Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 12:20
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Hur var det med handsken i ladan? Finns det någon källa på vilka som rörde vid den förutom AJ?

Det är en dynamisk situation som har uppkommit i och med att en broder har släppts...
Enligt de litauiska brödernas mamma var det tydligen den äldsta brodern som rörde handsken. Måndagen den 8 juni hade bröderna hört av sig till sin mamma hemma i Litauen och då berättade de att de hade hittat den handske som var det första fyndet i sökandet efter flickan:

Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-06-30, 12:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack! Det var visserligen ett annat svar än det Micro lämnade här ovan, men jag litar betydligt mer på din uppgift. Jag antar att semestertider skulle kunna ha en viss betydelse, men har svårt att se att man skulle lägga in en sån begära om utredningen fortfarande var i ett ganska ovisst skede. Jag tror att dagens besked har ökat sannolikheten (utifrån vad vi vet här i tråden) med ett antal procent för att det här kommer att gå vidare till åtal. Naturligtvis kommer då den äldre brodern att sitta där han sitter minst fram till en bit in i rättegången i TR.

Så lite så

Semestertider ska inte få spela in i ett sådant här ärende.

Nu har inte Micro fel såtillvida att händer att åklagare begär längre tid än två veckor men av min erfarenhet var det mer standard att begära två veckor. Men det kan bero på tillfälligheter. Däremot är det intressant att det inte begärdes fler än två veckor vid första förhandlingen då bevisningen var långt ifrån färdiganalyserad men att det görs nu då bevisningen börjar ramla in.
2015-06-30, 12:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
det finns teknisk bevisning mot den äldre brodern

Men det fanns det ju till idag även för den yngre. Han var ju en sannolik mördare.
2015-06-30, 12:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Kan binda ja, men inte nödvändigtvis. Du måste läsa det som står och fatta vad det innebär innan du postar i onödan.

Vad fan snackar du om, du sa att teknisk bevisning ingalunda binder någon till brott.

Jag talar I all välmening om för dig att det visst kan binda en person till ett brott och I detta fall säger åklagaren att de har tekniska bevis mot den äldre brodern, hur kan ett sådant uttalande missförstås till att bli att det ingalunda binder något till ett brott.

Tänk först och skriv sedan.
Senast redigerad av Lalajlaj 2015-06-30 kl. 12:25.
2015-06-30, 12:23
Medlem
Det ingen här inne kan eller kunnat kartlägga är:
Vem Lisas pappa är och vad för typer av uppdrag mannen har haft.

Vi må leva i ett demokratisk samhälle men kommer det till nationens säkerhet eller annat känsligt som allmänheten inte bör veta, ja då är det locket på. För alla oss blir det enklare att se det media och annat vill visa.

Jag försöker hålla mig neutral i denna fråga. Visst, de grep 3 personer. Genast så var majoriteten här inne och spånade om hur skyldiga dessa 3 var.

Inom loppet av 3 veckor har 2 släppts, en har det stärkts misstankar emot, men vi kan endast spekulera exakt hur det har stärkts. Hur pass starkare är den tekniska bevisningen och kommer det hålla linan ut.

Jag vill inte spekulera kring hur hon försvann för det kommer man tillslut kunna läsa om. Däremot, om hon var det tilltänkta målet eller om hon råkade vara på fel plats vid fel tillfälle är mer intressant för min del.
2015-06-30, 12:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men det fanns det ju till idag även för den yngre. Han var ju en sannolik mördare.

Inte teknisk bevisning, nej.
2015-06-30, 12:24
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wofoko
Fascinerande att du kommenterade detta. För två veckor sedan höll jag på skriva nästan exakt samma sak (minus om att vara dotter till fd militär).

Jag vet under min tjänstgöring blev vi informerade om att nyckelpersoner inom försvaret hölls under uppsikt av utländska intressenter. Så jag ser det inte som skröna, däremot så vet ingen här exakt vad Lisas far sysslade med och vad för typ av tjänst eller uppdrag han har tidigare haft.

En vedergällning av någon/några pga pappans tidigare uppdrag där någon oskyldig rök med?

Visserligen en bisarr teori, men men...
Ja det är en bisarr teori, du förefaller mentalt efterbliven som spinner vidare på den.
Nej, LH:s pappa är inte Sveriges ÖB eller någon högt uppsatt militär.
Nej LH:s pappa har inte begått militära angrepp i Litauen.
Vi har en öststatare, en litauer, en gästarbetare anhållen for mord, motivet är sexualrelaterat, en predator från Litauen till gästarbetare.
Militär vedergällning? Tillåt miig gapskratta åt en mentalt efterbliven.
2015-06-30, 12:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Nej det har aldrig påståtts från åklagaren att någon teknisk bevisning skulle finnas. Teknisk bevisning krävs inte nödvändigtvis för häktning på sannolika skäl. Har du verkligen lärt dig så lite från ditt deltagande i VB-tråden m.fl???
2015-06-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad fan snackar du om, du sa att teknisk bevisning ingalunda binder någon till brott.

Jag talar I all välmening om för dig att det visst kan binda en person till ett brott och I detta fall säger åklagaren att de har tekniska bevis mot den äldre brodern, hur kan ett sådant uttalande missförstås till att bli att det ingalunda binder något till ett brott.

Tänk först och skriv sedan.

Jösses! Den tekniska bevisningen som finns kanske inte binder den misstänkte till själva brottet men binder den misstänkte till BO. Va det så svårt?
2015-06-30, 12:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Håller med!
Efter att ha sett bild på den äldre brodern gick mina misstankar direkt till honom från lillebrodern.
Det var nånting med äldrebroderns blick säger mkt😮

Jag håller med er två. Detta är denna bild jag refererar till:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1980034_529920933783856_3457574627092658561_o.jpg
2015-06-30, 12:31
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Jösses! Den tekniska bevisningen som finns kanske inte binder den misstänkte till själva brottet men binder den misstänkte till BO. Va det så svårt?

I detta fall gör det det iom. att de inte hade en relation eller heller träffats tidigare.
2015-06-30, 12:32
Bannlyst
Citat:

Men, snälla.. en rad INDICIER + teknisk bevisning finns nu på den äldre brodern. Det råder väl knappast några tvivel längre...tänk om..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in