dock är vi realistiska.

Jag förstår mig inte på det här resonemanget att man har dåliga vapen. Vietnam besegrade USA med bara AKs.
Kurderna i Kobane måste blir mer kreativa och påhittiga, bygg gångar under gjorden, gör fällor, gör livet till ett helvete för den som försöker sig på att inta staden.

Man har haft 3 år på sig att göra staden ordentligt befäst, och man har definitivt inte lyckats, ur det perspektivet är man en riktigt urusel krigare.
Citera
2014-10-07, 12:15
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Etnisk rensning, fin kille den där Erdogan.

Ankaras kriminella och korrupta regim lovade att hjälpa kurderna i Kobane i en CNN-intervju igår.
Ganska magstarkt av Ahmet Davutoglu att blåljuga inför omvärlden då bilder på passiva tanks kablades ut.

Davutoglus tomma ord om "våra bröder" är detsamma som att spotta Kobanes kämpar i ansiktet.

Citat:
"We will do everything possible to help people of Kobani because they are our brothers and sisters. We don't see them as Kurds or Turkmen or Arabs. If there is a need of intervention to Kobani, we are telling that there is a need of intervention to all Syria, all of our border."
http://edition.cnn.com/2014/10/06/world/meast/amanpour-davutoglu-interview/
Citera
2014-10-07, 12:30
Medlem
Yaskos avatar
Ankara har hållit sitt ord också. 160.000 av de har flytt och fåt hjälp. Turkiet menar humanitärt hjälp, inte att skicka vapen till PKK/PYD, det vore som att förvänta sig att USA ska hjälpa Al-Qaide.

Inte turkarnas fel att PKKurder är urusla krigare. De är ganska korkade också, en talesman för KDP uttalade sig i AA idag och säger att de KRG visst erbjöd PYD hjälp men dessa sa att de skulle försvara Kobane själv, nu ser vi hur det går, rakt åt helvete.

Att sen att PKKs politiska gren HDP röstade nej till förslaget att ge mandat för Turkiet att gå in i Syrien gör ju saken inte bättre. Man kan inte säga nej i parlamentet om mandat att intervenera och sen kräva turkisk ingripande.

Det värsta är att PKKurderna har gått ut i gatan och bränt bilar, bussar slängt molotovkoktails höger och vänster i Turkiet igårkväll. Det gör opinionen knappast mer PKK-vänligt precis. Vad fan ska man ingripa för att hjälpa PKK terrorister?
Citera
2014-10-07, 12:50
Medlem
Hade Kobane ens varit i denna situationen om det inte varit ypg som styrt? Om det hade varit ett mindre extremt parti så kanske omvärlden hade varit mer beredda att hjälpa, likt krg? Om så är fallet, hur kommer det sig inte då att ypg får en del av skulden? Isf vore ju deras illvilja att dela med sig av makten en direkt orsak till kurders lidande?
Citera
2014-10-07, 12:58
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Gärna. Jag förstår ganska mycket vad som sägs. Du får gärna analysera videon. Trupperna som evakueras ser inte ut att vara stridsdugliga. Man har ändå ett visst eldunderstöd. Stora frågan är varför detta är någonstans?
Att översätta är lätt men analysera är är svårt.
Det sägs inte mycket i videon, Assads hundar fly, allahuakbar, regimens soldater lämnar, allahuakbar , regimen soldater dör osv, någon pratar i radio, ger order men det ljudet är inte bra och kan inte höra vad han säger, bara några får ord.

Analysera är svårare, SAA/NDF finns inte i området vad jag vet, enligt videons text är det filmat i Haritan norr om Aleppo, kolla kartan
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/p180x540/10476552_702920626467188_6193774866339474945_o.jpg

De som "flyr" verkar inte ha bråttom, de promenerar, även de med 0 militärträning vet att man ska ducka när någon skjuter på .

SAA har inte nått området så om de som flyr är SAA så är videon ca 2år gammal men postad med nytt datum.
Eller är det strider mellan olika grupper, alltså det är inte SAA i videon.
Senast redigerad av soria 2014-10-07 kl. 13:16.
Citera
2014-10-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Att översätta är lätt men analysera är är svårt.
Det sägs inte mycket i videon, Assads hundar fly, allahuakbar, regimens soldater lämnar, allahuakbar , regimen soldater dör osv, någon pratar i radio, ger order men det ljudet är inte bra och kan inte höra vad han säger, bara några får ord.

Analysera är svårare, SAA/NDF finns inte i området vad jag vet, enligt videons text är det filmat i Haritan norr om Aleppo, kolla kartan
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/p180x540/10476552_702920626467188_6193774866339474945_o.jpg

De som "flyr" verkar inte ha bråttom, de promenerar, även de med 0 militärträning vet att man ska ducka när någon skjuter på .

SAA har inte nått området så om de som flyr är SAA så är videon ca 2år gammal men postad med nytt datum.
Eller är det strider mellan olika grupper, alltså det är inte SAA i videon.

Eller är det

Jag kollade inte filmen, men det är väl lite filmer från helgens motoffensiv i handarat?
Citera
2014-10-07, 13:15
Medlem
sorias avatar
Fler och fler vågar säga sanningen om vem som stödjer terroristerna i Syrien, vi har hört det från en USA general, från Biden och nu från en engelsman
General Jonathan Shaw, Britain's former Assistant Chief of the Defence Staff, says Qatar and Saudi Arabia responsible for spread of radical Islam
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/11140860/Qatar-and-Saudi-Arabia-have-ignited-time-bomb-by-funding-global-spread-of-radical-Islam.html

En video alla måste se om hyckleriet och stödet av terroristerna
https://www.facebook.com/video.php?v=744458308968901

I mötet mellan Iran och Ryssland lovade Putin hjälpa Syrien till varje pris, ett löfte eller politisk skitsnack?
http://awdnews.com/top-news/9934-putin-we-will-defend-syria%E2%80%99s-assad-from-the-american-plots-regardless-of-all-possible-c osts.html

Turkarna pressar Salih Muslim att anfalla Assad, tror ni Muslim kommer underkasta sig turkarna som Öcalan gjorde?
http://www.hurriyetdailynews.com/ankara-urges-pyd-leader-to-join-ranks-of-free-syrian-army-against-al-assad.aspx?pageID=238&nID=72545&NewsCatID=510

Precis som för ett år sen när hotet från USA var aktuell har även nu flera rebeller byt sida, flera officerare som deserterat 2012 har ångrat sig och vill ansluta sig till SAA igen, tack vore hoten av turkisk/NATO invasion
https://www.facebook.com/video.php?v=1478880265716958

Fler flyktingar återvänder från Libanon till de rensade områden, dessa är på väg till Adra
http://en.alalam.ir/news/1638016
Citera
2014-10-07, 13:17
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Jag kollade inte filmen, men det är väl lite filmer från helgens motoffensiv i handarat?
Handarat är under SAA kontroll sen en vecka ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in