Det här är vad jag tycker. Jag kan alltså tycka fel, men har rätt enligt mig själv
Bra moderator är någon som är tydlig i tråden vad som gäller. H*n får gärna hoppa in i tråden och skriva tydligt om något börja balla ur och påpeka att användarna ska skärpa sig. Kanske är svårt men skulle också vara uppskattat om moderator kunde "försvara" sådana som får för mycket personpåhopp mm. Men det kanske inte är möjligt iof
Tror jag har erfarenhet av att ny moderator hoppar in och ändrar regler i tråden utan att annonsera detta i tråden, likväl så flyttades del av konversation till annan tråd utan annonsering, det var mindre uppskattat. Man fattar ju att moderator är en människa och ej en robot så ibland kan det bli fel, de får man ha överseende med, men om de kommer märka att de gör fel någon gång är ett litet förlåt nog en bra sak att posta
Bra moderator svarar på mail och ger även återkoppling om man rapporterar någon annans inlägg eller hot i inboxen. Även om moderator inte håller med en användare som mailar eller anmäler, bör en moderator svara så man iallafall vet att moderator läst mailet. Det kan också vara viktigt för en användare att få svar på sina frågor, så en moderator som svarar på frågor är bra. Bra moderator följer med i tråden och läser det mesta. Bra moderator är någon som är lugn och trygg i sig själv och inte hetsar upp sig.
En bra moderator får gärna ha egna värderingar och ståndpunker men respektera att andra kan tycka olika. Det är extra plus när moderator är aktiv i trådar där vederbörande är insatt kunskapsmässigt. Det uppskattas när de är lite som en bra lärare som håller koll på att fel svar inte görs till trådsanningar t ex.
En bra moderator kollar också i denna tråd för att ta reda på vad användarna tycker är bra med de och tar till sig det man skriver på ett positivt sätt så de vet hur de kan bli bättre

Nu kommer jag inte på något mer för tillfället men återkommer när jag kommer på mer