Citat:
Ursprungligen postat av
TSK1453
Ytterligare en spik i Assads kista. AKP måste förbereda för en Cypern reloaded i Syrien för det kommer råda total anarki och laglöshet där.
Jag skulle väldigt gärna höra
varför det kommer råda anarki i norra Syrien. Av alla faktioner i det syriska inbördeskriget, anser jag att de med
mest kontroll över sina områden är de enda relevanta i norra Syrien.
IS har stenhård kontroll, och möter inget inre motstånd från populationen.
De områden tillhörandes al-Assad räknas som Syrien, och de har syrisk administration och följer Syriens lagar (vad jag vet), och inget tyder på laglöshet här. Precis som sin far Hafez råder det kontroll här, inga motståndare får gå ostraffade och man ska ha en lydig befolkning.
YPG kontrollerar en etniskt homogen population som lägger sitt förtroende hos nästan enbart YPG. De icke-kurdiska områdena styrs av arabiska stammar (finns det fler än Shammar-stammen? Arabfaktionerna är inte min grej

) och diverse FSA-grupperingar. Inget tyder på laglöshet här.
Citat:
Det är fan bäst att Erdogan har en plan. Ring saudierna och andra relevanta parter och sedan en blixtsnabb annektering av regionerna jag nämnde innan någon fattat vad som händer. Vill inte men måste göras för regionens bästa
Om du tror Turkiet, och saudierna, kan komma undan med detta utan
ödesdigra konsekvenser, sätter du nog för högt förtroende hos dem. För att göra detta lite enklare kan vi lägga upp det på detta vis:
Vilka relevanta utrikespolitiska parter skulle vara starkt
emot en sådan handling? Främst
USA, Israel och
Iran. Även Ryssland har ett kort i spelet, men de är inte tillräckligt investerade i konflikten för att engagera sig särskilt mycket.
Vilka relevanta utrikespolitiska parter skulle vara
för en sådan handling? Främst
Saudi Arabien.
Ser du vart detta leder? Inte nog med att Turkiet redan fullkomligt gjort bort sig i denna konflikt, utan de ska även initiera diplomatiskt självmord?
Om Turkiet går in kommer de dessutom väva ihop Iran och USA mer i Syrien-/Irakkonflikten, samtidigt som Israel aktivt kommer motarbeta nyosmanska försök till inflytande i landet. Om vi dessutom tittar på vilka Iran har i sin ficka blir utgångspunkten för Turkiet ännu sämre: Iran har Baghdad, Hezbollah och Damaskus i sin ficka. USA har Jordanien, och tro det eller ej, Saudiarabien

Om du verkligen tror Saudierna har ballar nog att göra sådana handlingar utan godkännande från pappa Amerika är du vilse, och det finns inga som helst tecken på att USA vill ge Erdogan ännu mer mark och inflytande i regionen. Han började som en hund med relativt löst koppel, vars grepp nu nästintill är icke-existerande. Han vet att han inte kan göra vad som helst, men han tror sig kunna göra det mesta.
Lägg även till inrikespolitiska problem, som att PKK lanserar nya attacker och att den kurdiska befolkningen i Bakur går till gatorna (
Serhildan). Turkiet kommer ha kaos på alla fronter, samarbete med USA kommer omedelbart upphöra, Iran och Israel kommer bli ännu fientligare. Jag tror Yasko (det kanske är du som brukar säga det?) brukar tala om att YPG är MENA:s Nordkorea. Hmm, undrar vad detta skulle göra Turkiet? Erdogan kanske kommer motsvara Kim Jong-Un?

De verkar ha likadana aspirationer iallafall, lol.
Citat:
Se också till att alla civila skyddas från YPG och från islamisterna.
Angående det fetstilta har jag ingen kommentar, utöver följande mening: det är inte YPG som beväpnar jihadistiska grupper vars mål är att överkasta sig minoritetsreligioner och tvinga hela befolkningar under sharialagar. Det förefaller rätt tydligt vems handlingar det är som orsakar förödelse för civilbefolkningen.