Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Medhjälp kan ge mycket mer än två års fängelse. Skyddande av brottsling ger upp till ett år, grovt brott fyra år.

Exakt, det återstår att se vad som komma skall i denna utredning.
2015-06-30, 12:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Har någon denna bild på den äldre brodern opixlad?

http://www.friatider.se/sites/default/files/styles/large/public/trappa_0.jpg?itok=mxEJWcgB
2015-06-30, 12:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag noterar en intressant detalj till i rapporteringen: Enligt AB begär åklagaren förlängd häktningstid till den 28 juli, alltså en månad. Det är en avvikelse från huvudregeln om två veckor i Rättegångsbalken, 24 kap

Jag vet inte hur stora växlar man kan dra på detta (vad säger Hamilkar? Tingsnotarien?), men nog är en möjlig och långtifrån orimlig tolkning att bevisläget redan är så gott att häktningsförhandlingar framöver ändå bara blir en formalitet.

Jag skulle också ta mig en allvarlig funderare om jag var alternativteoretiker innan jag fortsatte driva spår om "16-22 åriga män i Lisas bekantskapskrets" och liknande som seriösa motalternativ till huvudhypotesen med den pusselbit vi fått idag.

Lite ovanligt är det men skulle kunna tolka det som att åklagaren känner sig rätt så säker på sin sak eftersom man annars inte gärna vill låta någon sitta häktad i fyra veckor utan chans till omhäktning. Men om den tekniska bevisningen börjar peka med sådan styrka mot mannen kanske åklagaren känner sig mer bekväm med att begära en längre häktningstid. Men det bara spekulationer, hur som helst är det inte alltför vanligt så mycket kan jag säga.
2015-06-30, 12:12
Medlem
T34Panzers avatar
Bra att det kom fram lite mer, att det de facto finns teknisk bevisning, så att det diskussionerna här kan börja leda framåt.

Att det var den äldre brodern var precis vad trodde. Han hade så otäcka ögon på den bilden på bron. Magkänsla är ju förbjudet på Flashback men i verkliga livet så har denna nog räddat många från att hamna i otrevliga situationer. Hade jag stött honom ute så hade jag varit mycket försiktig...
Senast redigerad av T34Panzer 2015-06-30 kl. 13:09.
2015-06-30, 12:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag noterar en intressant detalj till i rapporteringen: Enligt AB begär åklagaren förlängd häktningstid till den 28 juli, alltså en månad. Det är en avvikelse från huvudregeln om två veckor i Rättegångsbalken, 24 kap

Jag vet inte hur stora växlar man kan dra på detta (vad säger Hamilkar? Tingsnotarien?), men nog är en möjlig och långtifrån orimlig tolkning att bevisläget redan är så gott att häktningsförhandlingar framöver ändå bara blir en formalitet.

Jag skulle också ta mig en allvarlig funderare om jag var alternativteoretiker innan jag fortsatte driva spår om "16-22 åriga män i Lisas bekantskapskrets" och liknande som seriösa motalternativ till huvudhypotesen med den pusselbit vi fått idag.

Det är semestertider.

Det är inte så ovanligt att åklagare ibland begär 4 veckor om de väntar på analyssvar eller har så pass mycket bevisning så att det inte finns skäl att prova häktningen var 14:e dag.
2015-06-30, 12:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Lite ovanligt är det men det jag skulle tolka det som att åklagaren känner sig rätt så säker på sin sak eftersom man annars inte gärna vill låta någon sitta häktad i veckor utan chans till omhäktning. Men om den tekniska bevisningen börjar peka med sådan styrka mot mannen kanske åklagaren känner sig mer bekväm med att begära en längre häktningstid. Men det bara spekulationer, hur som helst är det inte alltför vanligt så mycket kan jag säga.
Efter att ha jobbat på häkte så instämmer jag inte alls med att det skulle vara "ovanligt" - tvärtom, förhållandevis vanligt när det handlar om utredningar man vet kommer dra ut på tiden samt när brottet är av den arten att man vet att det inte kommer att bli fråga om frifot mellan att utredningen är klar och fram till rättegång.
2015-06-30, 12:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Efter att ha jobbat på häkte så instämmer jag inte alls med att det skulle vara "ovanligt" - tvärtom, förhållandevis vanligt när det handlar om utredningar man vet kommer dra ut på tiden samt när brottet är av den arten att man vet att det inte kommer att bli fråga om frifot mellan att utredningen är klar och fram till rättegång.

Då har vi haft olika erfarenheter helt enkelt, samt att det hade varit rimligare att begära det vid första häktningen då den tekniska bevisningen var långt ifrån färdiganalyserad inte nu då den faktiskt börjar komma in.
2015-06-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Obs! Utifrån er teori nu;

Jag är dotter till en f.d. millitär. Vill inte outa mej, mrn kan säga att han var högt uppsatt.

Och det sägs millitärer emellan att där det bor högt uppsatta millitärer går det ofta tavelförsäljare. Det gjorde dt hemma också. Jag har alltid trott det är polacker. Men det sägs vara ryssar.

Och OM de nu skulle va spioner är jag tveksam till att de tar till våld mot en millitär. Som förvisso sitter på viss info om rikets säkerhet. Men varför inte ta en general då exempelvis som sitter på mer info.

Inte för att va dryg, men jag tror inte på det.

Fascinerande att du kommenterade detta. För två veckor sedan höll jag på skriva nästan exakt samma sak (minus om att vara dotter till fd militär).

Jag vet under min tjänstgöring blev vi informerade om att nyckelpersoner inom försvaret hölls under uppsikt av utländska intressenter. Så jag ser det inte som skröna, däremot så vet ingen här exakt vad Lisas far sysslade med och vad för typ av tjänst eller uppdrag han har tidigare haft.

En vedergällning av någon/några pga pappans tidigare uppdrag där någon oskyldig rök med?

Visserligen en bisarr teori, men men...
Senast redigerad av wofoko 2015-06-30 kl. 12:17. Anledning: missade ett ord
2015-06-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Med det resonemanget kan inte kvinnor och flickor vistas ensamma någonstans i dagens Sverige utan bevakning och följeslagare, helst då manlig förstås.
Försommar, fullt dagsljus, en lantlig idyll, en svensk byhåla.
Du är en idiot, för det fall empatilösa människor vill göra någon illa är det i princip omöjligt att skydda sig mot detta om vi vill kunna ha rörelsefriheten kvar i vårt eget land.
Men visst, det blir allt osäkrare för varje år som går med öppna gränser och utan kontroll på de som kommer för att vistas i landet.
Lh hade knappast dagskassan på sig och hon lämnade arbetsplatsen med 2 arbetskamrater.
"En av de värsta platserna i landet" ? Du är en idiot!!!

Du är en idiot ! Inget av det du skriver och antar håller jag med om. Jag kan nämligen inte ta ansvar för att du inte förstår texten du läser. Faktum är att den lilla lantliga idyll somliga målar upp inte längre finns kvar. Oavsett vad du vill ta in eller inte så blev det just en av de värsta platserna i Sverige man kunde befinna sig på just denna kväll. En ung flicka mördas.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Lite ovanligt är det men skulle kunna tolka det som att åklagaren känner sig rätt så säker på sin sak eftersom man annars inte gärna vill låta någon sitta häktad i fyra veckor utan chans till omhäktning. Men om den tekniska bevisningen börjar peka med sådan styrka mot mannen kanske åklagaren känner sig mer bekväm med att begära en längre häktningstid. Men det bara spekulationer, hur som helst är det inte alltför vanligt så mycket kan jag säga.

Tack! Det var visserligen ett annat svar än det Micro lämnade här ovan, men jag litar betydligt mer på din uppgift. Jag antar att semestertider skulle kunna ha en viss betydelse, men har svårt att se att man skulle lägga in en sån begäran om utredningen fortfarande var i ett ganska ovisst skede. Jag tror att dagens besked har ökat sannolikheten (utifrån vad vi vet här i tråden) med ett antal procent för att det här kommer att gå vidare till åtal. Naturligtvis kommer då den äldre brodern att sitta där han sitter minst fram till en bit in i rättegången i TR.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Teknisk bevisning på föremål kan visst binda någon till ett brott, exempelvis DNA på ett mordvapen, hårstrån på rep eller tejp som används för att binda offret eller fingeravtryck på hjälm och/eller andra föremål som tillhörde offret.

Om det ensam räcker till att åtala och få någon fälld för brottet är en annan sak, då kan det behövas ytterligare bevisning eller stödbevisning.

Kan binda ja, men inte nödvändigtvis. Du måste läsa det som står och fatta vad det innebär innan du postar i onödan.
2015-06-30, 12:18
Medlem
Motivet är intressant. Har svårt att se nåt annat än våldtäkt. Tror inte på rån eller att hon såg saker som hon inte skulle se. Den tekniska bevisningen Kan i sådant fall bestå av spermier eller andra kroppsvätskor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in