Citat:
Ursprungligen postat av
FBMinchia
Då hade jag ju rätt. Alltså talar Obama med kluven tunga då han lovar rättvisa. Han vågar inte av politiska skäl. Vem skulle i så fall fara honom i strupen om vi leker med tanken att han skulle förvandla terrängen runt den lilla staden Ayn-Al-Arab till ett brinnande inferno av vit fosfor och allt levande där upphörde att existera?
Knappast FN, skulle jag tro. Jag skulle öppna en flaska gott franskt bubbel och skänka en liten tanke åt de oskyldiga som offrades, men samtidigt glädja mig precis som när jag plockar och eldar fästingar från kattens skinn.
Obama gick till val på att avsluta Irak-kriget, så främst är det hans politiska motståndare, t.ex. Hillary Clinton eller den starka republikanska falangen som är hårdast insyltad i Israelpropaganda och vapen och oljelobby som är hans huvudmotståndare. På marken skulle jag tro Amerikanarna faktiskt skiter i om de skulle få fler ovänner. Viktigare är att undvika dålig publicitet på hemmaplan och inte spräcka budgeten mer än nödvändigt (därav kommer USA aldrig att på egen hand lösa konflikten)
Mer än några få soldater som kommer hem i liksäckar är värre än att man eventuellt skulle pulverisera hela omgivningen till Kobane/Ayn-Al-Arab både i USA:s politiska ledning samt i allmänhetens ögon.
Mer eller mindre alla parter på marken har vid något tillfälle krigat mot Amerikaner någon gång i Irak-kriget och kan utan tvivel göra det igen. Man besegrade aldrig Sunni-upproret med vapenmakt utan mutade dem för att få slut på våldet (som mest var över 100000 Irakiska Sunni-soldater fast avlönade av USA.. vad gör de idag? har de blivit bönder och fåraherdar eller rentav slaktare i IS-armèn?).
Så ja, Obama talar definitivt med kluven tunga, skramlar med tomma tunnor eller vad man vill kalla det då ingen i USA verkligen vill stå bakom de åtgärder som krävs för att ordna upp situationen. Allt de kan erbjuda är bomber vilket lika gärna kan slå tillbaka så att tidigare fiender åter blir fiender etc, man kan iallafall inte inte få till en slutgiltig lösning genom att bara bomba.