2015-06-30, 16:30
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Är det någon som sett om det finns mycket solskyddsprodukter kvar i någon butik i nordvästra/centrala Sthlm? Är specifikt ute efter SPF50 varianterna p.g.a. ny gaddning. Just SPF50 (förutom sprayen som jag inte är intresserad av) verkar vara slut på dom 3-4 butiker jag varit inne på.

Vill även jag passa på att hylla Dagmartårtan, precis vad jag behöver som behöver och kämpar för att gå upp i vikt :-)

Kvarnvingens Kardemummaskorpor förtjänar en diss däremot. Trots att innehållsförteckningen säger att det ska vara mer kardemumma än i konkurrerande produkter så smakar det noll och ingen kardemumma alls. Bland det mest smaklösa jag provat.

/#LOUDmouth#
Citera
2015-06-30, 17:14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
E-nummer i sig är inget att hänga upp sig över utan kolla först upp vad dom står för. E300 tex är askorbinsyra (dvs vanlig jäkla C-vitamin), E440 är pektin (ämnet som gör att sylt mm blir tjockt, finns bla i äpplen, mer i mindre mogna frukter).

Precis, E-nummer verkar ha blivit kod för "giftig kemikalie" för många. Men det är ju många olika ämnen som är kodade med E-nummer, och det är en stor spännvidd mellan dem.

Sen känns väl inte dagmartårtan som någon hälsokur överlag, jag tänker mer på fettet och sockret än på E-numren när jag äter en sån, om jag nu ska oroa mig över något.

Det som stör mig i det här sammanhanget är att danska Lidl hade en fullständig innehållsförteckning medan den saknades på svenska sajten. Det borde finnas av flera skäl (allergier etc.).
Citera
2015-06-30, 17:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Precis, E-nummer verkar ha blivit kod för "giftig kemikalie" för många. Men det är ju många olika ämnen som är kodade med E-nummer, och det är en stor spännvidd mellan dem.

Sen känns väl inte dagmartårtan som någon hälsokur överlag, jag tänker mer på fettet och sockret än på E-numren när jag äter en sån, om jag nu ska oroa mig över något.

Det som stör mig i det här sammanhanget är att danska Lidl hade en fullständig innehållsförteckning medan den saknades på svenska sajten. Det borde finnas av flera skäl (allergier etc.).

När det blir väldigt många nummer så tyder det dock på att det inte är den bästa av varor då det ofta är för att täcka upp kassa/billiga råvaror, eller för att göra "evighets" saker. Sen att det är harmlösa saker i sig ändrar ju inte på att dom egentligen inte behövs utan är där för att göra billigt skräp smakligare.
Citera
2015-06-30, 17:49
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Och nästa vecka kommer Finkelbräu Panaché som det snackats så mycket om.. MÅSTE prova!

Då blir det Finkelbräufest i tråden för hela slanten!

Förresten så Apfelstrudel inne för några dar sen, i ny förpackning.
Citera
2015-06-30, 21:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
En fråga till om Dagmartårtan. (Varför går han inte och köper den jäveln undras det?) Finns det sådan gul kräm mellan wienerbröden i Dagmartårtan, samma som finns i vanliga wienerbröd i mitten?
Citera
2015-06-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
En fråga till om Dagmartårtan. (Varför går han inte och köper den jäveln undras det?) Finns det sådan gul kräm mellan wienerbröden i Dagmartårtan, samma som finns i vanliga wienerbröd i mitten?

Mellan rundlarna (som är deghögar täckta av omväxlande choklad och glasyr) finns det där krämaktiga från wienerbröd.

Nu var det länge sedan jag åt ett wienerbröd, men krämen är definitivt wienerbröd-inspirerad.
Citera
2015-07-01, 16:44
Medlem
Sereenas avatar
Just nu så har dom Freeway iste "California T", den röda "White Tea & Blueberry" var riktigt god.
Citera
2015-07-01, 22:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Just nu så har dom Freeway iste "California T", den röda "White Tea & Blueberry" var riktigt god.

Börjar ju få lite sommarvärme nu så det ska jag prova. Har faktiskt aldrig druckit annat än hemgjort iste.

Vill tipsa alla om två varor som alltid finns hemma i alla fall i min butik.

Nixe tonfisk, finns i 3-pack småburkar som är lagom till ett par mackor och fisken är alltid fräsch och fin.

Deras röda pesto, Baressa tror jag märket heter.

Edit: Ser de har fransk vecka med frysta haricots verts för 13:90. Har inte riktigt gillat den bönan förut, med Lidls är mjälla och fina, mycket godare än de jag ätit förut.

Är det nån som provat valnötssalamin?
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-01 kl. 22:52.
Citera
2015-07-01, 22:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Börjar ju få lite sommarvärme nu så det ska jag prova. Har faktiskt aldrig druckit annat än hemgjort iste.

Vill tipsa alla om två varor som alltid finns hemma i alla fall i min butik.

Nixe tonfisk, finns i 3-pack småburkar som är lagom till ett par mackor och fisken är alltid fräsch och fin.

Deras röda pesto, Baressa tror jag märket heter.

Tonfisken i småburkar ser jag alltid till att ha hemma, alldeles perfekt att koka ett par ägg och slå över en burk, eller hiva en burk över lite pasta.
Citera
2015-07-02, 09:49
Medlem
Jimbos avatar
Lidl har börjat med lammkorv under Enebackens sigill. 90% kötthalt och riktigt, riktigt god. Under 30 spänn har jag för mig för 300 gram. Kan vara det mest prisvärda i hela kyldisken just nu.

Crownfield crunchy müsli, choklad och nötter.
Undrar om det inte är här Paulún köper in sin müsli och sedan förpackar om under eget varumärke. Tysk gesundheit!
Citera
2015-07-02, 09:55
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Lidl har börjat med lammkorv under Enebackens sigill. 90% kötthalt och riktigt, riktigt god. Under 30 spänn har jag för mig för 300 gram. Kan vara det mest prisvärda i hela kyldisken just nu.
Dom korvarna är verkligen i en klass för sig! Grillade dom och lade dom i korvbröd tillsammans med Ajvar.
Löjligt gott!

Förresten, har Magnesiumbrustabletterna försvunnit? Hittar alla andra utom just den.
Citera
2015-07-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Förresten, har Magnesiumbrustabletterna försvunnit? Hittar alla andra utom just den.
Jag har inte heller sett dem på ett tag. Köpte ett antal rör sist så jag vet inte hur länge de inte haft dem. Men nu är de slut.

Synd om de slutat med dem, för de var i ett behändigt format och jag märkte att de gjorde skillnad. Nu har jag köpt på Överskottsbolaget istället (är man sparsam så är man) men det är vanliga svälj-tabletter och man behöver ta 3-4 stycken för att få i sig det man ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in