2015-04-22, 23:53
  #757
Medlem
Axells avatar
Kan meddela att jag ringde 114 14 och konstapeln berättade att passet var klart. Hade blivit något fel när de skulle smsa mig. Blir att åka ner till station och hämta ut det nästa vecka.
Citera
2015-04-23, 10:41
  #758
Medlem
Spyrrans avatar
Annars är det normalt att man får sitt pass eller nationella id-kort inom 5 arbetsdagar, men det finns perioder då många ansöker om något av dessa på polisstationerna, så det kan dröja längre tid än så. Så dröjer det till exempel två veckor eller längre tid utan att man har fått ett sms från polisen, så behöver det inte bero på tekniskt fel (att man inte har fått något sms).
Citera
2015-05-04, 10:54
  #759
Medlem
bjornebarns avatar
Regler etc passförnyelse utomlands

Hur ser reglerna egentligen ut när man förnyar pass utomlands vid Ambassad eller Konsulat? Krävs det att man är folkbokförd i landet där man söker? Kommer Skatteverket att få veta att man förnyade pass utomlands och då få misstankar om att man inte bor i Sverige?
Citera
2015-05-04, 12:35
  #760
Medlem
morkfromorks avatar
Det är polisen som utfärdar passen för ambassaderna, och den aktuella ambassaden kommer stå som utfärdare i passet. Räkna dock med att ambassaden kopierar alla dina stämplar och de kommer troligen påpeka att du bör skriva dig utomlands om du nu bor utomlands.
Citera
2015-05-04, 17:17
  #761
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det är polisen som utfärdar passen för ambassaderna, och den aktuella ambassaden kommer stå som utfärdare i passet. Räkna dock med att ambassaden kopierar alla dina stämplar och de kommer troligen påpeka att du bör skriva dig utomlands om du nu bor utomlands.

Frågan är ju dock om de har någon kontakt med Skatteverket eller Försäkringskassan... (jag uppfyller mina skyldigheter [utöver folkbokföringsskyldigheten då så klart, men det är inte straffbelagt] och tar ingenting som jag inte har rätt till, men några saker är lite krångliga varför jag helst vill stanna som folkbokförd i Sverige)
Citera
2015-06-23, 15:09
  #762
Medlem
Mattsson69s avatar
Hejsan, Ska åka till magaluf nu den 30dje juni , och såg att mitt pass går ut i september månad. Kommer det bli något tjaffs om det?
Citera
2015-06-23, 18:54
  #763
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Hejsan, Ska åka till magaluf nu den 30dje juni , och såg att mitt pass går ut i september månad. Kommer det bli något tjaffs om det?

Nej, ingen schengeln så är det inga systematiska gränskontroller.

Pass eller nationellt-id kort behöver endast vara giltigt under tiden man besöker landet.
Citera
2015-06-23, 18:55
  #764
Medlem
Mattsson69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej, ingen schengeln så är det inga systematiska gränskontroller.

Pass eller nationellt-id kort behöver endast vara giltigt under tiden man besöker landet.

Tusen tack min vän, du har ingen aning hur mycket press som släpptes precis!

Hejdå schengeln!
__________________
Senast redigerad av Mattsson69 2015-06-23 kl. 18:56. Anledning: för att mer folk ska se om dom väljer att åka till magaluf med samma problem som mig
Citera
2015-06-29, 23:37
  #765
Medlem
Glauciuss avatar
Noterade att mitt id-kort gick ut igår. Kan jag identifiera mig med mitt gamla id-kort hos polisen för att få ut ett nytt? Och om det går, vad är tidsgränsen för hur gammalt ett id-kort får vara som man kan använda den som id-handling hos polisen för att få ut ett nytt?
Citera
2015-06-30, 00:50
  #766
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Noterade att mitt id-kort gick ut igår. Kan jag identifiera mig med mitt gamla id-kort hos polisen för att få ut ett nytt? Och om det går, vad är tidsgränsen för hur gammalt ett id-kort får vara som man kan använda den som id-handling hos polisen för att få ut ett nytt?

Det gick bra förut, inom tre månader om man liknade personen på fotot.

Men hittar ingen info om det längre, så var beredd på att du kanske behöver ta med dig godkänd intygare.

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/

Observera att vissa släktskap kan behövas bevisas med intyg ifrån riksarkivet.
Citera
2015-06-30, 11:55
  #767
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det gick bra förut, inom tre månader om man liknade personen på fotot.

Men hittar ingen info om det längre, så var beredd på att du kanske behöver ta med dig godkänd intygare.

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/

Observera att vissa släktskap kan behövas bevisas med intyg ifrån riksarkivet.

Tack! Såg nu att man kunde använda körkortet som giltig id-handling så det löser sig även om id-kortet inte gills längre.
Citera
2015-06-30, 11:55
  #768
Medlem
Brandaos avatar
Köpte energidryck innan idag, blev frågad om legg. Är detta ett nytt fenomen eller vad hände där? Ser absolut inte ut att vara under 20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in