Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 20:37
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu gör du det där tankefelet att utgå från att utredningen inte har mer information än vi. Den information vi har räcker inte för häktning på sannolika skäl, det är alldeles riktigt. Det innebär en av två saker: Antingen har utredningen mer information än vi har, eller också har åklagare och domstolar i samförstånd begått tjänstefel. Vilket är troligast?

Ogillar fördummande retorik.

Om det skulle visa sig att det inte finns tillräckligt bindande bevis för att väcka åtal mot den nu häktade, betyder väl inte det att man i samförstånd begått tjänstefel, som i nån sorts maskopi. Utan att det då inte finns tillräckliga bevis för att väcka åtal, eller i förlängningen dömas bortom tvivel, för mord.
2015-06-30, 20:39
Medlem
Han är häktad på sannolika skäl eftersom att tingsrätten finner den bevisning som presenterats som tillräcklig för att nå upp till den graden. Det finns tydligen något som binder honom till brottet/hennes försvinnande.

Att häktestiden bestäms till 4 veckor istället för 2 veckor tror jag har att göra med att SKL meddelat att väntetiden är längre under sommaren och inget kommer vara fullständigt klart inom 2 veckor. Så istället för att sitta i tingsrätten och säga att det fortfarande väntas svar från SKL så bestämmer man att ta en ny förhandling om 4 veckor.
2015-06-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Är den på sannolika skäl häktade 35-åringen rätt GM, så visst är det riskfyllt att släppa hans yngre bror.

Visst är chansen stor att han har berättat för sin bror och då tror inte jag bara berättat. 31-åringen är själv inblandad i detta mord men då troligen inte i just själva mordet. Klart att han har varit "behjälplig" s. a. s. på ett eller flera sätt. De är ju bröder. Blod är tjockare än vatten.

Vi vet inte heller vad framtida tekniska resultat kommer att visa på?

Jag tror att dessa två är de rätta personerna, men efter frisläppandet av den yngre idag, så undrar jag om någon någonsin kommer att straffas för detta? Kanske kommer vi att få ett nytt Helena-fall?

Hoppas verkligen att jag har fel gällande de farhågor jag känner!

Tillägg av farhåga: Man kan ha överskattat möjligheten att åka och hämta honom (dvs avsaknaden av reseförbud). Finns nog en risk att om han är skyldig/inblandad så gömmer han sig osv.
2015-06-30, 20:40
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Både frun och den yngre brodern måste sagt att den äldre brodern inte var hemma mellan 18-?.
Annars borde de varit kvar för misstänkt till skydd av brottsling. Att ljuga om alibit är straffbart. Blir intressant när han åtalas och vad de säger i rätten..
En intressant fråga detta vad de sagt om var de var. Jag gissar på att de alla sagt sig vara hemma tillsammans.
2015-06-30, 20:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Att det bara är en MGM gör att det blir mer sannolikt att det är sexuellt motiv, så varför går det bort enligt dig?
Ja, det finns väl ingen som helst rimlig anledning att tro annat än att just det är vad vi har
att göra med. En tonårsflicka med mycket bra utseende försvinner och senare hittas mördad.
Varför skulle någon vilja döda henne om det inte är i samband med ett sexualbrott?
Det behöver inte ha blivit fullbordat. Lisa kan ha uppbådat kraftigt motstånd och dödats
under kampen mot den som överfallit henne. Tror det var ungefär som i fallet med
Elin Krantz där etiopiern Ephrem Tadele Yohannes uppenbarligen möttes av just rejält med
motstånd och kom att utöva väldigt mycket våld mot sitt offer innan hon slutligen bragtes om
livet medelst strypning. Någon fullbordad våldtäkt har jag för mig aldrig ägde rum i det fallet.

Att Lisa dödats för att hon skulle ha ertappat en inbrottstjuv eller ha råkat i skärmytsling
med någon varpå det urartat å det förskräckligaste eller nåt annat bedöms på
det här hållet som lika troligt som att jag kommer att få alla 7 rätt på V75 till helgen...
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-30 kl. 20:45.
2015-06-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och det är just ovan formulering som får mig att misstänka att de inte har någon klockren bevisning. Ord som "en del" och "viss" är för mig nedtonande.

DNA på kroppen: "Vi har teknisk bevisning"
DNA på mobilskalet: "Vi har viss teknisk bevisning"

Men tydligen är det ju av den art att det binder GM till brottet.

Vilket man också fattade redan när 4 veckors omhäktning verkställdes.

Lägg därtill advokatens förändrade attityd där man uppenbarligen fått info om att DNA ifrån GM finns på ytterst olämplig plats och snaran dras åt ganska hårt.
2015-06-30, 20:42
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Har du missat den där lilla detaljen om yppandeförbud eller förstår du inte vad det innebär?
Tror du att utredningen hade gått fortare eller blivit bättre gjord om allt redovisats i minsta detalj i pressen för att stilla folks nyfikenhet?

Du måste skilja på vad yppandeförbud innebär och varför yppandeförbud påbjuds.

Svaret på dessa bägge frågor motsäger inte mitt påstående om smussel i utredningen.
Snarare förstärker detta faktum mitt påstående om onödigt smussel. Jag vidhåller
alltså.
2015-06-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Om jag förstått det rätt så har MGM haft anledning att vara på alla misstänkta brottsplatser genom sitt jobb så den tekniska bevisningen måste vara DNA man hittat på Lisa alternativt på ett mordvapen beroende på vad mordvapnet är. Om mordvapnet är ett redskap som förvarats där Lisa hittades och som använts utav MGM i arbetet bör det inte räcka som bevis för att just han använt det som mordvapen.

Det beror på vad man har för ytterligare saker. Vittnen, förhör... och annat.

Glöm inte att MGM redan INNAN den tekniska bevisningen var på sannolika skäl misstänkt för mord. Alltså den högre graden.

Lägg pusslet och det kan absolut räcka och ställas bortom all tvivel.

Dessutom kommer 4 veckor av fortsatta tekniska undersökningar nu att strömma in.
2015-06-30, 20:44
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Så det är därför advokaterna har yppandeförbud?
Nu är jag inte expert på juridiken men som jag uppfattat det så är en av anledning...
2015-06-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Det här med yppandeförbudet har jag faktiskt funderat på, varför man har det, och varför isåfall det inte gäller även polis och åklagare, utan bara advokater? Eller har jag förstått helt fel?

Yppandeförbudet gäller alla som på något sätt är inblandade i förundersökningen.
All kommunikation utanför denna krets sker genom förundersökningsledaren.

Detta är för att det inte går att driva en mordutredning via massmedia.
2015-06-30, 20:47
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du måste skilja på vad yppandeförbud innebär och varför yppandeförbud påbjuds.

Svaret på dessa bägge frågor motsäger inte mitt påstående om smussel i utredningen.
Snarare förstärker detta faktum mitt påstående om onödigt smussel. Jag vidhåller
alltså.
Men det viktiga är väl att förundersökningen genomförs på ett bra sätt? Om yppandeförbud underlättar i detta är det väl inget att invända.
2015-06-30, 20:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men tydligen är det ju av den art att det binder GM till brottet.

Vilket man också fattade redan när 4 veckors omhäktning verkställdes.

Lägg därtill advokatens förändrade attityd där man uppenbarligen fått info om att DNA ifrån GM finns på ytterst olämplig plats och snaran dras åt ganska hårt.

Du glider på verkligheten. Försvararen sa något i stil med, DNA och liknande. Det är inte alls uppenbart att man har hittat den häktades DNA på en olämplig plats, det kan till exempel handla om fingeravtryck eller sperma.

Ett mord har begåtts i ett utrymme där den misstänkte tidigare kan ha spillt sperma eller avsatt ett fingeravtryck, vad bevisar det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in