2015-07-02, 17:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
När det blir väldigt många nummer så tyder det dock på att det inte är den bästa av varor då det ofta är för att täcka upp kassa/billiga råvaror, eller för att göra "evighets" saker. Sen att det är harmlösa saker i sig ändrar ju inte på att dom egentligen inte behövs utan är där för att göra billigt skräp smakligare.

Ja, men om du tittar på vad dagmartårtan kostar så är det kanske inte så konstigt? Säga vad man vill, men den är skitbillig och smakar väldigt bra. Eftersom det inte är Gateau vi pratar om så antar jag redan från början att de har tagit något slags genvägar när de snodde ihop den till det priset. För mig handlar det om att välja bort den 99 gånger av 100, och den hundrade gången tänker jag inte på det utan äter den med gott samvete. Det är i så fall värre om basmat som man äter dagligen innehåller en massa elände, vilket den nog ofta gör...

Apropå Lidl köpte jag en till enkilos cheddar i dag, den fanns kvar till det facila priset 69,90/kg. En riktigt bra ost, väldigt välsmakande och lagom stark för att äta till frukost. Det enda som är lite osmidigt är formatet, det är en väldigt avlång fyrkantig klump. Hade föredragit att den hade varit högre istället.
Citera
2015-07-02, 18:00
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
*snip*

Apropå Lidl köpte jag en till enkilos cheddar i dag, den fanns kvar till det facila priset 69,90/kg. En riktigt bra ost, väldigt välsmakande och lagom stark för att äta till frukost. Det enda som är lite osmidigt är formatet, det är en väldigt avlång fyrkantig klump. Hade föredragit att den hade varit högre istället.
Den passar grymt fint på tekaka med ett glas oboy.

Just det fyrkantiga formatet dom har på sina cheddarbitar är bra om man som jag har skärmaskin, kilosklumpen skär jag på kortsidan, passar fint på små tekakor.
Citera
2015-07-02, 19:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Den passar grymt fint på tekaka med ett glas oboy.

Just det fyrkantiga formatet dom har på sina cheddarbitar är bra om man som jag har skärmaskin, kilosklumpen skär jag på kortsidan, passar fint på små tekakor.

Den är kanonbra faktiskt, priset är verkligen kanonbra också. Man får ju inte mycket ost för 69,90 kilot på ICA direkt... Har man skärmaskin kan jag tänka mig att det är smidigt, om man som jag hyvlar osten så är det inte lika smidigt. Funderade faktiskt på att dela den i två lika stora bitar, men jag har inte bestämt mig ännu. Det kunde faktiskt bli mer lätthanterligt.
Citera
2015-07-02, 19:33
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Den är kanonbra faktiskt, priset är verkligen kanonbra också. Man får ju inte mycket ost för 69,90 kilot på ICA direkt... Har man skärmaskin kan jag tänka mig att det är smidigt, om man som jag hyvlar osten så är det inte lika smidigt. Funderade faktiskt på att dela den i två lika stora bitar, men jag har inte bestämt mig ännu. Det kunde faktiskt bli mer lätthanterligt.
I synnerhet cheddar kostar multum på ica, jag köper bara pizzaost där, gouda, när det är medlemserbjudanden. Nästa vecka har Lidl 2*200 g emmentaler för 50:-, en favorit.

Jag köpte en Bosch MAS4201N för att se om skärmaskin var något för mig, 279:- med frakt från frankrike på någon rea på pixmania, som en dyrare osthyvel. Den är min mest använda hushållsmaskin, inte bara ost utan korv, salami och numer köper jag fransyska i bit från lidl och skivar lövtunna skivor=lövbiff för 59,90:-/kg. Att hyvla ost med hyvel känns riktigt amish när man blivit bortskämd med maskin. Klingan är sjukt vass och fingertopparna är mjuka men blodet går lätt att skölja bort.
Citera
2015-07-02, 23:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Förresten, har Magnesiumbrustabletterna försvunnit? Hittar alla andra utom just den.

Attans glömde köpa dessa idag. Synd om de försvunnit ur sortimentet då de var riktigt bra!
Citera
2015-07-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Synd att inte danska Kanelsnegle finns i Lidls svenska sortiment. Så satans goda! Det var samma struktur som kanelsnegle har som jag hoppades Dagmartårtan har.

http://www.lidl.dk/da/vores-brodsort...etail&id=10329
Testa den.

Är inte själv så förtjust i wienerbrödskanter. När jag brukade äta sånt åt jag mitten där kräm alt sylt fanns. Dagmartårtan är köttig om man ska beskriva den. Den är inte luftig, tunn och frasig.

Köpte en idag precis när de la upp bakelsen och den här var godare än alla de andra jag mumsat i mig hittills. Den här hade banne mig lite alkoholsmak i stil med tiramisu, så gott stt kag kommer börja spetsa kakan själv

Angående lammkorv som de har, jag gillar
Den men sist jag köpte så fanns det så jäkla mycket brosk/benflisor att jag blev förbannad. Bitarna var hårda som fan, första jäkeln skrämde mig då det kändes som att tanden skulle gå sönder.
Senast redigerad av Storakuken 2015-07-03 kl. 00:08.
Citera
2015-07-03, 08:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Jag har inte heller sett dem på ett tag. Köpte ett antal rör sist så jag vet inte hur länge de inte haft dem. Men nu är de slut.

Synd om de slutat med dem, för de var i ett behändigt format och jag märkte att de gjorde skillnad. Nu har jag köpt på Överskottsbolaget istället (är man sparsam så är man) men det är vanliga svälj-tabletter och man behöver ta 3-4 stycken för att få i sig det man ska.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Attans glömde köpa dessa idag. Synd om de försvunnit ur sortimentet då de var riktigt bra!
Vad fan?! Först försvinner deras grymma tacokrydda och nu magnesiumbrus??

Vad fan händer??

Får väl besöka Ö&B och se deras sortiment.
Citera
2015-07-03, 09:18
Medlem
Isnatts avatar
Ursäkta, vad är det här med magnesiumtabletter? Hade ingen aning om att folk äter sånt. Vad är det till för? Tänkte om jag ska köpa, då är det ju ett lidl-tips, OnT alltså
Citera
2015-07-03, 10:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ursäkta, vad är det här med magnesiumtabletter? Hade ingen aning om att folk äter sånt. Vad är det till för? Tänkte om jag ska köpa, då är det ju ett lidl-tips, OnT alltså
http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Magnesium is the shit! Ger rejäla cumshots med.
Citera
2015-07-03, 10:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
I synnerhet cheddar kostar multum på ica, jag köper bara pizzaost där, gouda, när det är medlemserbjudanden. Nästa vecka har Lidl 2*200 g emmentaler för 50:-, en favorit.

Jag köpte en Bosch MAS4201N för att se om skärmaskin var något för mig, 279:- med frakt från frankrike på någon rea på pixmania, som en dyrare osthyvel. Den är min mest använda hushållsmaskin, inte bara ost utan korv, salami och numer köper jag fransyska i bit från lidl och skivar lövtunna skivor=lövbiff för 59,90:-/kg. Att hyvla ost med hyvel känns riktigt amish när man blivit bortskämd med maskin. Klingan är sjukt vass och fingertopparna är mjuka men blodet går lätt att skölja bort.

Ja, cheddar är rätt dyrt. Ofta är den inte så bra heller. Jag tycker i och för sig att exempelvis Kvibille är rätt bra (vet att många inte gillar den), men jag tycker att Valley Spire är strået vassare och väldigt mycket billigare förstås. Kvibille vill de gärna ha en bit över hundringen per kilo för.

Skärmaskin lät ju smidigt, även om det där med att skölja bort blod efter användning lät lite mindre smidigt
Citera
2015-07-03, 11:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har tyckt mig märka att Lidls sortiment inte bara varierar från vecka till vecka, utan det finns även en rätt stor variation i grundsortimentet av varor som alltid finns hemma. Antar det beror på lokala preferenser och butiksstorlek. Håller ni med?

Älskar cheddar men hittade inga 1 kg för 70 spänn. Däremot mindre ostar som alltid finns i min butik, Mature cheddar och Extra mature, priset ligger under 30 per st. Extremt goda ostar. De har heller inte tygstycken man måste krångla med att ta bort, utan är renskurna och blir inget svinn.

Riven ost brukar jag faktiskt köpa på Ica, deras Basic i 1 kg påse för 50 spänn. Delar upp i mindre förpackningar och fryser in. Den duger gott till vardagslag att strö på pasta och gratänger.

Lidl har ibland XXL riven emmenthaler och då passar jag på att köpa den. Godare än Ica basic och har för mig den är billigare också. Synd den inte finns hemma jämt.
Citera
2015-07-03, 17:14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har tyckt mig märka att Lidls sortiment inte bara varierar från vecka till vecka, utan det finns även en rätt stor variation i grundsortimentet av varor som alltid finns hemma. Antar det beror på lokala preferenser och butiksstorlek. Håller ni med?

Älskar cheddar men hittade inga 1 kg för 70 spänn. Däremot mindre ostar som alltid finns i min butik, Mature cheddar och Extra mature, priset ligger under 30 per st. Extremt goda ostar. De har heller inte tygstycken man måste krångla med att ta bort, utan är renskurna och blir inget svinn.

Riven ost brukar jag faktiskt köpa på Ica, deras Basic i 1 kg påse för 50 spänn. Delar upp i mindre förpackningar och fryser in. Den duger gott till vardagslag att strö på pasta och gratänger.

Lidl har ibland XXL riven emmenthaler och då passar jag på att köpa den. Godare än Ica basic och har för mig den är billigare också. Synd den inte finns hemma jämt.

Ja, jag tycker också att det kan vara ganska stora skillnader. "Min" lokala Lidl är rätt liten och det saknas en del i sortimentet där, även sånt som tycks vara mer eller mindre standard på andra Lidl att döma av den här tråden. De är dåliga på varorna i reklambladet också. Jag var på Lidl i Norrtälje och den verkade betydligt mer komplett i sortimentet, men då var den å andra sidan som en stormarknad i storlek.

Enkiloscheddarn är för övrigt också renskuren och utan tyg, som en mittbit. Tror att den ingår i standardsortimentet på "min" Lidl, jag har åtminstone köpt den rivna varianten av samma typ (samma förpackning, lagring etc.) flera gånger tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in