2015-06-30, 20:48
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du måste skilja på vad yppandeförbud innebär och varför yppandeförbud påbjuds.

Svaret på dessa bägge frågor motsäger inte mitt påstående om smussel i utredningen.
Snarare förstärker detta faktum mitt påstående om onödigt smussel. Jag vidhåller
alltså.
Varför måste man det?
Även utan yppandeförbud så kunde både polis och åklagare varit tysta som muren utåt, försvararna däremot har inte så mycket att förlora på att pratat om svag bevisföring eller att utredningen försvåras på något sätt.
2015-06-30, 20:48
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du glider på verkligheten. Försvararen sa något i stil med, DNA och liknande. Det är inte alls uppenbart att man har hittat den häktades DNA på en olämplig plats, det kan till exempel handla om fingeravtryck eller sperma.

Ett mord har begåtts i ett utrymme där den misstänkte tidigare kan ha spillt sperma eller avsatt ett fingeravtryck, vad bevisar det?
Sperma innehåller DNA.
2015-06-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Yppandeförbudet gäller alla som på något sätt är inblandade i förundersökningen.
All kommunikation utanför denna krets sker genom förundersökningsledaren.

Detta är för att det inte går att driva en mordutredning via massmedia.

Men polis och åklagare har väl uttalat sig, samtidigt som advokaterna inte har kunnat göra det pga yppandeförbudet? Så uppfattar jag det iallafall, och det är därför jag undrar varför yppandeförbudet skulle gälla advokater men inte åklagare.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, när man lyssnar på åklagaren så berättar han ju bland annat att mannen är misstänkt på sannolika skäl och menar att det är rimligt med fyra veckor att utreda vidare, tingsrätten
är enig i det. Ett omfattande material, så uppfattar jag skälet till fyra veckor.
Det är naturligtvis det huvudsakliga skälet. Men för att en domstol ska gå med på det, krävs lite marginal till de sannolika skälens nedre gräns.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FARBAUTE
Domare och åklagare nämner det som att man har teknisk bevisning som binder honom till brottet.

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/

Läst artikeln. ingen nämner att han kan bindas vid brottet, det enda som nämns är stärkt bevisning vilket är lite annorlunda mot "bindas vid brottet". varför är det så svårt för FB folk i allmänhet att fatta skillnaden?
2015-06-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
"– Jag har en bild av hur det hela kan ha gått till men det återstår flera pusselbitar. Vi har tagit ytterligare ett steg i utredningsarbetet och då hamnar vi i det här läget, säger Lars-Göran Wennerholm, till TT.
Det är teknisk bevisning som har stärkt misstankarna mot den äldre, 35-årige, brodern – och samtidigt försvagat misstankarna mot den yngre 31-åringen."
http://www.svd.se/flashmordmisstankt-slapps?ref=yfp

Hur det hela har gått till kanske vi aldrig får veta, såtillvida det inte kommer ett erkännande, och en redogörelse för hela förloppet. Exakt vad den tekniska bevisningen består av, framgår inte.
Men det är väl bara att hålla tummarna för att de haffat rätt person, och att bevisningen är övertygande.
Kan väl inte vara nåot annat än DNA? Möjligtvis fingeravtryck.
2015-06-30, 20:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FARBAUTE
Med anledning av dagens flitiga diskussion om vilken typ av teknisk bevisning det handlar om, så säger domare Göran Hansson i slutet av detta klipp att det handlar om teknisk bevisning som kan knyta den misstänkta till brottet. Således inte enbart till några suspekta platser eller brottplats.

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/

Kan knyta den misstänkte till brottet är en väldig skillnad mot knyter den misstänkte till brottet. Så egentligen säger detta ingenting.

Har försvararen taggat ner?
Så här säger hon bl.a om MGM:

"– Han försöker förklara sin oskuld. Min klient hävdar med bestämdhet att han är oskyldig."

Åklagaren säger att en massa "tekniska analyser" ska göras. Det låter inte som att han bara väntar på obduktionsprotokollet.
Vad är det för "tekniska analyser" som skall göras?
2015-06-30, 20:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan knyta den misstänkte till brottet är en väldig skillnad mot knyter den misstänkte till brottet. Så egentligen säger detta ingenting.

Har försvararen taggat ner?
Så här säger hon bl.a om MGM:

"– Han försöker förklara sin oskuld. Min klient hävdar med bestämdhet att han är oskyldig."

Åklagaren säger att en massa "tekniska analyser" ska göras. Det låter inte som att han bara väntar på obduktionsprotokollet.
Vad är det för "tekniska analyser" som skall göras?
Ett otal spår och föremål ska analyseras för DNA, blod, sperma etc.
Medlem
Vad va det jag sa... Den äldre brodern har definitivt med detta att göra och jag sätter mitt lillfinger på att han försökt/våldfört sig på lisa.. Detta fick jag vibbar av efter att ha sett vad han gillar och grupper han är med i etc från hans Facebook.. Trodde från början på att båda va oskyldig men när jag gjorde lite egen noggrann granskning på Facebook så..
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Sperma innehåller DNA.

Nähe?

Okej, jag var otydlig, jag menar att DNA kan utvinnas ur till exempel hud, naglar, sperma, hår, saliv och blod. Om polisen har hittat DNA i till exempel ett utrymme som den häktade har haft tillgång till så bevisar det inte särskilt mycket i sig. En viss person här i tråden menar att den misstänktes DNA måste ha hittats på en plats som bevisar att den misstänkte är skyldig till ett mord, jag är inte enig.
2015-06-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Både frun och den yngre brodern måste sagt att den äldre brodern inte var hemma mellan 18-?.
Annars borde de varit kvar för misstänkt till skydd av brottsling. Att ljuga om alibit är straffbart. Blir intressant när han åtalas och vad de säger i rätten..

Tror också att de varit "hjälpsamma" i sina utsagor
2015-06-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Läst artikeln. ingen nämner att han kan bindas vid brottet, det enda som nämns är stärkt bevisning vilket är lite annorlunda mot "bindas vid brottet". varför är det så svårt för FB folk i allmänhet att fatta skillnaden?

Inte artikeln, videon, där säger domare Göran Hansson detta som svar på reporterns sista fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in